Mathematical Modeling from a sociocritical perspective: construction of a hydroeletric plant in the city of Itapiranga-SC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rambo, Pedro Henrique Schuck
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Fioreze, Leandra Anversa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2943
Resumo: This experience report aims to investigate how Mathematical Modeling can contribute to the learning of mathematics and to the sociocritical development related to the construction of a hydroelectric power plant. The practice was carried out in a second year high school class at a rural school, located in Santa Catarina. The problem modeled by the students was: “Is the dam an advantageous alternative for the county of Itapiranga? Why?". Choosing the dam as a theme stems from the perspectives of Rural Education, aiming to contemplate peasant peoples' demands for their own curriculum dedicated specifically to the countryside. Regarding the findings, it was possible to verify that Mathematical Modeling provided an investigative environment, allowing students to reflect on the advantages and disadvantages of the construction of the hydroelectric power plant in the community. Analyzing economic, environmental and social issues, students mobilized mathematical knowledge to contribute to their research.
id UCS-4_f9069ac58166169cf50d3039d0d8fa88
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2943
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Mathematical Modeling from a sociocritical perspective: construction of a hydroeletric plant in the city of Itapiranga-SCModelización Matemática en la perspectiva sociocrítica: construcción de una central hidroeléctrica en la ciudad de Itapiranga-SCModelagem Matemática na perspectiva sociocrítica: construção de uma usina hidrelétrica na cidade de Itapiranga-SCModelagem MatemáticaPerspectiva SociocríticaEducação MatemáticaEducação do CampoUsinas HidrelétricasMathematical ModelingSociocritical PerspectiveMathematics EducationField EducationHydroeletric Power PlantModelización MatemáticaPerspectiva SociocríticaEducación MatemáticaEducación RuralPlantas HidroeléctricasThis experience report aims to investigate how Mathematical Modeling can contribute to the learning of mathematics and to the sociocritical development related to the construction of a hydroelectric power plant. The practice was carried out in a second year high school class at a rural school, located in Santa Catarina. The problem modeled by the students was: “Is the dam an advantageous alternative for the county of Itapiranga? Why?". Choosing the dam as a theme stems from the perspectives of Rural Education, aiming to contemplate peasant peoples' demands for their own curriculum dedicated specifically to the countryside. Regarding the findings, it was possible to verify that Mathematical Modeling provided an investigative environment, allowing students to reflect on the advantages and disadvantages of the construction of the hydroelectric power plant in the community. Analyzing economic, environmental and social issues, students mobilized mathematical knowledge to contribute to their research.Este informe de experiencia tiene como objetivo investigar cómo el Modelado Matemático puede contribuir al aprendizaje de las matemáticas y al desarrollo sociocrítico relacionado con la construcción de una central hidroeléctrica. La práctica se llevó a cabo en una clase de segundo año de secundaria en una escuela rural, ubicada en Santa Catarina. El problema modelado por los estudiantes fue: “¿Es la represa una alternativa ventajosa para el municipio de Itapiranga? ¿Porque?". La elección de la presa como tema surge de las perspectivas de la Educación Rural, con el objetivo de contemplar la demanda de los pueblos campesinos de un currículo específico y específico para el campo. Con respecto a las conclusiones, se pudo constatar que la Modelación Matemática brindó un ambiente de investigación, permitiendo a los estudiantes reflexionar sobre las ventajas y desventajas en la construcción de la central hidroeléctrica en la comunidad. Al analizar cuestiones económicas, ambientales y sociales, los estudiantes movilizaron el conocimiento matemático para realizar su investigación.O presente relato de experiência objetiva investigar como a Modelagem Matemática pode contribuir para a aprendizagem da matemática e para o desenvolvimento sociocrítico relacionado à construção de uma usina hidrelétrica. A prática foi realizada em uma turma de 2º ano do Ensino Médio de uma escola do campo, localizada em Santa Catarina. O problema modelado pelos estudantes foi “A barragem é uma alternativa vantajosa para o município de Itapiranga? Por quê?”