Mathematical Modeling from a sociocritical perspective: construction of a hydroeletric plant in the city of Itapiranga-SC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2943 |
Resumo: | This experience report aims to investigate how Mathematical Modeling can contribute to the learning of mathematics and to the sociocritical development related to the construction of a hydroelectric power plant. The practice was carried out in a second year high school class at a rural school, located in Santa Catarina. The problem modeled by the students was: “Is the dam an advantageous alternative for the county of Itapiranga? Why?". Choosing the dam as a theme stems from the perspectives of Rural Education, aiming to contemplate peasant peoples' demands for their own curriculum dedicated specifically to the countryside. Regarding the findings, it was possible to verify that Mathematical Modeling provided an investigative environment, allowing students to reflect on the advantages and disadvantages of the construction of the hydroelectric power plant in the community. Analyzing economic, environmental and social issues, students mobilized mathematical knowledge to contribute to their research. |
id |
UCS-4_f9069ac58166169cf50d3039d0d8fa88 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2943 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Mathematical Modeling from a sociocritical perspective: construction of a hydroeletric plant in the city of Itapiranga-SCModelización Matemática en la perspectiva sociocrítica: construcción de una central hidroeléctrica en la ciudad de Itapiranga-SCModelagem Matemática na perspectiva sociocrítica: construção de uma usina hidrelétrica na cidade de Itapiranga-SCModelagem MatemáticaPerspectiva SociocríticaEducação MatemáticaEducação do CampoUsinas HidrelétricasMathematical ModelingSociocritical PerspectiveMathematics EducationField EducationHydroeletric Power PlantModelización MatemáticaPerspectiva SociocríticaEducación MatemáticaEducación RuralPlantas HidroeléctricasThis experience report aims to investigate how Mathematical Modeling can contribute to the learning of mathematics and to the sociocritical development related to the construction of a hydroelectric power plant. The practice was carried out in a second year high school class at a rural school, located in Santa Catarina. The problem modeled by the students was: “Is the dam an advantageous alternative for the county of Itapiranga? Why?". Choosing the dam as a theme stems from the perspectives of Rural Education, aiming to contemplate peasant peoples' demands for their own curriculum dedicated specifically to the countryside. Regarding the findings, it was possible to verify that Mathematical Modeling provided an investigative environment, allowing students to reflect on the advantages and disadvantages of the construction of the hydroelectric power plant in the community. Analyzing economic, environmental and social issues, students mobilized mathematical knowledge to contribute to their research.Este informe de experiencia tiene como objetivo investigar cómo el Modelado Matemático puede contribuir al aprendizaje de las matemáticas y al desarrollo sociocrítico relacionado con la construcción de una central hidroeléctrica. La práctica se llevó a cabo en una clase de segundo año de secundaria en una escuela rural, ubicada en Santa Catarina. El problema modelado por los estudiantes fue: “¿Es la represa una alternativa ventajosa para el municipio de Itapiranga? ¿Porque?". La elección de la presa como tema surge de las perspectivas de la Educación Rural, con el objetivo de contemplar la demanda de los pueblos campesinos de un currículo específico y específico para el campo. Con respecto a las conclusiones, se pudo constatar que la Modelación Matemática brindó un ambiente de investigación, permitiendo a los estudiantes reflexionar sobre las ventajas y desventajas en la construcción de la central hidroeléctrica en la comunidad. Al analizar cuestiones económicas, ambientales y sociales, los estudiantes movilizaron el conocimiento matemático para realizar su investigación.O presente relato de experiência objetiva investigar como a Modelagem Matemática pode contribuir para a aprendizagem da matemática e para o desenvolvimento sociocrítico relacionado à construção de uma usina hidrelétrica. A prática foi realizada em uma turma de 2º ano do Ensino Médio de uma escola do campo, localizada em Santa Catarina. O problema modelado pelos estudantes foi “A barragem é uma alternativa vantajosa para o município de Itapiranga? Por quê?”