Prescription of teaching work in the reference matrix for ENEM's writing

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Bruna Costa
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Gabriela Belo da, Mendes Pereira, Regina Celi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Olhar de Professor (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15825
Resumo: This research aims to investigate the analysis of prescribed work from official documents that intend to direct the activity of Portuguese language teacher in the context of ENEM. In this qualitative research of documentary character, we chose as the object of analysis, the Reference Matrix for the ENEM essay writing, a document that guides the correction of the writing produced in the exam. Therefore, we rely on the notions presented by Amigues (2004), Machado (2009), Souza-e-Silva (2004), Shohamy (2006) and Rajagopalan (2013), in order to discuss the relationships established in the development of teaching work from the new demands of teaching, which influence and are influenced by language policies. The analysis of the documents indicates that, by functioning as a parameter for evaluating the essays, the document ends up influencing the direction of the methodology used by the LP teacher, which must promote the development of the necessary skills for a good performance in the exam.
id UEPG-31_9738ae5c32b8be797da63a3f36968f9d
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/15825
network_acronym_str UEPG-31
network_name_str Olhar de Professor (Online)
repository_id_str
spelling Prescription of teaching work in the reference matrix for ENEM's writingLa prescripción del trabajo docente en la matriz de referência para el ENEMLa prescripción del trabajo docente en la matriz de referência para el ENEMA prescrição do trabalho docente na matriz de referência para a redação do ENEMPolíticas Linguísticas. Matriz de Referência. Trabalho prescrito.Linguistic Policies. Reference Matrix. Prescribed work.Políticas lingüísticas. Matriz de Referência.Trabajo prescripto.This research aims to investigate the analysis of prescribed work from official documents that intend to direct the activity of Portuguese language teacher in the context of ENEM. In this qualitative research of documentary character, we chose as the object of analysis, the Reference Matrix for the ENEM essay writing, a document that guides the correction of the writing produced in the exam. Therefore, we rely on the notions presented by Amigues (2004), Machado (2009), Souza-e-Silva (2004), Shohamy (2006) and Rajagopalan (2013), in order to discuss the relationships established in the development of teaching work from the new demands of teaching, which influence and are influenced by language policies. The analysis of the documents indicates that, by functioning as a parameter for evaluating the essays, the document ends up influencing the direction of the methodology used by the LP teacher, which must promote the development of the necessary skills for a good performance in the exam.El presente estudio tiene como objetivo analizar el trabajo prescripto a partir de documentos oficiales, que tiene como propósito orientar la actividad del profesor de Lengua Portuguesa en el contexto del ENEM. En esta investigación cualitativa de carácter documental, elegimos, como objeto de análisis, la Matriz de Referência para redacción del ENEM, documento que orienta la corrección de redacción producida en el examen. Para ello, nos apoyamos en las nociones presentadas por Amigues (2004), Machado (2009), Souza-y-Silva (2004), Shohamy (2006) y Rajagopalan (2013), para discutir las relaciones que se establecen en el desarrollo docente a partir de las nuevas necesidades de enseñanza, que influyen y son influenciadas por políticas lingüísticas. Los análisis de los documentos indican que, por tratarse de un parámetro para la evaluación de las redacciones, el documento ejerce influencia en el direccionamiento de la metodología utilizada por el profesor de LP, que a su vez debe promover el desarrollo de las competencias necesarias para un buen desempeño en el examen.Esta pesquisa tem como propósito de investigação a análise do trabalho prescrito a partir dos documentos oficiais que visam direcionar a atividade do professor de Língua Portuguesa no contexto do ENEM. Nesta pesquisa qualitativa de caráter documental, elegemos, como objeto de análise, a Matriz de Referência para a redação do ENEM, documento que orienta a correção da redação produzida no exame. Para tanto, apoiamo-nos nas noções apresentadas por Amigues (2004), Machado (2009), Souza-e-Silva (2004), Shohamy (2006) e Rajagopalan (2013), visando discutir as relações que se estabelecem no desenvolvimento do trabalho docente a partir das novas demandas do ensino, as quais influenciam e são influenciadas por políticas linguísticas. As análises dos documentos indicam que, ao funcionar como parâmetro para a avaliação das redações, o documento acaba exercendo influência no direcionamento da metodologia utilizada pelo professor de LP, que deve promover o desenvolvimento das competências necessárias ao bom desempenho na prova.Editora UEPG2020-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextotextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdftext/xmlapplication/ziphttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1582510.5212/OlharProfr.v.23.2020.15825.209209230239.0924Olhar de Professor; Bd. