Act-be acted: scene, pajelance and a possible perspective rotation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito, Katia
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21549
Resumo: "Atuado" is the term used in Pajelança Cabocla de Pena and Maracá to refer to the body in pajé performance. This article brought the proposition of an approximation of this practice and some reflections on the possible dialogues of the notion of actuated with the contemporaneity of performing and performing arts. To this end, it was hypothesized that this crossing offers elements with fertility value for a scene that rehearses new ways of thinking and seeing the worlds. The proposition came from the meeting of the author of this article with the memory of her grandmother, a pajé cabocla de pena and maracá, and imbriced fieldwork in the Marajó with questions of the Arts of Scene and thoughts that discuss and unfold the concept of Amerindian perspective.
id UDESC-1_0fac3656cbe3e47d6e329d7e768a66ec
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/21549
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Act-be acted: scene, pajelance and a possible perspective rotationActuar-ser actuado: escena, pajelance y una posible rotación de perspectivaAtuar-atuado: cena, pajelança e uma possível rotação de perspectivaPajéCorpoArtes da cenaAntropologiaPajéBodyPerforming ArtsAnthropologyChamánCuerpoLas artes escénicasAntropologia"Atuado" is the term used in Pajelança Cabocla de Pena and Maracá to refer to the body in pajé performance. This article brought the proposition of an approximation of this practice and some reflections on the possible dialogues of the notion of actuated with the contemporaneity of performing and performing arts. To this end, it was hypothesized that this crossing offers elements with fertility value for a scene that rehearses new ways of thinking and seeing the worlds. The proposition came from the meeting of the author of this article with the memory of her grandmother, a pajé cabocla de pena and maracá, and imbriced fieldwork in the Marajó with questions of the Arts of Scene and thoughts that discuss and unfold the concept of Amerindian perspective.“Actuado" el término utilizado en la Pajelança Cabocla de Pena y Maracá para referirse al cuerpo ejecutante del chamán. Este artículo trajo la proposición de una aproximación a esta práctica y algunas reflexiones sobre los posibles diálogos de la noción de actuado con la contemporaneidad de las artes escénicas. Para ello, partimos de la hipótesis de que este cruce ofrece elementos con valor de fecundidad para una escena que ensaya nuevas formas de pensar y ver los mundos. La propuesta surgió del encuentro de la autora de este artículo con la memoria de su propia abuela, chamán cabocla de pena e maracá, y trabajo de campo imbricado en Marajó con cuestiones de las Artes Escénicas y pensamientos que discuten y despliegan el concepto de perspectivismo amerindio.“Atuado” é o termo usado na Pajelança Cabocla de Pena e Maracá para se referir ao corpo em performance da pajé. Este artigo trouxe a proposição de uma aproximação dessa prática e algumas reflexões sobre os possíveis diálogos da noção de atuado com a contemporaneidade das artes cênicas e performativas. Para tanto, partiu-se da hipótese de que esse cruzamento oferece elementos com valor de fertilidade para uma cena que ensaia novos modos de pensar e ver os mundos. A proposição se origina do encontro da autora deste artigo com a memória da própria avó, pajé cabocla de pena e maracá, e imbricou trabalhos de campo no Marajó com questões das Artes da Cena e pensamentos que discutem e desdobram o conceito de perspectivismo ameríndio.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2154910.5965/1414573101432022e0116Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-19Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-19Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-192358-695810.5965/10.5965/1414573101432022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21549/14168https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21549/14169Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrito, Katia2022-04-07T02:18:15Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/21549Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-04-07T02:18:15Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Act-be acted: scene, pajelance and a possible perspective rotation
Actuar-ser actuado: escena, pajelance y una posible rotación de perspectiva
Atuar-atuado: cena, pajelança e uma possível rotação de perspectiva
title Act-be acted: scene, pajelance and a possible perspective rotation
spellingShingle Act-be acted: scene, pajelance and a possible perspective rotation
Brito, Katia
Pajé
Corpo
Artes da cena
Antropologia
Pajé
Body
Performing Arts
Anthropology
Chamán
Cuerpo
Las artes escénicas
Antropologia
title_short Act-be acted: scene, pajelance and a possible perspective rotation
title_full Act-be acted: scene, pajelance and a possible perspective rotation
title_fullStr Act-be acted: scene, pajelance and a possible perspective rotation
title_full_unstemmed Act-be acted: scene, pajelance and a possible perspective rotation
title_sort Act-be acted: scene, pajelance and a possible perspective rotation
author Brito, Katia
author_facet Brito, Katia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brito, Katia
dc.subject.por.fl_str_mv Pajé
Corpo
Artes da cena
Antropologia
Pajé
Body
Performing Arts
Anthropology
Chamán
Cuerpo
Las artes escénicas
Antropologia
topic Pajé
Corpo
Artes da cena
Antropologia
Pajé
Body
Performing Arts
Anthropology
Chamán
Cuerpo
Las artes escénicas
Antropologia
description "Atuado" is the term used in Pajelança Cabocla de Pena and Maracá to refer to the body in pajé performance. This article brought the proposition of an approximation of this practice and some reflections on the possible dialogues of the notion of actuated with the contemporaneity of performing and performing arts. To this end, it was hypothesized that this crossing offers elements with fertility value for a scene that rehearses new ways of thinking and seeing the worlds. The proposition came from the meeting of the author of this article with the memory of her grandmother, a pajé cabocla de pena and maracá, and imbriced fieldwork in the Marajó with questions of the Arts of Scene and thoughts that discuss and unfold the concept of Amerindian perspective.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21549
10.5965/1414573101432022e0116
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21549
identifier_str_mv 10.5965/1414573101432022e0116
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21549/14168
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21549/14169
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-19
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-19
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-19
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573101432022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042507912675328