The process of inducing the beginner literacy teacher

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trevisan, Alexandra Aparecida Liberato
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Andrade, Maria de Fátima Ramos de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas (Florianópolis. Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20231
Resumo: This article is the result of a qualitative research, with a descriptive analytical character, which aimed to investigate the initiatives in the induction process with beginning literacy teachers. With the analysis of the data, we found that although there is no systematic project or program aimed at receiving the beginning teachers. In addition, about the difficulties and challenges faced by the teacher, a crucial point in the literacy process involves the inclusion of students with disorders, with learning difficulties or with some disability.
id UDESC-0_eb9682c5b9c2e04398cf3a63c809ff92
oai_identifier_str oai::article/20231
network_acronym_str UDESC-0
network_name_str Linhas (Florianópolis. Online)
repository_id_str
spelling The process of inducing the beginner literacy teacherEl proceso de inducir al maestro de alfabetización principianteO processo de indução do professor alfabetizador iniciante programa de induçãoalfabetizaçãoprofessor inicianteformação docenteinduction programliteracybeginner teacherteacher trainingprograma de inducciónalfabetizaciónmaestro principianteformación del profesoradoThis article is the result of a qualitative research, with a descriptive analytical character, which aimed to investigate the initiatives in the induction process with beginning literacy teachers. With the analysis of the data, we found that although there is no systematic project or program aimed at receiving the beginning teachers. In addition, about the difficulties and challenges faced by the teacher, a crucial point in the literacy process involves the inclusion of students with disorders, with learning difficulties or with some disability.Este artículo es el resultado de una investigación cualitativa, de carácter analítico descriptivo, que tuvo como objetivo investigar las iniciativas en el proceso de inducción con los maestros principiantes de alfabetización. Los estudios de García, Huberman, Shulman y Wong apoyaron la construcción del marco teórico y el análisis de datos. Encontramos, con el análisis de datos, que aún no existe un programa de inducción dirigido a recibir maestros principiantes. Además, con respecto a las dificultades y desafíos que enfrenta el maestro, un punto crucial en el proceso de alfabetización es la inclusión de estudiantes con trastornos, dificultades de aprendizaje o discapacidades.O presente artigo é resultado de uma pesquisa de abordagem qualitativa, de caráter descritivo analítico, que objetivou investigar as iniciativas no processo de indução com professores alfabetizadores iniciantes. Os estudos de García, Huberman, Shulman e Wong apoiaram a construção do referencial teórico e da análise de dados. Constatamos, com a análise dos dados, que ainda não há um programa de indução voltado para receber os professores iniciantes. Além disso, com relação às dificuldades e aos desafios enfrentados pelo professor, um ponto crucial no processo de alfabetização envolve a inclusão de alunos com transtornos, com dificuldades de aprendizagem ou com alguma deficiência.Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC2022-08-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/2023110.5965/1984723823522022280Revista Linhas; v. 23 n. 52 (2022): Revisitando mobilizações: dez anos da greve dos docentes federais e seus desdobramentos (2012-2022); 280 - 3031984-7238reponame:Linhas (Florianópolis. Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:(UDESC)porhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20231/14625Copyright (c) 2022 Revista Linhashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTrevisan, Alexandra Aparecida Liberato Andrade, Maria de Fátima Ramos de2024-02-29T13:20:04Zoai::article/20231Revistahttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhashttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/oaivera.gaspar.udesc@gmail.com||revistalinhas@gmail.com1984-72381984-7238opendoar:2024-02-29T13:20:04Linhas (Florianópolis. Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The process of inducing the beginner literacy teacher
El proceso de inducir al maestro de alfabetización principiante
O processo de indução do professor alfabetizador iniciante
title The process of inducing the beginner literacy teacher
spellingShingle The process of inducing the beginner literacy teacher
Trevisan, Alexandra Aparecida Liberato
programa de indução
alfabetização
professor iniciante
formação docente
induction program
literacy
beginner teacher
teacher training
programa de inducción
alfabetización
maestro principiante
formación del profesorado
title_short The process of inducing the beginner literacy teacher
title_full The process of inducing the beginner literacy teacher
title_fullStr The process of inducing the beginner literacy teacher
title_full_unstemmed The process of inducing the beginner literacy teacher
title_sort The process of inducing the beginner literacy teacher
author Trevisan, Alexandra Aparecida Liberato
author_facet Trevisan, Alexandra Aparecida Liberato
Andrade, Maria de Fátima Ramos de
author_role author
author2 Andrade, Maria de Fátima Ramos de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Trevisan, Alexandra Aparecida Liberato
Andrade, Maria de Fátima Ramos de
dc.subject.por.fl_str_mv programa de indução
alfabetização
professor iniciante
formação docente
induction program
literacy
beginner teacher
teacher training
programa de inducción
alfabetización
maestro principiante
formación del profesorado
topic programa de indução
alfabetização
professor iniciante
formação docente
induction program
literacy
beginner teacher
teacher training
programa de inducción
alfabetización
maestro principiante
formación del profesorado
description This article is the result of a qualitative research, with a descriptive analytical character, which aimed to investigate the initiatives in the induction process with beginning literacy teachers. With the analysis of the data, we found that although there is no systematic project or program aimed at receiving the beginning teachers. In addition, about the difficulties and challenges faced by the teacher, a crucial point in the literacy process involves the inclusion of students with disorders, with learning difficulties or with some disability.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20231
10.5965/1984723823522022280
url https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20231
identifier_str_mv 10.5965/1984723823522022280
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20231/14625
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Linhas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Linhas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Linhas; v. 23 n. 52 (2022): Revisitando mobilizações: dez anos da greve dos docentes federais e seus desdobramentos (2012-2022); 280 - 303
1984-7238
reponame:Linhas (Florianópolis. Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:(UDESC)
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str (UDESC)
institution (UDESC)
reponame_str Linhas (Florianópolis. Online)
collection Linhas (Florianópolis. Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas (Florianópolis. Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv vera.gaspar.udesc@gmail.com||revistalinhas@gmail.com
_version_ 1798042405890424832