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-14Olhar de Professor; Vol. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-14Olhar de Professor; Vol. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-14Olhar de Professor; Vol. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-14Olhar de Professor; v. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-141984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15825/209209213767https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15825/209209216502https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15825/209209216503Silva, Bruna Costa Silva, Gabriela Belo da Mendes Pereira, Regina Celiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-15T01:21:59Zoai:uepg.br:article/15825Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2022-03-15T01:21:59Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Prescription of teaching work in the reference matrix for ENEM's writing
La prescripción del trabajo docente en la matriz de referência para el ENEMLa prescripción del trabajo docente en la matriz de referência para el ENEM
A prescrição do trabalho docente na matriz de referência para a redação do ENEM
title Prescription of teaching work in the reference matrix for ENEM's writing
spellingShingle Prescription of teaching work in the reference matrix for ENEM's writing
Silva, Bruna Costa
Políticas Linguísticas. Matriz de Referência. Trabalho prescrito.
Linguistic Policies. Reference Matrix. Prescribed work.
Políticas lingüísticas. Matriz de Referência.Trabajo prescripto.
title_short Prescription of teaching work in the reference matrix for ENEM's writing
title_full Prescription of teaching work in the reference matrix for ENEM's writing
title_fullStr Prescription of teaching work in the reference matrix for ENEM's writing
title_full_unstemmed Prescription of teaching work in the reference matrix for ENEM's writing
title_sort Prescription of teaching work in the reference matrix for ENEM's writing
author Silva, Bruna Costa
author_facet Silva, Bruna Costa
Silva, Gabriela Belo da
Mendes Pereira, Regina Celi
author_role author
author2 Silva, Gabriela Belo da
Mendes Pereira, Regina Celi
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Bruna Costa
Silva, Gabriela Belo da
Mendes Pereira, Regina Celi
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas Linguísticas. Matriz de Referência. Trabalho prescrito.
Linguistic Policies. Reference Matrix. Prescribed work.
Políticas lingüísticas. Matriz de Referência.Trabajo prescripto.
topic Políticas Linguísticas. Matriz de Referência. Trabalho prescrito.
Linguistic Policies. Reference Matrix. Prescribed work.
Políticas lingüísticas. Matriz de Referência.Trabajo prescripto.
description This research aims to investigate the analysis of prescribed work from official documents that intend to direct the activity of Portuguese language teacher in the context of ENEM. In this qualitative research of documentary character, we chose as the object of analysis, the Reference Matrix for the ENEM essay writing, a document that guides the correction of the writing produced in the exam. Therefore, we rely on the notions presented by Amigues (2004), Machado (2009), Souza-e-Silva (2004), Shohamy (2006) and Rajagopalan (2013), in order to discuss the relationships established in the development of teaching work from the new demands of teaching, which influence and are influenced by language policies. The analysis of the documents indicates that, by functioning as a parameter for evaluating the essays, the document ends up influencing the direction of the methodology used by the LP teacher, which must promote the development of the necessary skills for a good performance in the exam.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15825
10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15825.209209230239.0924
url https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15825
identifier_str_mv 10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15825.209209230239.0924
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15825/209209213767
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15825/209209216502
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15825/209209216503
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
dc.source.none.fl_str_mv Olhar de Professor; Bd. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-14
Olhar de Professor; Vol. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-14
Olhar de Professor; Vol. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-14
Olhar de Professor; Vol. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-14
Olhar de Professor; v. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-14
1984-0187
1518-5648
reponame:Olhar de Professor (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Olhar de Professor (Online)
collection Olhar de Professor (Online)
repository.name.fl_str_mv Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv olhardeprofessor@uepg.br||
_version_ 1797053497358680064