Achievement test in School Science: approximations and distances with respect to the reference of knowledge

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wartha, Edson José
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Souza, Joyce Ferreira, Lima, Rafael Pina, Pagan, Alice Alexandre
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1759
Resumo: In this study, we present the process of construction, development and validation of a reference matrix for a school achievement test in science. In this process, we take into consideration the National Curricular Parameters, the Reference Curriculum of the Sergipe State Education Network and the textbooks approved in PNLD-2014. In addition, we see the themes that public school teachers consider the most complex and priority. As a result of this study we developed a reference parameter matrix that served to development issues for the achievement test.
id UCS-4_f703d6c39409a03936eba7056436e2ce
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1759
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Achievement test in School Science: approximations and distances with respect to the reference of knowledgeTeste de desempenho escolar em Ciências: aproximações e distanciamentos em relação ao conhecimento de referênciaTeste de desempenhoMatriz de referênciaEnsino de CiênciasAchievement testReference matrixScience TeachingIn this study, we present the process of construction, development and validation of a reference matrix for a school achievement test in science. In this process, we take into consideration the National Curricular Parameters, the Reference Curriculum of the Sergipe State Education Network and the textbooks approved in PNLD-2014. In addition, we see the themes that public school teachers consider the most complex and priority. As a result of this study we developed a reference parameter matrix that served to development issues for the achievement test.Neste estudo apresentamos o processo de construção, elaboração e validação de uma matriz de referência para um teste de desempenho de escolar em Ciências. Neste processo levamos em consideração os Parâmetros Curriculares Nacionais, o Referencial Curricular da Rede Estadual de Ensino de Sergipe e os Livros Didáticos aprovados no PNLD-2014. Também, verificamos os temas que os professores da rede pública consideram de maior complexidade e prioridade.  Como resultados deste estudo elaboramos uma matriz de referência que servirá de parâmetro para elaboração de questões para o teste de desempenho.Editora Cruzeiro do Sul2018-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/175910.26843/rencima.v9i5.1759Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 9 n. 5 (2018): out./dez.; 241 - 2552179-426X10.26843/rencima.v9i5reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1759/1056Copyright (c) 2018 Revista de Ensino de Ciências e Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessWartha, Edson JoséSouza, Joyce FerreiraLima, Rafael PinaPagan, Alice Alexandre2023-04-21T00:52:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1759Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-21T00:52:20Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Achievement test in School Science: approximations and distances with respect to the reference of knowledge
Teste de desempenho escolar em Ciências: aproximações e distanciamentos em relação ao conhecimento de referência
title Achievement test in School Science: approximations and distances with respect to the reference of knowledge
spellingShingle Achievement test in School Science: approximations and distances with respect to the reference of knowledge
Wartha, Edson José
Teste de desempenho
Matriz de referência
Ensino de Ciências
Achievement test
Reference matrix
Science Teaching
title_short Achievement test in School Science: approximations and distances with respect to the reference of knowledge
title_full Achievement test in School Science: approximations and distances with respect to the reference of knowledge
title_fullStr Achievement test in School Science: approximations and distances with respect to the reference of knowledge
title_full_unstemmed Achievement test in School Science: approximations and distances with respect to the reference of knowledge
title_sort Achievement test in School Science: approximations and distances with respect to the reference of knowledge
author Wartha, Edson José
author_facet Wartha, Edson José
Souza, Joyce Ferreira
Lima, Rafael Pina
Pagan, Alice Alexandre
author_role author
author2 Souza, Joyce Ferreira
Lima, Rafael Pina
Pagan, Alice Alexandre
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Wartha, Edson José
Souza, Joyce Ferreira
Lima, Rafael Pina
Pagan, Alice Alexandre
dc.subject.por.fl_str_mv Teste de desempenho
Matriz de referência
Ensino de Ciências
Achievement test
Reference matrix
Science Teaching
topic Teste de desempenho
Matriz de referência
Ensino de Ciências
Achievement test
Reference matrix
Science Teaching
description In this study, we present the process of construction, development and validation of a reference matrix for a school achievement test in science. In this process, we take into consideration the National Curricular Parameters, the Reference Curriculum of the Sergipe State Education Network and the textbooks approved in PNLD-2014. In addition, we see the themes that public school teachers consider the most complex and priority. As a result of this study we developed a reference parameter matrix that served to development issues for the achievement test.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1759
10.26843/rencima.v9i5.1759
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1759
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v9i5.1759
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1759/1056
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista de Ensino de Ciências e Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista de Ensino de Ciências e Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 9 n. 5 (2018): out./dez.; 241 - 255
2179-426X
10.26843/rencima.v9i5
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306130661310464