Achievement test in School Science: approximations and distances with respect to the reference of knowledge
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1759 |
Resumo: | In this study, we present the process of construction, development and validation of a reference matrix for a school achievement test in science. In this process, we take into consideration the National Curricular Parameters, the Reference Curriculum of the Sergipe State Education Network and the textbooks approved in PNLD-2014. In addition, we see the themes that public school teachers consider the most complex and priority. As a result of this study we developed a reference parameter matrix that served to development issues for the achievement test. |
id |
UCS-4_f703d6c39409a03936eba7056436e2ce |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1759 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Achievement test in School Science: approximations and distances with respect to the reference of knowledgeTeste de desempenho escolar em Ciências: aproximações e distanciamentos em relação ao conhecimento de referênciaTeste de desempenhoMatriz de referênciaEnsino de CiênciasAchievement testReference matrixScience TeachingIn this study, we present the process of construction, development and validation of a reference matrix for a school achievement test in science. In this process, we take into consideration the National Curricular Parameters, the Reference Curriculum of the Sergipe State Education Network and the textbooks approved in PNLD-2014. In addition, we see the themes that public school teachers consider the most complex and priority. As a result of this study we developed a reference parameter matrix that served to development issues for the achievement test.Neste estudo apresentamos o processo de construção, elaboração e validação de uma matriz de referência para um teste de desempenho de escolar em Ciências. Neste processo levamos em consideração os Parâmetros Curriculares Nacionais, o Referencial Curricular da Rede Estadual de Ensino de Sergipe e os Livros Didáticos aprovados no PNLD-2014. Também, verificamos os temas que os professores da rede pública consideram de maior complexidade e prioridade. Como resultados deste estudo elaboramos uma matriz de referência que servirá de parâmetro para elaboração de questões para o teste de desempenho.Editora Cruzeiro do Sul2018-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/175910.26843/rencima.v9i5.1759Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 9 n. 5 (2018): out./dez.; 241 - 2552179-426X10.26843/rencima.v9i5reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1759/1056Copyright (c) 2018 Revista de Ensino de Ciências e Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessWartha, Edson JoséSouza, Joyce FerreiraLima, Rafael PinaPagan, Alice Alexandre2023-04-21T00:52:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1759Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-21T00:52:20Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Achievement test in School Science: approximations and distances with respect to the reference of knowledge Teste de desempenho escolar em Ciências: aproximações e distanciamentos em relação ao conhecimento de referência |
title |
Achievement test in School Science: approximations and distances with respect to the reference of knowledge |
spellingShingle |
Achievement test in School Science: approximations and distances with respect to the reference of knowledge Wartha, Edson José Teste de desempenho Matriz de referência Ensino de Ciências Achievement test Reference matrix Science Teaching |
title_short |
Achievement test in School Science: approximations and distances with respect to the reference of knowledge |
title_full |
Achievement test in School Science: approximations and distances with respect to the reference of knowledge |
title_fullStr |
Achievement test in School Science: approximations and distances with respect to the reference of knowledge |
title_full_unstemmed |
Achievement test in School Science: approximations and distances with respect to the reference of knowledge |
title_sort |
Achievement test in School Science: approximations and distances with respect to the reference of knowledge |
author |
Wartha, Edson José |
author_facet |
Wartha, Edson José Souza, Joyce Ferreira Lima, Rafael Pina Pagan, Alice Alexandre |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Joyce Ferreira Lima, Rafael Pina Pagan, Alice Alexandre |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Wartha, Edson José Souza, Joyce Ferreira Lima, Rafael Pina Pagan, Alice Alexandre |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teste de desempenho Matriz de referência Ensino de Ciências Achievement test Reference matrix Science Teaching |
topic |
Teste de desempenho Matriz de referência Ensino de Ciências Achievement test Reference matrix Science Teaching |
description |
In this study, we present the process of construction, development and validation of a reference matrix for a school achievement test in science. In this process, we take into consideration the National Curricular Parameters, the Reference Curriculum of the Sergipe State Education Network and the textbooks approved in PNLD-2014. In addition, we see the themes that public school teachers consider the most complex and priority. As a result of this study we developed a reference parameter matrix that served to development issues for the achievement test. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1759 10.26843/rencima.v9i5.1759 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1759 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v9i5.1759 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1759/1056 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista de Ensino de Ciências e Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista de Ensino de Ciências e Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 9 n. 5 (2018): out./dez.; 241 - 255 2179-426X 10.26843/rencima.v9i5 reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306130661310464 |