LITERACY IN THE BRAZILIAN SCENARIO: (RE)CONFIGURATIONS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20102 |
Resumo: | This article discusses literacy in the Brazilian educational scenario as a field of contradictions and reconfigurations. The 1980s was chosen as a time frame, as it represented a moment of great social, academic, and political turmoil in the country, which enabled the management of different public literacy policies. (SOARES, 2003; MORTATTI, 2000; SMOLKA, 2018; KLEIMAN, 2015). The proposition of this article is justified by the need to problematize how these discourses and practices reflect contradictions and reconfigurations in the field of literacy, and the different ways in which the actors who participate in it can see themselves (or not) in this process. It is inspired by the principles of documentary research, and it chooses the following categories: theoretical foundations in literacy and indications of public literacy policies. |
id |
UNISUL-4_c1664e00a86725366dd50944434df4ac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20102 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
LITERACY IN THE BRAZILIAN SCENARIO: (RE)CONFIGURATIONS ALFABETIZACIÓN EN EL ESCENARIO BRASILEÑO: (RE)CONFIGURACIONES ALFABETIZAÇÃO NO CENÁRIO BRASILEIRO: (RE) CONFIGURAÇÕESLiteracyAlfabetizaciónAlfabetizaçãoThis article discusses literacy in the Brazilian educational scenario as a field of contradictions and reconfigurations. The 1980s was chosen as a time frame, as it represented a moment of great social, academic, and political turmoil in the country, which enabled the management of different public literacy policies. (SOARES, 2003; MORTATTI, 2000; SMOLKA, 2018; KLEIMAN, 2015). The proposition of this article is justified by the need to problematize how these discourses and practices reflect contradictions and reconfigurations in the field of literacy, and the different ways in which the actors who participate in it can see themselves (or not) in this process. It is inspired by the principles of documentary research, and it chooses the following categories: theoretical foundations in literacy and indications of public literacy policies. Este artículo discute la alfabetización en el escenario educativo brasileño como un campo de contradicciones y reconfiguraciones. Se elige como marco temporal la década de los años 80, por representar un momento de gran convulsión social, académica y política en el país, que permitió gestionar diferentes políticas públicas de alfabetización (SOARES, 2003; MORTATTI, 2000; SMOLKA, 2018; KLEIMAN , 1998). El propósito de este artículo se justifica por la necesidad de cuestionar cómo estos discursos y prácticas reflejan contradicciones y reconfiguraciones en el campo de la alfabetización, y las diferentes formas en que los actores que participan en ella se reconocen (o no) en este proceso. Se inspira en los principios de la investigación documental (LUDKE; ANDRÉ, 2020), eligiendo como categorías: fundamentos teóricos en alfabetización e indicaciones de políticas públicas de alfabetización.O presente artigo discute a alfabetização no cenário educacional brasileiro enquanto um campo de contradições e reconfigurações. Elege-se como marco temporal a década de 80, por representar um momento de grande ebulição social, acadêmica e política no país, que possibilitou a gestão de diferentes políticas públicas de alfabetização (SOARES, 2003; MORTATTI, 2000; SMOLKA, 2018; KLEIMAN, 1998). A proposição deste artigo justifica-se pela necessidade de problematizar como esses discursos e práticas refletem contradições e reconfigurações no campo da alfabetização e os diferentes modos como os atores que dele participam se reconhecem (ou não) nesse processo. Inspira-se nos princípios da pesquisa documental (LUDKE; ANDRÉ, 2020), elegendo como categorias: fundamentos teóricos em alfabetização e indicações das políticas públicas de alfabetização.Universidade do Sul de Santa Catarina2024-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2010210.59306/poiesis.v18e332024224-241Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 224-2412179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20102/19244Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta de Faria, Izabel CristinaEscotto do Amaral Ribeiro, AméliaCosta de Faria, Izabel CristinaEscotto do Amaral Ribeiro, AméliaCosta de Faria, Izabel CristinaEscotto do Amaral Ribeiro, Amélia2024-05-20T21:22:53Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20102Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-05-20T21:22:53Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LITERACY IN THE BRAZILIAN SCENARIO: (RE)CONFIGURATIONS ALFABETIZACIÓN EN EL ESCENARIO BRASILEÑO: (RE)CONFIGURACIONES ALFABETIZAÇÃO NO CENÁRIO BRASILEIRO: (RE) CONFIGURAÇÕES |
title |
LITERACY IN THE BRAZILIAN SCENARIO: (RE)CONFIGURATIONS |
spellingShingle |
LITERACY IN THE BRAZILIAN SCENARIO: (RE)CONFIGURATIONS Costa de Faria, Izabel Cristina Literacy Alfabetización Alfabetização |
title_short |
LITERACY IN THE BRAZILIAN SCENARIO: (RE)CONFIGURATIONS |
title_full |
LITERACY IN THE BRAZILIAN SCENARIO: (RE)CONFIGURATIONS |
title_fullStr |
LITERACY IN THE BRAZILIAN SCENARIO: (RE)CONFIGURATIONS |
title_full_unstemmed |
LITERACY IN THE BRAZILIAN SCENARIO: (RE)CONFIGURATIONS |
title_sort |
LITERACY IN THE BRAZILIAN SCENARIO: (RE)CONFIGURATIONS |
author |
Costa de Faria, Izabel Cristina |
author_facet |
Costa de Faria, Izabel Cristina Escotto do Amaral Ribeiro, Amélia |
author_role |
author |
author2 |
Escotto do Amaral Ribeiro, Amélia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa de Faria, Izabel Cristina Escotto do Amaral Ribeiro, Amélia Costa de Faria, Izabel Cristina Escotto do Amaral Ribeiro, Amélia Costa de Faria, Izabel Cristina Escotto do Amaral Ribeiro, Amélia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literacy Alfabetización Alfabetização |
topic |
Literacy Alfabetización Alfabetização |
description |
This article discusses literacy in the Brazilian educational scenario as a field of contradictions and reconfigurations. The 1980s was chosen as a time frame, as it represented a moment of great social, academic, and political turmoil in the country, which enabled the management of different public literacy policies. (SOARES, 2003; MORTATTI, 2000; SMOLKA, 2018; KLEIMAN, 2015). The proposition of this article is justified by the need to problematize how these discourses and practices reflect contradictions and reconfigurations in the field of literacy, and the different ways in which the actors who participate in it can see themselves (or not) in this process. It is inspired by the principles of documentary research, and it chooses the following categories: theoretical foundations in literacy and indications of public literacy policies. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-05-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20102 10.59306/poiesis.v18e332024224-241 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20102 |
identifier_str_mv |
10.59306/poiesis.v18e332024224-241 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20102/19244 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 224-241 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218745955680256 |