The cultivation of dramatic arts: Based on kierkegaardian existential philosophy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pacheco, Deise Abreu
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Lazzaretti, Lucas Piccinin
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20817
Resumo: This article analyses the way in which Danish philosopher Søren Kierkegaard’s (1813-1855) reflections on the relationship between communication and existence can function as the conceptual foundation for developing a consideration on the cultivation of dramatic arts. Opposing objective communicative forms to those of subjectivity, Kierkegaard makes use of the concept of primitivity as a means of indicating a way of being in which individuals are faced with the phenomenon of their own existence. This article employs theoretical-practical reflections within theatre pedagogy as proposed by Stanislávksi, Knebel and Ward in order to point to the way in which this Kierkegaardian approach allows one to understand the cultivation of the dramatic arts under an existential-communicative light.
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spelling The cultivation of dramatic arts: Based on kierkegaardian existential philosophyEl cultivo del arte dramático: Desde la filosofía existencial de KierkegaardO cultivo da arte dramática: A partir da filosofia existencial kierkegaardianaFilosofia existencialPedagogia do teatroArte dramáticaPrimitividadeSøren KierkegaardExistential philosophyTheatre pedagogyDramatic artsPrimitivitySøren KierkegaardFilosofía existencialPedagogía teatralArte dramáticoPrimitivismoSøren Kierkegaard This article analyses the way in which Danish philosopher Søren Kierkegaard’s (1813-1855) reflections on the relationship between communication and existence can function as the conceptual foundation for developing a consideration on the cultivation of dramatic arts. Opposing objective communicative forms to those of subjectivity, Kierkegaard makes use of the concept of primitivity as a means of indicating a way of being in which individuals are faced with the phenomenon of their own existence. This article employs theoretical-practical reflections within theatre pedagogy as proposed by Stanislávksi, Knebel and Ward in order to point to the way in which this Kierkegaardian approach allows one to understand the cultivation of the dramatic arts under an existential-communicative light.   El presente artículo pretende analizar cómo las reflexiones del filósofo danés Søren Kierkegaard (1813-1855) sobre la relación entre comunicación y existencia pueden servir de base conceptual para desarrollar una consideración sobre el cultivo del arte dramático. Oponiendo las formas comunicativas objetivas a las de la subjetividad, Kierkegaard utiliza el concepto de primitividad como forma de indicar un modo de ser en el que los individuos se enfrentan al fenómeno de su propia existencia. A partir de reflexiones teóricas y prácticas sobre la pedagogía teatral de Stanislavski, Knebel y Ward, trataremos de indicar cómo este enfoque kierkegaardiano permite entender el cultivo del arte dramático desde un punto de vista existencial-comunicativo. O presente artigo pretende analisar de que maneira as reflexões do filósofo dinamarquês Søren Kierkegaard (1813-1855) sobre a relação entre comunicação e existência podem servir como base conceitual para se desenvolver uma consideração a respeito do cultivo da arte dramática. Opondo as formas comunicativas objetivas àquelas da subjetividade, Kierkegaard vale-se do conceito de primitividade como forma de indicar um modo de ser em que os indivíduos se encontram diante do fenômeno de suas próprias existências. Utilizando reflexões teórico-práticas em pedagogia do teatro de Stanislávski, Knebel e Ward, buscaremos indicar como essa abordagem kierkegaardiana permite compreender o cultivo da arte dramática sob uma ótica existencial-comunicativa.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2081710.5965/1414573103422021e0206Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-27Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-27Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-272358-6958reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20817/13690Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPacheco, Deise AbreuLazzaretti, Lucas Piccinin2022-04-07T02:16:42Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/20817Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-04-07T02:16:42Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
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