O What is reading in literacy? First approximations to the official documents – BNCC (2017) and curriculum basic of the territory of Santa Catarina (2019)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cristofolini, Marcia Nagel
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Pedralli, Rosângela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas (Florianópolis. Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/21738
Resumo: The role of language education is the focus of this article, specifically in the axis of reading/listening, within the official documents Base Nacional Comum Curricular (2017) (BNCC) and Currículo Base do Território Catarinense (2019) (CBTC). Historical and dialectical materialism is the basis for the study, and documentary research is the methodological procedure. Thus, a reflection on the place of reading/literature in literacy period in BNCC and CBTC will be prioritized, aiming to: (i) identify if the work with literature in literacy period appears in these documents; (ii) if so, in favor of which formative ideal it is disposed to align. The reflections are based on the ideas of Vigotski (1999), Saviani (2000; 2012; and 2013), Britto (2003; 2012; and 2015), among others. The study has the potential to contribute to the problematization about the purposes of humanizing educational work in literacy period, aiming to collaborate with the adequacy or the elaboration of curricula.
id UDESC-0_bb2685e2cc58edc0eeae0304d4abe310
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/21738
network_acronym_str UDESC-0
network_name_str Linhas (Florianópolis. Online)
repository_id_str
spelling O What is reading in literacy? First approximations to the official documents – BNCC (2017) and curriculum basic of the territory of Santa Catarina (2019)O ¿Lo qué es leer en la alfabetización? Primeras aproximaciones a los documentos oficiales – BNCC (2017) y currículo base del territorio catarinense (2019)O que é ler na alfabetização? Primeiras aproximações aos documentos oficiais – BNCC (2017) e currículo base do território catarinense (2019) alfabetizaçãoformação humanaliteraturacurrículoliteracyhuman formationliteraturecurriculumalfabetizaciónformación humanaliteraturacurrículoThe role of language education is the focus of this article, specifically in the axis of reading/listening, within the official documents Base Nacional Comum Curricular (2017) (BNCC) and Currículo Base do Território Catarinense (2019) (CBTC). Historical and dialectical materialism is the basis for the study, and documentary research is the methodological procedure. Thus, a reflection on the place of reading/literature in literacy period in BNCC and CBTC will be prioritized, aiming to: (i) identify if the work with literature in literacy period appears in these documents; (ii) if so, in favor of which formative ideal it is disposed to align. The reflections are based on the ideas of Vigotski (1999), Saviani (2000; 2012; and 2013), Britto (2003; 2012; and 2015), among others. The study has the potential to contribute to the problematization about the purposes of humanizing educational work in literacy period, aiming to collaborate with the adequacy or the elaboration of curricula.El foco de este artículo está en el papel de la educación lingüística, específicamente en el eje de la lectura/escucha, en el ámbito de los documentos oficiales Base Nacional Común Curricular (2017) y Currículo Base del Territorio Catarinense (2019), teniendo como fundamento el materialismo histórico y dialéctico y la pesquisa documental como procedimiento metodológico. De esta forma, será priorizada una ponderación sobre el lugar de la lectura/literatura en período de alfabetización en la BNCC y en el CBTC, teniendo como objetivos: (i) identificar se aparece el trabajo con la literatura en período de alfabetización en esos documentos; (ii) en caso positivo, en favor de cual ideal formativo se dispone a aliñarse. Las ponderaciones están basadas en las ideas de Vigotski (1999), Saviani (2000; 2012; 2013), Britto (2003, 2012 y 2015), entre otros. El estudio carga potencial de contribución para la problematización sobre los fines del trabajo educativo humanizador en período de alfabetización, objetivando colaborar con la adecuación o elaboración del currículo.O foco deste artigo está no papel da educação linguística, especificamente no eixo da leitura/escuta, no âmbito dos documentos oficiais Base Nacional Comum Curricular (2017) e Currículo Base do Território Catarinense (2019), tendo como fundamento o materialismo histórico e dialético e a pesquisa documental como procedimento metodológico. Dessa forma, será priorizada uma reflexão sobre o lugar da leitura/literatura em período de alfabetização na BNCC e no CBTC, tendo como objetivos: (i) identificar se aparece o trabalho com a literatura em período de alfabetização nesses documentos; (ii) em caso positivo, em favor de qual ideal formativo se dispõe a alinhar-se. As reflexões estão baseadas nas ideias de Vigotski (1999), Saviani (2000; 2012; 2013), Britto (2003, 2012 e 2015), entre outros. O estudo carrega potencial de contribuição para a problematização sobre os fins do trabalho educativo humanizador em período de alfabetização, visando colaborar com a adequação ou elaboração do currículo.Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC2022-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/2173810.5965/1984723823532022333Revista Linhas; v. 23 n. 53 (2022): Reflexões histórico-educativas sobre formação docente: os 130 anos da Escola Normal Catarinense; 333 - 3601984-7238reponame:Linhas (Florianópolis. Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:(UDESC)porhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/21738/14988Copyright (c) 2022 Revista Linhashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCristofolini, Marcia NagelPedralli, Rosângela2022-12-13T12:12:32Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/21738Revistahttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhashttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/oaivera.gaspar.udesc@gmail.com||revistalinhas@gmail.com1984-72381984-7238opendoar:2022-12-13T12:12:32Linhas (Florianópolis. Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv O What is reading in literacy? First approximations to the official documents – BNCC (2017) and curriculum basic of the territory of Santa Catarina (2019)
O ¿Lo qué es leer en la alfabetización? Primeras aproximaciones a los documentos oficiales – BNCC (2017) y currículo base del territorio catarinense (2019)
O que é ler na alfabetização? Primeiras aproximações aos documentos oficiais – BNCC (2017) e currículo base do território catarinense (2019)
title O What is reading in literacy? First approximations to the official documents – BNCC (2017) and curriculum basic of the territory of Santa Catarina (2019)
spellingShingle O What is reading in literacy? First approximations to the official documents – BNCC (2017) and curriculum basic of the territory of Santa Catarina (2019)
Cristofolini, Marcia Nagel
alfabetização
formação humana
literatura
currículo
literacy
human formation
literature
curriculum
alfabetización
formación humana
literatura
currículo
title_short O What is reading in literacy? First approximations to the official documents – BNCC (2017) and curriculum basic of the territory of Santa Catarina (2019)
title_full O What is reading in literacy? First approximations to the official documents – BNCC (2017) and curriculum basic of the territory of Santa Catarina (2019)
title_fullStr O What is reading in literacy? First approximations to the official documents – BNCC (2017) and curriculum basic of the territory of Santa Catarina (2019)
title_full_unstemmed O What is reading in literacy? First approximations to the official documents – BNCC (2017) and curriculum basic of the territory of Santa Catarina (2019)
title_sort O What is reading in literacy? First approximations to the official documents – BNCC (2017) and curriculum basic of the territory of Santa Catarina (2019)
author Cristofolini, Marcia Nagel
author_facet Cristofolini, Marcia Nagel
Pedralli, Rosângela
author_role author
author2 Pedralli, Rosângela
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cristofolini, Marcia Nagel
Pedralli, Rosângela
dc.subject.por.fl_str_mv alfabetização
formação humana
literatura
currículo
literacy
human formation
literature
curriculum
alfabetización
formación humana
literatura
currículo
topic alfabetização
formação humana
literatura
currículo
literacy
human formation
literature
curriculum
alfabetización
formación humana
literatura
currículo
description The role of language education is the focus of this article, specifically in the axis of reading/listening, within the official documents Base Nacional Comum Curricular (2017) (BNCC) and Currículo Base do Território Catarinense (2019) (CBTC). Historical and dialectical materialism is the basis for the study, and documentary research is the methodological procedure. Thus, a reflection on the place of reading/literature in literacy period in BNCC and CBTC will be prioritized, aiming to: (i) identify if the work with literature in literacy period appears in these documents; (ii) if so, in favor of which formative ideal it is disposed to align. The reflections are based on the ideas of Vigotski (1999), Saviani (2000; 2012; and 2013), Britto (2003; 2012; and 2015), among others. The study has the potential to contribute to the problematization about the purposes of humanizing educational work in literacy period, aiming to collaborate with the adequacy or the elaboration of curricula.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/21738
10.5965/1984723823532022333
url https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/21738
identifier_str_mv 10.5965/1984723823532022333
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/21738/14988
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Linhas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Linhas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Linhas; v. 23 n. 53 (2022): Reflexões histórico-educativas sobre formação docente: os 130 anos da Escola Normal Catarinense; 333 - 360
1984-7238
reponame:Linhas (Florianópolis. Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:(UDESC)
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str (UDESC)
institution (UDESC)
reponame_str Linhas (Florianópolis. Online)
collection Linhas (Florianópolis. Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas (Florianópolis. Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv vera.gaspar.udesc@gmail.com||revistalinhas@gmail.com
_version_ 1798042410296541185