Prescription of teaching work in the reference matrix for ENEM's writing
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Olhar de Professor (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15825 |
Resumo: | This research aims to investigate the analysis of prescribed work from official documents that intend to direct the activity of Portuguese language teacher in the context of ENEM. In this qualitative research of documentary character, we chose as the object of analysis, the Reference Matrix for the ENEM essay writing, a document that guides the correction of the writing produced in the exam. Therefore, we rely on the notions presented by Amigues (2004), Machado (2009), Souza-e-Silva (2004), Shohamy (2006) and Rajagopalan (2013), in order to discuss the relationships established in the development of teaching work from the new demands of teaching, which influence and are influenced by language policies. The analysis of the documents indicates that, by functioning as a parameter for evaluating the essays, the document ends up influencing the direction of the methodology used by the LP teacher, which must promote the development of the necessary skills for a good performance in the exam. |
id |
UEPG-31_9738ae5c32b8be797da63a3f36968f9d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/15825 |
network_acronym_str |
UEPG-31 |
network_name_str |
Olhar de Professor (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Prescription of teaching work in the reference matrix for ENEM's writingLa prescripción del trabajo docente en la matriz de referência para el ENEMLa prescripción del trabajo docente en la matriz de referência para el ENEMA prescrição do trabalho docente na matriz de referência para a redação do ENEMPolíticas Linguísticas. Matriz de Referência. Trabalho prescrito.Linguistic Policies. Reference Matrix. Prescribed work.Políticas lingüísticas. Matriz de Referência.Trabajo prescripto.This research aims to investigate the analysis of prescribed work from official documents that intend to direct the activity of Portuguese language teacher in the context of ENEM. In this qualitative research of documentary character, we chose as the object of analysis, the Reference Matrix for the ENEM essay writing, a document that guides the correction of the writing produced in the exam. Therefore, we rely on the notions presented by Amigues (2004), Machado (2009), Souza-e-Silva (2004), Shohamy (2006) and Rajagopalan (2013), in order to discuss the relationships established in the development of teaching work from the new demands of teaching, which influence and are influenced by language policies. The analysis of the documents indicates that, by functioning as a parameter for evaluating the essays, the document ends up influencing the direction of the methodology used by the LP teacher, which must promote the development of the necessary skills for a good performance in the exam.El presente estudio tiene como objetivo analizar el trabajo prescripto a partir de documentos oficiales, que tiene como propósito orientar la actividad del profesor de Lengua Portuguesa en el contexto del ENEM. En esta investigación cualitativa de carácter documental, elegimos, como objeto de análisis, la Matriz de Referência para redacción del ENEM, documento que orienta la corrección de redacción producida en el examen. Para ello, nos apoyamos en las nociones presentadas por Amigues (2004), Machado (2009), Souza-y-Silva (2004), Shohamy (2006) y Rajagopalan (2013), para discutir las relaciones que se establecen en el desarrollo docente a partir de las nuevas necesidades de enseñanza, que influyen y son influenciadas por políticas lingüísticas. Los análisis de los documentos indican que, por tratarse de un parámetro para la evaluación de las redacciones, el documento ejerce influencia en el direccionamiento de la metodología utilizada por el profesor de LP, que a su vez debe promover el desarrollo de las competencias necesarias para un buen desempeño en el examen.Esta pesquisa tem como propósito de investigação a análise do trabalho prescrito a partir dos documentos oficiais que visam direcionar a atividade do professor de Língua Portuguesa no contexto do ENEM. Nesta pesquisa qualitativa de caráter documental, elegemos, como objeto de análise, a Matriz de Referência para a redação do ENEM, documento que orienta a correção da redação produzida no exame. Para tanto, apoiamo-nos nas noções apresentadas por Amigues (2004), Machado (2009), Souza-e-Silva (2004), Shohamy (2006) e Rajagopalan (2013), visando discutir as relações que se estabelecem no desenvolvimento do trabalho docente a partir das novas demandas do ensino, as quais influenciam e são influenciadas por políticas linguísticas. As análises dos documentos indicam que, ao funcionar como parâmetro para a avaliação das redações, o documento acaba exercendo influência no direcionamento da metodologia utilizada pelo professor de LP, que deve promover o desenvolvimento das competências necessárias ao bom desempenho na prova.Editora UEPG2020-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextotextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdftext/xmlapplication/ziphttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1582510.5212/OlharProfr.v.23.2020.15825.209209230239.0924Olhar de Professor; Bd. