Cartographic aspects of the theater performances Odisseia 116 and BR3
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20165 |
Resumo: | This article is an analysis of the writing process of the dramaturgy Odisseia 116 based on a six-day trip by bus between Rio de Janeiro and Ceará. Dramaturgy is structured on a triad: autobiographical characteristics; the possibility of interviewing people and photographing traveling landscapes and the Homeric Odyssey, the inspiring work of this writing. A cartography emerges as a methodology from the trip and consolidates itself in dramaturgy. Dialogue with interviews given by Antônio Araújo and Bernardo Carvalho about the BR3 show. In the final considerations, I point to three possible cartographies: the travel cartography, the dramaturgy cartography and the rehearsal room cartography. |
id |
UDESC-1_01a38fab49a2e2b876895009558fc24b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/20165 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Cartographic aspects of the theater performances Odisseia 116 and BR3Aspectos cartográficos de las piezas Odisseia 116 y BR3Aspectos cartográficos das peças Odisseia 116 e BR3ViagemDramaturgiaCartografiaTravelDramaturgyCartographyViajesDramaturgiaCartografíaThis article is an analysis of the writing process of the dramaturgy Odisseia 116 based on a six-day trip by bus between Rio de Janeiro and Ceará. Dramaturgy is structured on a triad: autobiographical characteristics; the possibility of interviewing people and photographing traveling landscapes and the Homeric Odyssey, the inspiring work of this writing. A cartography emerges as a methodology from the trip and consolidates itself in dramaturgy. Dialogue with interviews given by Antônio Araújo and Bernardo Carvalho about the BR3 show. In the final considerations, I point to three possible cartographies: the travel cartography, the dramaturgy cartography and the rehearsal room cartography.Este artículo es un análisis del proceso de escritura de la dramaturgia Odisseia 116 a partir de un viaje de seis días en autobús entre Rio de Janeiro y Ceará. La dramaturgia se estructura en una tríada: características autobiográficas; la posibilidad de entrevistar a personas y fotografiar paisajes itinerantes y la Odisea Homérica, obra inspiradora de este escrito. Una cartografía surge como metodología del viaje y se consolida en la dramaturgia. Diálogo con entrevistas de Antônio Araujo y Bernardo Carvalho sobre el show BR3. En las consideraciones finales, apunto tres cartografías posibles: la cartografía de viajes, la cartografía de dramaturgia y la cartografía de sala de ensayo.Este artigo é uma análise do processo de escrita da dramaturgia Odisseia 116 a partir de uma viagem que durou seis dias de ida e volta de ônibus entre o Rio de Janeiro e o Ceará. A dramaturgia se estrutura sobre uma tríade: as características autobiográficas; a possibilidade de entrevistar pessoas e fotografar as paisagens em viagem e a Odisseia homérica, obra inspiradora dessa escrita. Uma cartografia surge como metodologia a partir da viagem e se consolida na dramaturgia. Dialogo com entrevistas cedidas por Antônio Araújo e Bernardo Carvalho sobre o espetáculo BR3. Nas considerações finais, aponto para três cartografias possíveis: a cartografia da viagem, a cartografia da dramaturgia e a cartografia da sala de ensaio.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2016510.5965/1414573103422021e0205Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-212358-6958reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporenghttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20165/13689https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20165/13764Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Cleilson Queiroz2024-02-29T14:46:54Zoai::article/20165Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:46:54Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cartographic aspects of the theater performances Odisseia 116 and BR3 Aspectos cartográficos de las piezas Odisseia 116 y BR3 Aspectos cartográficos das peças Odisseia 116 e BR3 |
title |
Cartographic aspects of the theater performances Odisseia 116 and BR3 |
spellingShingle |
Cartographic aspects of the theater performances Odisseia 116 and BR3 Lopes, Cleilson Queiroz Viagem Dramaturgia Cartografia Travel Dramaturgy Cartography Viajes Dramaturgia Cartografía |
title_short |
Cartographic aspects of the theater performances Odisseia 116 and BR3 |
title_full |
Cartographic aspects of the theater performances Odisseia 116 and BR3 |
title_fullStr |
Cartographic aspects of the theater performances Odisseia 116 and BR3 |
title_full_unstemmed |
Cartographic aspects of the theater performances Odisseia 116 and BR3 |
title_sort |
Cartographic aspects of the theater performances Odisseia 116 and BR3 |
author |
Lopes, Cleilson Queiroz |
author_facet |
Lopes, Cleilson Queiroz |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Cleilson Queiroz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Viagem Dramaturgia Cartografia Travel Dramaturgy Cartography Viajes Dramaturgia Cartografía |
topic |
Viagem Dramaturgia Cartografia Travel Dramaturgy Cartography Viajes Dramaturgia Cartografía |
description |
This article is an analysis of the writing process of the dramaturgy Odisseia 116 based on a six-day trip by bus between Rio de Janeiro and Ceará. Dramaturgy is structured on a triad: autobiographical characteristics; the possibility of interviewing people and photographing traveling landscapes and the Homeric Odyssey, the inspiring work of this writing. A cartography emerges as a methodology from the trip and consolidates itself in dramaturgy. Dialogue with interviews given by Antônio Araújo and Bernardo Carvalho about the BR3 show. In the final considerations, I point to three possible cartographies: the travel cartography, the dramaturgy cartography and the rehearsal room cartography. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20165 10.5965/1414573103422021e0205 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20165 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573103422021e0205 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20165/13689 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20165/13764 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21 Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21 2358-6958 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042500415356928 |