Contemporary theater and voice: the context of vocal preparation in Samuel Beckett's short plays

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Valéria Cristina Machado
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23655
Resumo: This article intends to point out some of the aspects that were established in the theatrical scene from the transformations and revolutions after the end of the 19th century, a period in which it was possible to observe the interweaving between plastic arts, music, dance, cinema, video and performance, providing opportunities for an aesthetic plurality that overflows and exceeds the dramatic text. Such experiments stimulated new ways of understanding how the voice emancipated itself from a compilation of signs linked to the dramatic text, reverberating in new ways of activating the practices and poetics that touch the voice. From this panorama, reports of vocal practices in the montage of some short pieces by the Irish author Samuel Beckett, developed with interpreters from Brasilia, will be presented.
id UDESC-1_0fe9c750c3c2b6c9c97e4a640ec25337
oai_identifier_str oai::article/23655
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Contemporary theater and voice: the context of vocal preparation in Samuel Beckett's short playsTeatro contemporáneo y la voz: el contexto de la preparación vocal en las obras cortas de Samuel Beckett A voz na cena contemporânea: a preparação vocal em montagens brasilienses de peças curtas de BeckettTeatro contemporâneoVozPreparação vocalContemporary TheaterVoiceVocal PreparationTeatro contemporáneoVozPreparación vocalThis article intends to point out some of the aspects that were established in the theatrical scene from the transformations and revolutions after the end of the 19th century, a period in which it was possible to observe the interweaving between plastic arts, music, dance, cinema, video and performance, providing opportunities for an aesthetic plurality that overflows and exceeds the dramatic text. Such experiments stimulated new ways of understanding how the voice emancipated itself from a compilation of signs linked to the dramatic text, reverberating in new ways of activating the practices and poetics that touch the voice. From this panorama, reports of vocal practices in the montage of some short pieces by the Irish author Samuel Beckett, developed with interpreters from Brasilia, will be presented.Este artículo pretende señalar algunos de los aspectos que se establecieron en la escena teatral a partir de las transformaciones y revoluciones posteriores a fines del siglo XIX, período en el que el entrecruzamiento de las artes plásticas, la música, la danza, el cine, el video y la performance pudieron ser observados, brindando oportunidades para una pluralidad estética que desborda y excede el texto dramático. Tales experimentos estimularon nuevas formas de entender cómo la voz se emancipaba de una recopilación de signos vinculados al texto dramático, repercutiendo en nuevas formas de activar las prácticas y poéticas que tocan la voz. A partir de ese panorama, se presentarán relatos de prácticas vocales en el montaje de algunas piezas cortas del autor irlandés Samuel Beckett, desarrolladas con intérpretes de Brasilia.O presente artigo pretende apontar alguns dos aspectos que se estabeleceram na cena teatral a partir de transformações e revoluções pós-final do século XIX, período no qual pôde ser observado o entrelaçamento entre artes plásticas, música, dança, cinema, vídeo e performance, oportunizando uma pluralidade estética que transborda e excede o texto dramático. Tais experimentações estimularam novos modos de compreender como a voz emancipou-se de uma compilação de signos vinculados ao texto dramático, reverberando em novos modos de acionamento para as práticas e poéticas que tangenciam a voz. A partir desse panorama, serão apresentados relatos das práticas vocais na montagem de algumas peças curtas do autor irlandês Samuel Beckett desenvolvidas com intérpretes de Brasília.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2365510.5965/1414573102472023e0209Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-18Urdimento; Vol. 2 Núm. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-18Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-182358-695810.5965/10.5965/1414573102472023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23655/15811https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23655/15812Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Valéria Cristina Machado2024-02-29T15:05:04Zoai::article/23655Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:05:04Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Contemporary theater and voice: the context of vocal preparation in Samuel Beckett's short plays
Teatro contemporáneo y la voz: el contexto de la preparación vocal en las obras cortas de Samuel Beckett
A voz na cena contemporânea: a preparação vocal em montagens brasilienses de peças curtas de Beckett
title Contemporary theater and voice: the context of vocal preparation in Samuel Beckett's short plays
spellingShingle Contemporary theater and voice: the context of vocal preparation in Samuel Beckett's short plays
Rocha, Valéria Cristina Machado
Teatro contemporâneo
Voz
Preparação vocal
Contemporary Theater
Voice
Vocal Preparation
Teatro contemporáneo
Voz
Preparación vocal
title_short Contemporary theater and voice: the context of vocal preparation in Samuel Beckett's short plays
title_full Contemporary theater and voice: the context of vocal preparation in Samuel Beckett's short plays
title_fullStr Contemporary theater and voice: the context of vocal preparation in Samuel Beckett's short plays
title_full_unstemmed Contemporary theater and voice: the context of vocal preparation in Samuel Beckett's short plays
title_sort Contemporary theater and voice: the context of vocal preparation in Samuel Beckett's short plays
author Rocha, Valéria Cristina Machado
author_facet Rocha, Valéria Cristina Machado
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Valéria Cristina Machado
dc.subject.por.fl_str_mv Teatro contemporâneo
Voz
Preparação vocal
Contemporary Theater
Voice
Vocal Preparation
Teatro contemporáneo
Voz
Preparación vocal
topic Teatro contemporâneo
Voz
Preparação vocal
Contemporary Theater
Voice
Vocal Preparation
Teatro contemporáneo
Voz
Preparación vocal
description This article intends to point out some of the aspects that were established in the theatrical scene from the transformations and revolutions after the end of the 19th century, a period in which it was possible to observe the interweaving between plastic arts, music, dance, cinema, video and performance, providing opportunities for an aesthetic plurality that overflows and exceeds the dramatic text. Such experiments stimulated new ways of understanding how the voice emancipated itself from a compilation of signs linked to the dramatic text, reverberating in new ways of activating the practices and poetics that touch the voice. From this panorama, reports of vocal practices in the montage of some short pieces by the Irish author Samuel Beckett, developed with interpreters from Brasilia, will be presented.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23655
10.5965/1414573102472023e0209
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23655
identifier_str_mv 10.5965/1414573102472023e0209
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23655/15811
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23655/15812
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-18
Urdimento; Vol. 2 Núm. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-18
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-18
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573102472023
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042501889654784