Cartographic aspects of the theater performances Odisseia 116 and BR3

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Cleilson Queiroz
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20165
Resumo: This article is an analysis of the writing process of the dramaturgy Odisseia 116 based on a six-day trip by bus between Rio de Janeiro and Ceará. Dramaturgy is structured on a triad: autobiographical characteristics; the possibility of interviewing people and photographing traveling landscapes and the Homeric Odyssey, the inspiring work of this writing. A cartography emerges as a methodology from the trip and consolidates itself in dramaturgy. Dialogue with interviews given by Antônio Araújo and Bernardo Carvalho about the BR3 show. In the final considerations, I point to three possible cartographies: the travel cartography, the dramaturgy cartography and the rehearsal room cartography.
id UDESC-1_01a38fab49a2e2b876895009558fc24b
oai_identifier_str oai::article/20165
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Cartographic aspects of the theater performances Odisseia 116 and BR3Aspectos cartográficos de las piezas Odisseia 116 y BR3Aspectos cartográficos das peças Odisseia 116 e BR3ViagemDramaturgiaCartografiaTravelDramaturgyCartographyViajesDramaturgiaCartografíaThis article is an analysis of the writing process of the dramaturgy Odisseia 116 based on a six-day trip by bus between Rio de Janeiro and Ceará. Dramaturgy is structured on a triad: autobiographical characteristics; the possibility of interviewing people and photographing traveling landscapes and the Homeric Odyssey, the inspiring work of this writing. A cartography emerges as a methodology from the trip and consolidates itself in dramaturgy. Dialogue with interviews given by Antônio Araújo and Bernardo Carvalho about the BR3 show. In the final considerations, I point to three possible cartographies: the travel cartography, the dramaturgy cartography and the rehearsal room cartography.Este artículo es un análisis del proceso de escritura de la dramaturgia Odisseia 116 a partir de un viaje de seis días en autobús entre Rio de Janeiro y Ceará. La dramaturgia se estructura en una tríada: características autobiográficas; la posibilidad de entrevistar a personas y fotografiar paisajes itinerantes y la Odisea Homérica, obra inspiradora de este escrito. Una cartografía surge como metodología del viaje y se consolida en la dramaturgia. Diálogo con entrevistas de Antônio Araujo y Bernardo Carvalho sobre el show BR3. En las consideraciones finales, apunto tres cartografías posibles: la cartografía de viajes, la cartografía de dramaturgia y la cartografía de sala de ensayo.Este artigo é uma análise do processo de escrita da dramaturgia Odisseia 116 a partir de uma viagem que durou seis dias de ida e volta de ônibus entre o Rio de Janeiro e o Ceará. A dramaturgia se estrutura sobre uma tríade: as características autobiográficas; a possibilidade de entrevistar pessoas e fotografar as paisagens em viagem e a Odisseia homérica, obra inspiradora dessa escrita. Uma cartografia surge como metodologia a partir da viagem e se consolida na dramaturgia. Dialogo com entrevistas cedidas por Antônio Araújo e Bernardo Carvalho sobre o espetáculo BR3. Nas considerações finais, aponto para três cartografias possíveis: a cartografia da viagem, a cartografia da dramaturgia e a cartografia da sala de ensaio.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2016510.5965/1414573103422021e0205Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-212358-6958reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporenghttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20165/13689https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20165/13764Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Cleilson Queiroz2024-02-29T14:46:54Zoai::article/20165Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:46:54Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Cartographic aspects of the theater performances Odisseia 116 and BR3
Aspectos cartográficos de las piezas Odisseia 116 y BR3
Aspectos cartográficos das peças Odisseia 116 e BR3
title Cartographic aspects of the theater performances Odisseia 116 and BR3
spellingShingle Cartographic aspects of the theater performances Odisseia 116 and BR3
Lopes, Cleilson Queiroz
Viagem
Dramaturgia
Cartografia
Travel
Dramaturgy
Cartography
Viajes
Dramaturgia
Cartografía
title_short Cartographic aspects of the theater performances Odisseia 116 and BR3
title_full Cartographic aspects of the theater performances Odisseia 116 and BR3
title_fullStr Cartographic aspects of the theater performances Odisseia 116 and BR3
title_full_unstemmed Cartographic aspects of the theater performances Odisseia 116 and BR3
title_sort Cartographic aspects of the theater performances Odisseia 116 and BR3
author Lopes, Cleilson Queiroz
author_facet Lopes, Cleilson Queiroz
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Cleilson Queiroz
dc.subject.por.fl_str_mv Viagem
Dramaturgia
Cartografia
Travel
Dramaturgy
Cartography
Viajes
Dramaturgia
Cartografía
topic Viagem
Dramaturgia
Cartografia
Travel
Dramaturgy
Cartography
Viajes
Dramaturgia
Cartografía
description This article is an analysis of the writing process of the dramaturgy Odisseia 116 based on a six-day trip by bus between Rio de Janeiro and Ceará. Dramaturgy is structured on a triad: autobiographical characteristics; the possibility of interviewing people and photographing traveling landscapes and the Homeric Odyssey, the inspiring work of this writing. A cartography emerges as a methodology from the trip and consolidates itself in dramaturgy. Dialogue with interviews given by Antônio Araújo and Bernardo Carvalho about the BR3 show. In the final considerations, I point to three possible cartographies: the travel cartography, the dramaturgy cartography and the rehearsal room cartography.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20165
10.5965/1414573103422021e0205
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20165
identifier_str_mv 10.5965/1414573103422021e0205
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20165/13689
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20165/13764
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21
Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21
2358-6958
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500415356928