LITERACY IN THE BRAZILIAN SCENARIO: (RE)CONFIGURATIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa de Faria, Izabel Cristina
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Escotto do Amaral Ribeiro, Amélia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20102
Resumo: This article discusses literacy in the Brazilian educational scenario as a field of contradictions and reconfigurations. The 1980s was chosen as a time frame, as it represented a moment of great social, academic, and political turmoil in the country, which enabled the management of different public literacy policies. (SOARES, 2003; MORTATTI, 2000; SMOLKA, 2018; KLEIMAN, 2015). The proposition of this article is justified by the need to problematize how these discourses and practices reflect contradictions and reconfigurations in the field of literacy, and the different ways in which the actors who participate in it can see themselves (or not) in this process. It is inspired by the principles of documentary research, and it chooses the following categories: theoretical foundations in literacy and indications of public literacy policies.  
id UNISUL-4_c1664e00a86725366dd50944434df4ac
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20102
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling LITERACY IN THE BRAZILIAN SCENARIO: (RE)CONFIGURATIONS ALFABETIZACIÓN EN EL ESCENARIO BRASILEÑO: (RE)CONFIGURACIONES ALFABETIZAÇÃO NO CENÁRIO BRASILEIRO: (RE) CONFIGURAÇÕESLiteracyAlfabetizaciónAlfabetizaçãoThis article discusses literacy in the Brazilian educational scenario as a field of contradictions and reconfigurations. The 1980s was chosen as a time frame, as it represented a moment of great social, academic, and political turmoil in the country, which enabled the management of different public literacy policies. (SOARES, 2003; MORTATTI, 2000; SMOLKA, 2018; KLEIMAN, 2015). The proposition of this article is justified by the need to problematize how these discourses and practices reflect contradictions and reconfigurations in the field of literacy, and the different ways in which the actors who participate in it can see themselves (or not) in this process. It is inspired by the principles of documentary research, and it chooses the following categories: theoretical foundations in literacy and indications of public literacy policies.  Este artículo discute la alfabetización en el escenario educativo brasileño como un campo de contradicciones y reconfiguraciones. Se elige como marco temporal la década de los años 80, por representar un momento de gran convulsión social, académica y política en el país, que permitió gestionar diferentes políticas públicas de alfabetización (SOARES, 2003; MORTATTI, 2000; SMOLKA, 2018; KLEIMAN , 1998). El propósito de este artículo se justifica por la necesidad de cuestionar cómo estos discursos y prácticas reflejan contradicciones y reconfiguraciones en el campo de la alfabetización, y las diferentes formas en que los actores que participan en ella se reconocen (o no) en este proceso. Se inspira en los principios de la investigación documental (LUDKE; ANDRÉ, 2020), eligiendo como categorías: fundamentos teóricos en alfabetización e indicaciones de políticas públicas de alfabetización.O presente artigo discute a alfabetização no cenário educacional brasileiro enquanto um campo de contradições e reconfigurações. Elege-se como marco temporal a década de 80, por representar um momento de grande ebulição social, acadêmica e política no país, que possibilitou a gestão de diferentes políticas públicas de alfabetização (SOARES, 2003; MORTATTI, 2000; SMOLKA, 2018; KLEIMAN, 1998). A proposição deste artigo justifica-se pela necessidade de problematizar como esses discursos e práticas refletem contradições e reconfigurações no campo da alfabetização e os diferentes modos como os atores que dele participam se reconhecem (ou não) nesse processo. Inspira-se nos princípios da pesquisa documental (LUDKE; ANDRÉ, 2020), elegendo como categorias: fundamentos teóricos em alfabetização e indicações das políticas públicas de alfabetização.Universidade do Sul de Santa Catarina2024-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2010210.59306/poiesis.v18e332024224-241Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 224-2412179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20102/19244Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta de Faria, Izabel CristinaEscotto do Amaral Ribeiro, AméliaCosta de Faria, Izabel CristinaEscotto do Amaral Ribeiro, AméliaCosta de Faria, Izabel CristinaEscotto do Amaral Ribeiro, Amélia2024-05-20T21:22:53Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20102Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-05-20T21:22:53Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv LITERACY IN THE BRAZILIAN SCENARIO: (RE)CONFIGURATIONS
ALFABETIZACIÓN EN EL ESCENARIO BRASILEÑO: (RE)CONFIGURACIONES
ALFABETIZAÇÃO NO CENÁRIO BRASILEIRO: (RE) CONFIGURAÇÕES
title LITERACY IN THE BRAZILIAN SCENARIO: (RE)CONFIGURATIONS
spellingShingle LITERACY IN THE BRAZILIAN SCENARIO: (RE)CONFIGURATIONS
Costa de Faria, Izabel Cristina
Literacy
Alfabetización
Alfabetização
title_short LITERACY IN THE BRAZILIAN SCENARIO: (RE)CONFIGURATIONS
title_full LITERACY IN THE BRAZILIAN SCENARIO: (RE)CONFIGURATIONS
title_fullStr LITERACY IN THE BRAZILIAN SCENARIO: (RE)CONFIGURATIONS
title_full_unstemmed LITERACY IN THE BRAZILIAN SCENARIO: (RE)CONFIGURATIONS
title_sort LITERACY IN THE BRAZILIAN SCENARIO: (RE)CONFIGURATIONS
author Costa de Faria, Izabel Cristina
author_facet Costa de Faria, Izabel Cristina
Escotto do Amaral Ribeiro, Amélia
author_role author
author2 Escotto do Amaral Ribeiro, Amélia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa de Faria, Izabel Cristina
Escotto do Amaral Ribeiro, Amélia
Costa de Faria, Izabel Cristina
Escotto do Amaral Ribeiro, Amélia
Costa de Faria, Izabel Cristina
Escotto do Amaral Ribeiro, Amélia
dc.subject.por.fl_str_mv Literacy
Alfabetización
Alfabetização
topic Literacy
Alfabetización
Alfabetização
description This article discusses literacy in the Brazilian educational scenario as a field of contradictions and reconfigurations. The 1980s was chosen as a time frame, as it represented a moment of great social, academic, and political turmoil in the country, which enabled the management of different public literacy policies. (SOARES, 2003; MORTATTI, 2000; SMOLKA, 2018; KLEIMAN, 2015). The proposition of this article is justified by the need to problematize how these discourses and practices reflect contradictions and reconfigurations in the field of literacy, and the different ways in which the actors who participate in it can see themselves (or not) in this process. It is inspired by the principles of documentary research, and it chooses the following categories: theoretical foundations in literacy and indications of public literacy policies.  
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20102
10.59306/poiesis.v18e332024224-241
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20102
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v18e332024224-241
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20102/19244
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 224-241
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218745955680256