. A escolha da barragem como temática vem ao encontro com as perspectivas da Educação do Campo, objetivando contemplar a demanda dos povos campesinos por um currículo próprio e específico para o campo. No que se refere às conclusões, foi possível constatar que a Modelagem Matemática propiciou um ambiente investigativo, oportunizando que os alunos refletissem sobre as vantagens e desvantagens na construção da usina hidrelétrica na comunidade, do ponto de vista econômico e social, utilizando-se dos conhecimentos matemáticos necessários para contribuir com essa análise.Editora Cruzeiro do Sul2021-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/294310.26843/rencima.v12n2a18Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 2 (2021): mar.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2943/1500https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessRambo, Pedro Henrique SchuckFioreze, Leandra Anversa2023-04-21T22:14:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2943Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-21T22:14:55Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematical Modeling from a sociocritical perspective: construction of a hydroeletric plant in the city of Itapiranga-SC Modelización Matemática en la perspectiva sociocrítica: construcción de una central hidroeléctrica en la ciudad de Itapiranga-SC Modelagem Matemática na perspectiva sociocrítica: construção de uma usina hidrelétrica na cidade de Itapiranga-SC |
title |
Mathematical Modeling from a sociocritical perspective: construction of a hydroeletric plant in the city of Itapiranga-SC |
spellingShingle |
Mathematical Modeling from a sociocritical perspective: construction of a hydroeletric plant in the city of Itapiranga-SC Rambo, Pedro Henrique Schuck Modelagem Matemática Perspectiva Sociocrítica Educação Matemática Educação do Campo Usinas Hidrelétricas Mathematical Modeling Sociocritical Perspective Mathematics Education Field Education Hydroeletric Power Plant Modelización Matemática Perspectiva Sociocrítica Educación Matemática Educación Rural Plantas Hidroeléctricas |
title_short |
Mathematical Modeling from a sociocritical perspective: construction of a hydroeletric plant in the city of Itapiranga-SC |
title_full |
Mathematical Modeling from a sociocritical perspective: construction of a hydroeletric plant in the city of Itapiranga-SC |
title_fullStr |
Mathematical Modeling from a sociocritical perspective: construction of a hydroeletric plant in the city of Itapiranga-SC |
title_full_unstemmed |
Mathematical Modeling from a sociocritical perspective: construction of a hydroeletric plant in the city of Itapiranga-SC |
title_sort |
Mathematical Modeling from a sociocritical perspective: construction of a hydroeletric plant in the city of Itapiranga-SC |
author |
Rambo, Pedro Henrique Schuck |
author_facet |
Rambo, Pedro Henrique Schuck Fioreze, Leandra Anversa |
author_role |
author |
author2 |
Fioreze, Leandra Anversa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rambo, Pedro Henrique Schuck Fioreze, Leandra Anversa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Modelagem Matemática Perspectiva Sociocrítica Educação Matemática Educação do Campo Usinas Hidrelétricas Mathematical Modeling Sociocritical Perspective Mathematics Education Field Education Hydroeletric Power Plant Modelización Matemática Perspectiva Sociocrítica Educación Matemática Educación Rural Plantas Hidroeléctricas |
topic |
Modelagem Matemática Perspectiva Sociocrítica Educação Matemática Educação do Campo Usinas Hidrelétricas Mathematical Modeling Sociocritical Perspective Mathematics Education Field Education Hydroeletric Power Plant Modelización Matemática Perspectiva Sociocrítica Educación Matemática Educación Rural Plantas Hidroeléctricas |
description |
This experience report aims to investigate how Mathematical Modeling can contribute to the learning of mathematics and to the sociocritical development related to the construction of a hydroelectric power plant. The practice was carried out in a second year high school class at a rural school, located in Santa Catarina. The problem modeled by the students was: “Is the dam an advantageous alternative for the county of Itapiranga? Why?". Choosing the dam as a theme stems from the perspectives of Rural Education, aiming to contemplate peasant peoples' demands for their own curriculum dedicated specifically to the countryside. Regarding the findings, it was possible to verify that Mathematical Modeling provided an investigative environment, allowing students to reflect on the advantages and disadvantages of the construction of the hydroelectric power plant in the community. Analyzing economic, environmental and social issues, students mobilized mathematical knowledge to contribute to their research. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2943 10.26843/rencima.v12n2a18 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2943 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v12n2a18 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2943/1500 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 2 (2021): mar.; 1-25 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306132394606592 |