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-14Olhar de Professor; Vol. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-14Olhar de Professor; Vol. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-14Olhar de Professor; Vol. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-14Olhar de Professor; v. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-141984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15825/209209213767https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15825/209209216502https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15825/209209216503Silva, Bruna Costa Silva, Gabriela Belo da Mendes Pereira, Regina Celiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-15T01:21:59Zoai:uepg.br:article/15825Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2022-03-15T01:21:59Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Prescription of teaching work in the reference matrix for ENEM's writing La prescripción del trabajo docente en la matriz de referência para el ENEMLa prescripción del trabajo docente en la matriz de referência para el ENEM A prescrição do trabalho docente na matriz de referência para a redação do ENEM |
title |
Prescription of teaching work in the reference matrix for ENEM's writing |
spellingShingle |
Prescription of teaching work in the reference matrix for ENEM's writing Silva, Bruna Costa Políticas Linguísticas. Matriz de Referência. Trabalho prescrito. Linguistic Policies. Reference Matrix. Prescribed work. Políticas lingüísticas. Matriz de Referência.Trabajo prescripto. |
title_short |
Prescription of teaching work in the reference matrix for ENEM's writing |
title_full |
Prescription of teaching work in the reference matrix for ENEM's writing |
title_fullStr |
Prescription of teaching work in the reference matrix for ENEM's writing |
title_full_unstemmed |
Prescription of teaching work in the reference matrix for ENEM's writing |
title_sort |
Prescription of teaching work in the reference matrix for ENEM's writing |
author |
Silva, Bruna Costa |
author_facet |
Silva, Bruna Costa Silva, Gabriela Belo da Mendes Pereira, Regina Celi |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Gabriela Belo da Mendes Pereira, Regina Celi |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Bruna Costa Silva, Gabriela Belo da Mendes Pereira, Regina Celi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas Linguísticas. Matriz de Referência. Trabalho prescrito. Linguistic Policies. Reference Matrix. Prescribed work. Políticas lingüísticas. Matriz de Referência.Trabajo prescripto. |
topic |
Políticas Linguísticas. Matriz de Referência. Trabalho prescrito. Linguistic Policies. Reference Matrix. Prescribed work. Políticas lingüísticas. Matriz de Referência.Trabajo prescripto. |
description |
This research aims to investigate the analysis of prescribed work from official documents that intend to direct the activity of Portuguese language teacher in the context of ENEM. In this qualitative research of documentary character, we chose as the object of analysis, the Reference Matrix for the ENEM essay writing, a document that guides the correction of the writing produced in the exam. Therefore, we rely on the notions presented by Amigues (2004), Machado (2009), Souza-e-Silva (2004), Shohamy (2006) and Rajagopalan (2013), in order to discuss the relationships established in the development of teaching work from the new demands of teaching, which influence and are influenced by language policies. The analysis of the documents indicates that, by functioning as a parameter for evaluating the essays, the document ends up influencing the direction of the methodology used by the LP teacher, which must promote the development of the necessary skills for a good performance in the exam. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15825 10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15825.209209230239.0924 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15825 |
identifier_str_mv |
10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15825.209209230239.0924 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15825/209209213767 https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15825/209209216502 https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15825/209209216503 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora UEPG |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora UEPG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Olhar de Professor; Bd. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-14 Olhar de Professor; Vol. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-14 Olhar de Professor; Vol. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-14 Olhar de Professor; Vol. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-14 Olhar de Professor; v. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-14 1984-0187 1518-5648 reponame:Olhar de Professor (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Olhar de Professor (Online) |
collection |
Olhar de Professor (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
olhardeprofessor@uepg.br|| |
_version_ |
1797053497358680064 |