. A escolha da barragem como temática vem ao encontro com as perspectivas da Educação do Campo, objetivando contemplar a demanda dos povos campesinos por um currículo próprio e específico para o campo. No que se refere às conclusões, foi possível constatar que a Modelagem Matemática propiciou um ambiente investigativo, oportunizando que os alunos refletissem sobre as vantagens e desvantagens na construção da usina hidrelétrica na comunidade, do ponto de vista econômico e social, utilizando-se dos conhecimentos matemáticos necessários para contribuir com essa análise.Editora Cruzeiro do Sul2021-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/294310.26843/rencima.v12n2a18Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 2 (2021): mar.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2943/1500https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessRambo, Pedro Henrique SchuckFioreze, Leandra Anversa2023-04-21T22:14:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2943Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-21T22:14:55Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Mathematical Modeling from a sociocritical perspective: construction of a hydroeletric plant in the city of Itapiranga-SC
Modelización Matemática en la perspectiva sociocrítica: construcción de una central hidroeléctrica en la ciudad de Itapiranga-SC
Modelagem Matemática na perspectiva sociocrítica: construção de uma usina hidrelétrica na cidade de Itapiranga-SC
title Mathematical Modeling from a sociocritical perspective: construction of a hydroeletric plant in the city of Itapiranga-SC
spellingShingle Mathematical Modeling from a sociocritical perspective: construction of a hydroeletric plant in the city of Itapiranga-SC
Rambo, Pedro Henrique Schuck
Modelagem Matemática
Perspectiva Sociocrítica
Educação Matemática
Educação do Campo
Usinas Hidrelétricas
Mathematical Modeling
Sociocritical Perspective
Mathematics Education
Field Education
Hydroeletric Power Plant
Modelización Matemática
Perspectiva Sociocrítica
Educación Matemática
Educación Rural
Plantas Hidroeléctricas
title_short Mathematical Modeling from a sociocritical perspective: construction of a hydroeletric plant in the city of Itapiranga-SC
title_full Mathematical Modeling from a sociocritical perspective: construction of a hydroeletric plant in the city of Itapiranga-SC
title_fullStr Mathematical Modeling from a sociocritical perspective: construction of a hydroeletric plant in the city of Itapiranga-SC
title_full_unstemmed Mathematical Modeling from a sociocritical perspective: construction of a hydroeletric plant in the city of Itapiranga-SC
title_sort Mathematical Modeling from a sociocritical perspective: construction of a hydroeletric plant in the city of Itapiranga-SC
author Rambo, Pedro Henrique Schuck
author_facet Rambo, Pedro Henrique Schuck
Fioreze, Leandra Anversa
author_role author
author2 Fioreze, Leandra Anversa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rambo, Pedro Henrique Schuck
Fioreze, Leandra Anversa
dc.subject.por.fl_str_mv Modelagem Matemática
Perspectiva Sociocrítica
Educação Matemática
Educação do Campo
Usinas Hidrelétricas
Mathematical Modeling
Sociocritical Perspective
Mathematics Education
Field Education
Hydroeletric Power Plant
Modelización Matemática
Perspectiva Sociocrítica
Educación Matemática
Educación Rural
Plantas Hidroeléctricas
topic Modelagem Matemática
Perspectiva Sociocrítica
Educação Matemática
Educação do Campo
Usinas Hidrelétricas
Mathematical Modeling
Sociocritical Perspective
Mathematics Education
Field Education
Hydroeletric Power Plant
Modelización Matemática
Perspectiva Sociocrítica
Educación Matemática
Educación Rural
Plantas Hidroeléctricas
description This experience report aims to investigate how Mathematical Modeling can contribute to the learning of mathematics and to the sociocritical development related to the construction of a hydroelectric power plant. The practice was carried out in a second year high school class at a rural school, located in Santa Catarina. The problem modeled by the students was: “Is the dam an advantageous alternative for the county of Itapiranga? Why?". Choosing the dam as a theme stems from the perspectives of Rural Education, aiming to contemplate peasant peoples' demands for their own curriculum dedicated specifically to the countryside. Regarding the findings, it was possible to verify that Mathematical Modeling provided an investigative environment, allowing students to reflect on the advantages and disadvantages of the construction of the hydroelectric power plant in the community. Analyzing economic, environmental and social issues, students mobilized mathematical knowledge to contribute to their research.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2943
10.26843/rencima.v12n2a18
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2943
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n2a18
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2943/1500
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 2 (2021): mar.; 1-25
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306132394606592