Art and education: conceiving the space of atelier as an opportunity for educational innovation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gadea, Florencia Varela
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Mara, Paola Marenco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Linhas (Florianópolis. Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/22029
Resumo: From the Education área and the Visual Arts área, of the Catholic University of Uruguay, we create a course to nurture teachers with elements to venture into the space of the atelier, its design, and the tools it provides, for the didactic innovation. In Latin America there is little specific training in the adaptation of new pedagogies that involve artistic resources, oriented towards the development of skills related to empathy, communication, understanding of their context and respect for the environment. For this pedagogical proposal, we include some of the techniques and postulates from the Early Childhood Schools in the early 1960s, in the Italian municipality of Reggio Emilia. They are schools inspired by the socio-constructivist theory, and the valorization of a multiplicity of expressive languages of Loris Malaguzzi (Cavallini et al., 2017). The atelier is configured as a space that crystallizes learning. In Vecchi's words: “sensory perception, the taste of seduction, what Malaguzzi called the aesthetic vibration, can act as catalysts for learning, and how they can support and feed a knowledge that is not nourished only by information”. Our specific objectives was: 1) To sensitize the participants in the deconstruction of the apparent neutrality of everyday objects; 2) To reflect on the postulate to do is to think, from Richard Sennet (2013) and 3) to change the teaching role positioned as a guide and facilitator of experiences.
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spelling Art and education: conceiving the space of atelier as an opportunity for educational innovationArte e educação: concebendo o espaço do ateliê como uma oportunidade de inovação educacionalArte y educación: concebir el espacio del atelier como una oportunidad de innovación didáctica arte y educación;innovación didáctica.art and educationeducational innovationarte e educação;inovação didática.From the Education área and the Visual Arts área, of the Catholic University of Uruguay, we create a course to nurture teachers with elements to venture into the space of the atelier, its design, and the tools it provides, for the didactic innovation. In Latin America there is little specific training in the adaptation of new pedagogies that involve artistic resources, oriented towards the development of skills related to empathy, communication, understanding of their context and respect for the environment. For this pedagogical proposal, we include some of the techniques and postulates from the Early Childhood Schools in the early 1960s, in the Italian municipality of Reggio Emilia. They are schools inspired by the socio-constructivist theory, and the valorization of a multiplicity of expressive languages of Loris Malaguzzi (Cavallini et al., 2017). The atelier is configured as a space that crystallizes learning. In Vecchi's words: “sensory perception, the taste of seduction, what Malaguzzi called the aesthetic vibration, can act as catalysts for learning, and how they can support and feed a knowledge that is not nourished only by information”. Our specific objectives was: 1) To sensitize the participants in the deconstruction of the apparent neutrality of everyday objects; 2) To reflect on the postulate to do is to think, from Richard Sennet (2013) and 3) to change the teaching role positioned as a guide and facilitator of experiences.A partir da Licenciatura em Educação Inicial e da Licenciatura em Artes Visuais da Universidade Católica do Uruguai, foi implementado um projeto que busca nutrir professores com elementos para se aventurar no espaço do atelier, seu design e as ferramentas que ele oferece, para a inovação didática. Na América Latina há pouca formação específica na adaptação de novas pedagogias que envolvem recursos artísticos, orientadas para o desenvolvimento de habilidades relacionadas à empatia, comunicação, compreensão de seu contexto e respeito ao meio ambiente. Para esta proposta pedagógica, incluímos algumas das técnicas e postulados da cultura de ateliê que foi desenvolvida nas Escolas de Educação Infantil no início dos anos 1960, no município italiano de Reggio Emilia. São escolas inspiradas na abordagem socioconstrutivista do conhecimento e na valorização de uma multiplicidade de linguagens expressivas de Loris Malaguzzi (Cavallini et al., 2017). O ateliêconfigura-se como um espaço que cristaliza a aprendizagem. Nas palavras de Vecchi: “a percepção sensorial, o gosto da sedução, o que Malaguzzi chamou de vibração estética, podem atuar como catalisadores do aprendizado, e como podem sustentar e alimentar um conhecimento que não se nutre apenas de informações”. Para essa proposta, temos três objetivos específicos: 1) Sensibilizar os participantes na desconstrução da aparente neutralidade dos objetos cotidianos, compreender as formas de percepção do sujeito; 2) Refletir sobre o postulado fazer é pensar, definido pelo filósofo Richard Sennet como a convicçãode que todas as habilidades, mesmo as mais abstratas como pensar, deduzir, etc., começam como práticas corporais (2013); 3) Exercer um papel docente posicionado como guia e facilitador de experiências.Desde la Licenciatura en Educación Inicial y la Licenciatura en Artes Visuales de la Universidad Católica del Uruguay, se ha implementado un proyecto que busca nutrir a los docentes de elementos incursionar en el espacio del atelier, su diseño, y las herramientas que proporciona, para la innovación didáctica. En América Latina son escasas las formaciones específicas en la adaptación de nuevas pedagogías que involucren recursos artísticos, orientadas hacia el desarrollo de competencias relacionadas con la empatía, la comunicación, la comprensión de su contexto y el respeto por el medio ambiente. Para esta propuesta pedagógica incluimos algunas de las técncias y postulados de la cultura del atelier que se gesta en las Escuelas de Infancia en los inicios de los años 60, en el municipio italiano Reggio Emilia. Son escuelas inspiradas en el enfoque socio-constructivista del conocimiento y la valorización de una multiplicidad de lenguajes expresivos de Loris Malaguzzi (Cavallini et al., 2017). El atelier se configura como un espacio que cristaliza los aprendizajes. En palabras de Vecchi: “la percepción sensorial, el gusto de la seducción, lo que Malaguzzi llamaba la vibración estética, pueden ejercer de catalizadores de un aprendizaje, y cómo pueden apoyar y alimentar un conocimiento que no se nutre solo de información”. Para esta propuesta, nos planteamos tres objetivos específicos: 1) Sensibilizar a los participantes en la deconstrucción de la neutralidad aparente de los objetos cotidianos, para comprender las formas de percepción del sujeto; 2) Reflexionar acerca del postulado hacer es pensar, definido por el filósofo Richard Sennet como la convicción de que todas las habilidades incluso las más abstractas como pensar, deducir, etc., comienzan como prácticas corporales (2013); 3) Ejercitar un rol docente posicionado como guía y facilitador de experiencias.  Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC2022-05-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/2202910.5965/1984723823512022215Revista Linhas; v. 23 n. 51 (2022): Alfabetização: desafios contemporâneos; 215 - 2361984-7238reponame:Linhas (Florianópolis. 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