Remote creative processes in the theater: Stanislavski's Active Analysis and RPG

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leite, Martha Dias da Cruz
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Compadre, Vitor Hugo Moreira Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20436
Resumo: This paper investigates methodological procedures used to create a virtual theater play, based on Stanislavski's active analysis and elements of RPG (role playing games). It discusses theoretical concepts, describes methodological choices, and, in conclusion, reflects upon the creative process in a remote context. This reflection intends to emphasize that, even though the experience of virtual theater does not equate with live theater, virtual theater has the potential to be more than a remedial production alternative in the context of a pandemic, aggregating formal possibilities within the great array of experiences that we understand as contemporary theater.
id UDESC-1_0be40e633f75178df1bff454af261245
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/20436
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Remote creative processes in the theater: Stanislavski's Active Analysis and RPGProcesos creativos remotos en teatro: un dialogo entre la Análisis Activa de Stanislavski y el RPGProcessos criativos remotos em teatro: Um diálogo entre a Análise Ativa de Stanislavski e o RPG Análise AtivaStanislavskiRPGTeatro virtualActive AnalysisStanislavskiRPGVirtual theaterAnálisis ActivaStanislavskiRPGTeatro virtual.This paper investigates methodological procedures used to create a virtual theater play, based on Stanislavski's active analysis and elements of RPG (role playing games). It discusses theoretical concepts, describes methodological choices, and, in conclusion, reflects upon the creative process in a remote context. This reflection intends to emphasize that, even though the experience of virtual theater does not equate with live theater, virtual theater has the potential to be more than a remedial production alternative in the context of a pandemic, aggregating formal possibilities within the great array of experiences that we understand as contemporary theater.El texto presenta los resultados de la pesquisa que investigó procedimientos metodológicos para la creación de una pieza de teatro virtual, a partir del dialogo entre el Análisis Activa de Stanislavski y los elementos del RPG. Discute conceptos teóricos, describe los caminos metodológicos adoptados y, por fin, teje una reflexión acerca del proceso de creación escénica en formato remoto. La reflexión busca evidenciar que, aunque la experiencia del teatro virtual no se puede ser simetrizada al teatro presencial, el teatro virtual tiene potencia para ser más que una alternativa de emergencia de la producción escénica en un contexto pandémico, agregando posibilidades formales dentro de la gran lista de experiencias que se entiende como teatro contemporáneo.O texto apresenta os resultados de pesquisa que investigou procedimentos metodológicos para criação de uma peça de teatro virtual, a partir do diálogo entre a Análise Ativa de Stanislavski e elementos do RPG. Discute conceitos teóricos, descreve os caminhos metodológicos adotados e, por fim, tece uma reflexão sobre o processo de criação cênica em formato remoto. A reflexão busca evidenciar que, ainda que experiência do teatro virtual não possa ser simetrizada ao teatro presencial, o teatro virtual possui potência para ser mais do que uma alternativa emergencial de produção cênica em contexto pandêmico, agregando possibilidades formais dentro do grande rol de experiências que se entende por teatro contemporâneo.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2043610.5965/1414573102412021e0119Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-22Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-22Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-222358-695810.5965/1414573102412021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20436/13414Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLeite, Martha Dias da CruzCompadre, Vitor Hugo Moreira Lima2021-12-13T23:28:28Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/20436Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2021-12-13T23:28:28Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Remote creative processes in the theater: Stanislavski's Active Analysis and RPG
Procesos creativos remotos en teatro: un dialogo entre la Análisis Activa de Stanislavski y el RPG
Processos criativos remotos em teatro: Um diálogo entre a Análise Ativa de Stanislavski e o RPG
title Remote creative processes in the theater: Stanislavski's Active Analysis and RPG
spellingShingle Remote creative processes in the theater: Stanislavski's Active Analysis and RPG
Leite, Martha Dias da Cruz
Análise Ativa
Stanislavski
RPG
Teatro virtual
Active Analysis
Stanislavski
RPG
Virtual theater
Análisis Activa
Stanislavski
RPG
Teatro virtual.
title_short Remote creative processes in the theater: Stanislavski's Active Analysis and RPG
title_full Remote creative processes in the theater: Stanislavski's Active Analysis and RPG
title_fullStr Remote creative processes in the theater: Stanislavski's Active Analysis and RPG
title_full_unstemmed Remote creative processes in the theater: Stanislavski's Active Analysis and RPG
title_sort Remote creative processes in the theater: Stanislavski's Active Analysis and RPG
author Leite, Martha Dias da Cruz
author_facet Leite, Martha Dias da Cruz
Compadre, Vitor Hugo Moreira Lima
author_role author
author2 Compadre, Vitor Hugo Moreira Lima
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leite, Martha Dias da Cruz
Compadre, Vitor Hugo Moreira Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Análise Ativa
Stanislavski
RPG
Teatro virtual
Active Analysis
Stanislavski
RPG
Virtual theater
Análisis Activa
Stanislavski
RPG
Teatro virtual.
topic Análise Ativa
Stanislavski
RPG
Teatro virtual
Active Analysis
Stanislavski
RPG
Virtual theater
Análisis Activa
Stanislavski
RPG
Teatro virtual.
description This paper investigates methodological procedures used to create a virtual theater play, based on Stanislavski's active analysis and elements of RPG (role playing games). It discusses theoretical concepts, describes methodological choices, and, in conclusion, reflects upon the creative process in a remote context. This reflection intends to emphasize that, even though the experience of virtual theater does not equate with live theater, virtual theater has the potential to be more than a remedial production alternative in the context of a pandemic, aggregating formal possibilities within the great array of experiences that we understand as contemporary theater.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20436
10.5965/1414573102412021e0119
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20436
identifier_str_mv 10.5965/1414573102412021e0119
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20436/13414
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-22
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-22
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-22
2358-6958
10.5965/1414573102412021
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042507450253312