Contemporary theater and voice: the context of vocal preparation in Samuel Beckett's short plays
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23655 |
Resumo: | This article intends to point out some of the aspects that were established in the theatrical scene from the transformations and revolutions after the end of the 19th century, a period in which it was possible to observe the interweaving between plastic arts, music, dance, cinema, video and performance, providing opportunities for an aesthetic plurality that overflows and exceeds the dramatic text. Such experiments stimulated new ways of understanding how the voice emancipated itself from a compilation of signs linked to the dramatic text, reverberating in new ways of activating the practices and poetics that touch the voice. From this panorama, reports of vocal practices in the montage of some short pieces by the Irish author Samuel Beckett, developed with interpreters from Brasilia, will be presented. |
id |
UDESC-1_0fe9c750c3c2b6c9c97e4a640ec25337 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/23655 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Contemporary theater and voice: the context of vocal preparation in Samuel Beckett's short playsTeatro contemporáneo y la voz: el contexto de la preparación vocal en las obras cortas de Samuel Beckett A voz na cena contemporânea: a preparação vocal em montagens brasilienses de peças curtas de BeckettTeatro contemporâneoVozPreparação vocalContemporary TheaterVoiceVocal PreparationTeatro contemporáneoVozPreparación vocalThis article intends to point out some of the aspects that were established in the theatrical scene from the transformations and revolutions after the end of the 19th century, a period in which it was possible to observe the interweaving between plastic arts, music, dance, cinema, video and performance, providing opportunities for an aesthetic plurality that overflows and exceeds the dramatic text. Such experiments stimulated new ways of understanding how the voice emancipated itself from a compilation of signs linked to the dramatic text, reverberating in new ways of activating the practices and poetics that touch the voice. From this panorama, reports of vocal practices in the montage of some short pieces by the Irish author Samuel Beckett, developed with interpreters from Brasilia, will be presented.Este artículo pretende señalar algunos de los aspectos que se establecieron en la escena teatral a partir de las transformaciones y revoluciones posteriores a fines del siglo XIX, período en el que el entrecruzamiento de las artes plásticas, la música, la danza, el cine, el video y la performance pudieron ser observados, brindando oportunidades para una pluralidad estética que desborda y excede el texto dramático. Tales experimentos estimularon nuevas formas de entender cómo la voz se emancipaba de una recopilación de signos vinculados al texto dramático, repercutiendo en nuevas formas de activar las prácticas y poéticas que tocan la voz. A partir de ese panorama, se presentarán relatos de prácticas vocales en el montaje de algunas piezas cortas del autor irlandés Samuel Beckett, desarrolladas con intérpretes de Brasilia.O presente artigo pretende apontar alguns dos aspectos que se estabeleceram na cena teatral a partir de transformações e revoluções pós-final do século XIX, período no qual pôde ser observado o entrelaçamento entre artes plásticas, música, dança, cinema, vídeo e performance, oportunizando uma pluralidade estética que transborda e excede o texto dramático. Tais experimentações estimularam novos modos de compreender como a voz emancipou-se de uma compilação de signos vinculados ao texto dramático, reverberando em novos modos de acionamento para as práticas e poéticas que tangenciam a voz. A partir desse panorama, serão apresentados relatos das práticas vocais na montagem de algumas peças curtas do autor irlandês Samuel Beckett desenvolvidas com intérpretes de Brasília.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2365510.5965/1414573102472023e0209Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-18Urdimento; Vol. 2 Núm. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-18Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-182358-695810.5965/10.5965/1414573102472023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23655/15811https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23655/15812Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Valéria Cristina Machado2024-02-29T15:05:04Zoai::article/23655Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:05:04Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contemporary theater and voice: the context of vocal preparation in Samuel Beckett's short plays Teatro contemporáneo y la voz: el contexto de la preparación vocal en las obras cortas de Samuel Beckett A voz na cena contemporânea: a preparação vocal em montagens brasilienses de peças curtas de Beckett |
title |
Contemporary theater and voice: the context of vocal preparation in Samuel Beckett's short plays |
spellingShingle |
Contemporary theater and voice: the context of vocal preparation in Samuel Beckett's short plays Rocha, Valéria Cristina Machado Teatro contemporâneo Voz Preparação vocal Contemporary Theater Voice Vocal Preparation Teatro contemporáneo Voz Preparación vocal |
title_short |
Contemporary theater and voice: the context of vocal preparation in Samuel Beckett's short plays |
title_full |
Contemporary theater and voice: the context of vocal preparation in Samuel Beckett's short plays |
title_fullStr |
Contemporary theater and voice: the context of vocal preparation in Samuel Beckett's short plays |
title_full_unstemmed |
Contemporary theater and voice: the context of vocal preparation in Samuel Beckett's short plays |
title_sort |
Contemporary theater and voice: the context of vocal preparation in Samuel Beckett's short plays |
author |
Rocha, Valéria Cristina Machado |
author_facet |
Rocha, Valéria Cristina Machado |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Valéria Cristina Machado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teatro contemporâneo Voz Preparação vocal Contemporary Theater Voice Vocal Preparation Teatro contemporáneo Voz Preparación vocal |
topic |
Teatro contemporâneo Voz Preparação vocal Contemporary Theater Voice Vocal Preparation Teatro contemporáneo Voz Preparación vocal |
description |
This article intends to point out some of the aspects that were established in the theatrical scene from the transformations and revolutions after the end of the 19th century, a period in which it was possible to observe the interweaving between plastic arts, music, dance, cinema, video and performance, providing opportunities for an aesthetic plurality that overflows and exceeds the dramatic text. Such experiments stimulated new ways of understanding how the voice emancipated itself from a compilation of signs linked to the dramatic text, reverberating in new ways of activating the practices and poetics that touch the voice. From this panorama, reports of vocal practices in the montage of some short pieces by the Irish author Samuel Beckett, developed with interpreters from Brasilia, will be presented. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23655 10.5965/1414573102472023e0209 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23655 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573102472023e0209 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23655/15811 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23655/15812 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-18 Urdimento; Vol. 2 Núm. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-18 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-18 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573102472023 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042501889654784 |