Literacy processes: principles, policies and strategies for the diversity of learning and teaching ways

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Constant, Elaine
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Machado, Maria Letícia Cautela de Almeida, Lopes, Paula da Silva Vidal Cid
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas (Florianópolis. Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/22022
Resumo: A considerable setback to mechanistic notions of literacy can be observed through public policies such as the National Curricular Common Base (BRASIL, 2018) and the National Literacy Policy (BRASIL, 2019). However, there are studies in Brazil consolidated for more than forty years which, using historical-cultural references, highlight the close relationship between culture and the ways of learning to read and write. With the objective of discussing principles, policies and pedagogical strategies involved in literacy processes, the article highlights the literacy processes under vertices that define them conceptually, pedagogically and politically. It is concluded that: Contemporary literacy paradigms consider didactic-pedagogical issues without focusing on unified methodological choices, as differentiated modes of production of concepts in reading and writing are privileged; From a political-ideological point of view, literacy requires organized actions of resistance to methodological impositions, of a generalistic nature, which do not consider teaching as an action built on autonomy, authorship and the democratization.
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With the objective of discussing principles, policies and pedagogical strategies involved in literacy processes, the article highlights the literacy processes under vertices that define them conceptually, pedagogically and politically. It is concluded that: Contemporary literacy paradigms consider didactic-pedagogical issues without focusing on unified methodological choices, as differentiated modes of production of concepts in reading and writing are privileged; From a political-ideological point of view, literacy requires organized actions of resistance to methodological impositions, of a generalistic nature, which do not consider teaching as an action built on autonomy, authorship and the democratization.Un retroceso considerable de las nociones mecanicistas de alfabetización puede ser observado en políticas públicas como, por ejemplo, la Base Nacional Común Curricular (BRASIL, 2018) y la Política Nacional de Alfabetización (BRASIL, 2019). No obstante, existen estudios consolidados en Brasil, desde hace más de cuarenta años, que, utilizando referencias histórico-culturales, destacan la estrecha relación entre la cultura y las formas de aprender a leer y a escribir. Con el objetivo de discutir principios, políticas y estrategias pedagógicas involucradas en los procesos de alfabetización, el artículo destaca los procesos de alfabetización bajo vértices que los definen conceptual, pedagógica y políticamente. Se concluye que: los paradigmas contemporáneos de alfabetización consideran las cuestiones didáctico-pedagógicas sin, por ello, centrarse en opciones metodológicas unificadas, ya que se privilegian formas diferentes de producción de conceptos en lectura y escritura; desde un punto de vista político-ideológico, la alfabetización requiere acciones organizadas de resistencia a las imposiciones metodológicas, de carácter generalista, que no consideren la enseñanza como una acción construida a partir de la autonomía, autoría y democratización de la enseñanza.Um considerável retrocesso às noções mecanicistas de alfabetização pode ser observado através de políticas públicas como, por exemplo, a Base Nacional Comum Curricular (BRASIL, 2018) e a Política Nacional de Alfabetização (BRASIL, 2019). Entretanto, há estudos consolidados no Brasil, há mais de quarenta anos, que, utilizando-se de referenciais histórico-culturais, destacam a estreita relação entre a cultura e os modos de aprendizagem da leitura e da escrita. Com o objetivo de discutir princípios, políticas e estratégias pedagógicas envolvidos nos processos de alfabetização, o artigo destaca os processos de alfabetização sob vértices que os definem conceitualmente, pedagogicamente e politicamente. Conclui-se que: Os paradigmas contemporâneos de alfabetização consideram as questões didático-pedagógicas sem, com isso, centrar-se em escolhas metodológicas unificadas, pois são privilegiados os modos diferenciados de produção de conceitos em leitura e escrita; Do ponto de vista político-ideológico, a alfabetização requer ações organizadas de resistência às imposições metodológicas, de caráter generalista, que não considerem a docência como atuação construída a partir da autonomia, da autoria e da democratização do ensino.Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC2022-05-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/2202210.5965/1984723823512022036Revista Linhas; v. 23 n. 51 (2022): Alfabetização: desafios contemporâneos; 36 - 631984-7238reponame:Linhas (Florianópolis. Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:(UDESC)porhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/22022/14386Copyright (c) 2022 Revista Linhashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessConstant, ElaineMachado, Maria Letícia Cautela de Almeida Lopes, Paula da Silva Vidal Cid 2022-05-05T13:21:53Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/22022Revistahttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhashttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/oaivera.gaspar.udesc@gmail.com||revistalinhas@gmail.com1984-72381984-7238opendoar:2022-05-05T13:21:53Linhas (Florianópolis. Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
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