The process of inducing the beginner literacy teacher
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas (Florianópolis. Online) |
DOI: | 10.5965/1984723823522022280 |
Texto Completo: | https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20231 |
Resumo: | This article is the result of a qualitative research, with a descriptive analytical character, which aimed to investigate the initiatives in the induction process with beginning literacy teachers. With the analysis of the data, we found that although there is no systematic project or program aimed at receiving the beginning teachers. In addition, about the difficulties and challenges faced by the teacher, a crucial point in the literacy process involves the inclusion of students with disorders, with learning difficulties or with some disability. |
id |
UDESC-0_eb9682c5b9c2e04398cf3a63c809ff92 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/20231 |
network_acronym_str |
UDESC-0 |
network_name_str |
Linhas (Florianópolis. Online) |
spelling |
The process of inducing the beginner literacy teacherEl proceso de inducir al maestro de alfabetización principianteO processo de indução do professor alfabetizador iniciante programa de induçãoalfabetizaçãoprofessor inicianteformação docenteinduction programliteracybeginner teacherteacher trainingprograma de inducciónalfabetizaciónmaestro principianteformación del profesoradoThis article is the result of a qualitative research, with a descriptive analytical character, which aimed to investigate the initiatives in the induction process with beginning literacy teachers. With the analysis of the data, we found that although there is no systematic project or program aimed at receiving the beginning teachers. In addition, about the difficulties and challenges faced by the teacher, a crucial point in the literacy process involves the inclusion of students with disorders, with learning difficulties or with some disability.Este artículo es el resultado de una investigación cualitativa, de carácter analítico descriptivo, que tuvo como objetivo investigar las iniciativas en el proceso de inducción con los maestros principiantes de alfabetización. Los estudios de García, Huberman, Shulman y Wong apoyaron la construcción del marco teórico y el análisis de datos. Encontramos, con el análisis de datos, que aún no existe un programa de inducción dirigido a recibir maestros principiantes. Además, con respecto a las dificultades y desafíos que enfrenta el maestro, un punto crucial en el proceso de alfabetización es la inclusión de estudiantes con trastornos, dificultades de aprendizaje o discapacidades.O presente artigo é resultado de uma pesquisa de abordagem qualitativa, de caráter descritivo analítico, que objetivou investigar as iniciativas no processo de indução com professores alfabetizadores iniciantes. Os estudos de García, Huberman, Shulman e Wong apoiaram a construção do referencial teórico e da análise de dados. Constatamos, com a análise dos dados, que ainda não há um programa de indução voltado para receber os professores iniciantes. Além disso, com relação às dificuldades e aos desafios enfrentados pelo professor, um ponto crucial no processo de alfabetização envolve a inclusão de alunos com transtornos, com dificuldades de aprendizagem ou com alguma deficiência.Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC2022-08-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/2023110.5965/1984723823522022280Revista Linhas; v. 23 n. 52 (2022): Revisitando mobilizações: dez anos da greve dos docentes federais e seus desdobramentos (2012-2022); 280 - 3031984-7238reponame:Linhas (Florianópolis. Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:(UDESC)porhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20231/14625Copyright (c) 2022 Revista Linhashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTrevisan, Alexandra Aparecida Liberato Andrade, Maria de Fátima Ramos de2024-02-29T13:20:04Zoai::article/20231Revistahttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhashttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/oaivera.gaspar.udesc@gmail.com||revistalinhas@gmail.com1984-72381984-7238opendoar:2024-02-29T13:20:04Linhas (Florianópolis. Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The process of inducing the beginner literacy teacher El proceso de inducir al maestro de alfabetización principiante O processo de indução do professor alfabetizador iniciante |
title |
The process of inducing the beginner literacy teacher |
spellingShingle |
The process of inducing the beginner literacy teacher The process of inducing the beginner literacy teacher Trevisan, Alexandra Aparecida Liberato programa de indução alfabetização professor iniciante formação docente induction program literacy beginner teacher teacher training programa de inducción alfabetización maestro principiante formación del profesorado Trevisan, Alexandra Aparecida Liberato programa de indução alfabetização professor iniciante formação docente induction program literacy beginner teacher teacher training programa de inducción alfabetización maestro principiante formación del profesorado |
title_short |
The process of inducing the beginner literacy teacher |
title_full |
The process of inducing the beginner literacy teacher |
title_fullStr |
The process of inducing the beginner literacy teacher The process of inducing the beginner literacy teacher |
title_full_unstemmed |
The process of inducing the beginner literacy teacher The process of inducing the beginner literacy teacher |
title_sort |
The process of inducing the beginner literacy teacher |
author |
Trevisan, Alexandra Aparecida Liberato |
author_facet |
Trevisan, Alexandra Aparecida Liberato Trevisan, Alexandra Aparecida Liberato Andrade, Maria de Fátima Ramos de Andrade, Maria de Fátima Ramos de |
author_role |
author |
author2 |
Andrade, Maria de Fátima Ramos de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trevisan, Alexandra Aparecida Liberato Andrade, Maria de Fátima Ramos de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
programa de indução alfabetização professor iniciante formação docente induction program literacy beginner teacher teacher training programa de inducción alfabetización maestro principiante formación del profesorado |
topic |
programa de indução alfabetização professor iniciante formação docente induction program literacy beginner teacher teacher training programa de inducción alfabetización maestro principiante formación del profesorado |
description |
This article is the result of a qualitative research, with a descriptive analytical character, which aimed to investigate the initiatives in the induction process with beginning literacy teachers. With the analysis of the data, we found that although there is no systematic project or program aimed at receiving the beginning teachers. In addition, about the difficulties and challenges faced by the teacher, a crucial point in the literacy process involves the inclusion of students with disorders, with learning difficulties or with some disability. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20231 10.5965/1984723823522022280 |
url |
https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20231 |
identifier_str_mv |
10.5965/1984723823522022280 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20231/14625 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Linhas https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Linhas https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Linhas; v. 23 n. 52 (2022): Revisitando mobilizações: dez anos da greve dos docentes federais e seus desdobramentos (2012-2022); 280 - 303 1984-7238 reponame:Linhas (Florianópolis. Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:(UDESC) |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
(UDESC) |
institution |
(UDESC) |
reponame_str |
Linhas (Florianópolis. Online) |
collection |
Linhas (Florianópolis. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas (Florianópolis. Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
vera.gaspar.udesc@gmail.com||revistalinhas@gmail.com |
_version_ |
1822180455575715840 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5965/1984723823522022280 |