The actor as a director of himself

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fortes, Tiago
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20916
Resumo: When we write about the actor’s work, we tend to focus on what he does or how he does what he does. I’d like here to put the focus on where the actor does what he does. By this I am affirming that the perception of where I am constitutes what I do and how I do. This where can be the physical space of the stage, the light, the architecture, as much as the conception of mise-en-scene, the conventions, the poetic universe where I enter to find the way and the tone of the work. Thinking on the where blurs the limits between the actors and the directors work, because it impels the actor to assume the choices of what is around him, choices that historically are made exclusively by the director.
id UDESC-1_11339d8860f420ec2a680f573f04a062
oai_identifier_str oai::article/20916
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling The actor as a director of himselfEl actor como director de sí mismoO ator como encenador de si mesmoatuaçãorepresentação teatralconvenção teatralpresentación teatraltheatrical performancetheatrical conventionconvención teatralpresentación teatralrepresentación teatral When we write about the actor’s work, we tend to focus on what he does or how he does what he does. I’d like here to put the focus on where the actor does what he does. By this I am affirming that the perception of where I am constitutes what I do and how I do. This where can be the physical space of the stage, the light, the architecture, as much as the conception of mise-en-scene, the conventions, the poetic universe where I enter to find the way and the tone of the work. Thinking on the where blurs the limits between the actors and the directors work, because it impels the actor to assume the choices of what is around him, choices that historically are made exclusively by the director. Cuando hablamos del trabajo de un actor, tendemos a centrarnos en lo que hace el actor o en como lo hace. Este artículo lleva el foco de la discusión a dónde el actor hace lo que hace. Lo que se pretende con esto es que la mirada a donde estamos constituye lo que hacemos y como lo hacemos. Esto dónde es tanto el espacio físico del escenario, la luz, la arquitectura, como la Concepción de una puesta en escena, las convenciones teatrales, el universo dramatúrgico y poético donde buceamos para encontrar la dirección y el tono de la obra. Esta reflexión acaba por difuminar el límite entre el trabajo del actor y del director, pues impulsa al actor a asumir un lugar de elección para todo lo que le rodea, un lugar de elección que históricamente está destinado exclusivamente al director. Quando discutimos o trabalho do ator, costumamos colocar o foco naquilo que o ator faz ou como faz. Este artigo traz o foco da discussão para onde o ator faz o que faz. O que se pretende com isso é que o olhar sobre onde estamos constitui o que fazemos e como fazemos. Este onde é tanto o espaço físico do cenário, luz, arquitetura, quanto a concepção de uma encenação, as convenções teatrais, o universo dramatúrgico e poético onde mergulhamos para encontrar o rumo e o tom do trabalho. A reflexão deste onde acaba por borrar o limite entre o trabalho do ator e do encenador, pois impele o ator a assumir um lugar de escolha por tudo aquilo que o circunda, lugar de escolha que historicamente é destinado exclusivamente ao encenador.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2091610.5965/1414573102442022e0105Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-19Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-19Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-192358-695810.5965/10.5965/1414573102442022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20916/14726https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20916/14727Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFortes, Tiago2024-02-29T15:03:14Zoai::article/20916Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:03:14Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The actor as a director of himself
El actor como director de sí mismo
O ator como encenador de si mesmo
title The actor as a director of himself
spellingShingle The actor as a director of himself
Fortes, Tiago
atuação
representação teatral
convenção teatral
presentación teatral
theatrical performance
theatrical convention
convención teatral
presentación teatral
representación teatral
title_short The actor as a director of himself
title_full The actor as a director of himself
title_fullStr The actor as a director of himself
title_full_unstemmed The actor as a director of himself
title_sort The actor as a director of himself
author Fortes, Tiago
author_facet Fortes, Tiago
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fortes, Tiago
dc.subject.por.fl_str_mv atuação
representação teatral
convenção teatral
presentación teatral
theatrical performance
theatrical convention
convención teatral
presentación teatral
representación teatral
topic atuação
representação teatral
convenção teatral
presentación teatral
theatrical performance
theatrical convention
convención teatral
presentación teatral
representación teatral
description When we write about the actor’s work, we tend to focus on what he does or how he does what he does. I’d like here to put the focus on where the actor does what he does. By this I am affirming that the perception of where I am constitutes what I do and how I do. This where can be the physical space of the stage, the light, the architecture, as much as the conception of mise-en-scene, the conventions, the poetic universe where I enter to find the way and the tone of the work. Thinking on the where blurs the limits between the actors and the directors work, because it impels the actor to assume the choices of what is around him, choices that historically are made exclusively by the director.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20916
10.5965/1414573102442022e0105
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20916
identifier_str_mv 10.5965/1414573102442022e0105
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20916/14726
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20916/14727
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-19
Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-19
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-19
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573102442022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500893507584