The Neo-commedia dell'arte or "The invention of a tradition": Carlo Boso and Leo de Berardinis, two modern capocomici

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Filacanapa, Giulia
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Faleiro, José Ronaldo, Borges, Paulo Barlardim, Kodi, Douglas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23028
Resumo: This article presents the Commedia dell’arte in the 20th century as an “Invented Tradition”, following the perspective of the studies by Hobsbawm (1983), and can be named Neo-Commedia dell’arte. For this, two brief case studies are presented, from the plays Il Falso Magnifico [The False Magnificent] (Carlo Boso) (and Il Return di Scaramouche [The Return of Scaramouche] (Leo de Berardinis).
id UDESC-1_19b601987d6f5754eeb2dfd9ad653a5d
oai_identifier_str oai::article/23028
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling The Neo-commedia dell'arte or "The invention of a tradition": Carlo Boso and Leo de Berardinis, two modern capocomiciLa Neo-commedia dell'arte ou "L'invention d'une tradition": Carlo Boso et Leo de Berardinis, deux capocomici modernesA Neo-commedia dell´arte ou “A Invenção de uma Tradição”: Carlo Boso e Leo de Berardinis, dois Capocomici ModernosCommedia dell’arteArte do AtorCarlo BosoLeo de BerardinisEncenaçãoCommedia dell’arteMise en sceneArt de l´acteurCarlo BosoLeo de BerardinisCommedia dell'arteStagingActingCarlo BosoLeo de BerardinisThis article presents the Commedia dell’arte in the 20th century as an “Invented Tradition”, following the perspective of the studies by Hobsbawm (1983), and can be named Neo-Commedia dell’arte. For this, two brief case studies are presented, from the plays Il Falso Magnifico [The False Magnificent] (Carlo Boso) (and Il Return di Scaramouche [The Return of Scaramouche] (Leo de Berardinis).Cet article porte sur la Commedia dell'arte au 20ème siècle comme une "Tradition inventée", conformément à la perspective des études d'Hobsbawm (1983), et peut être nommée Neo-Commedia dell'arte. Pour ce faire, sont présentées et analysées deux brèves études de cas des metteurs en scène Carlo Boso et Leo de Berardinis, basées sur les pièces Il Falso Magnifico [Le Faux Magnifique] et Il Ritorno di Scaramouche [Le Retour de Scaramouche].O presente artigo estuda a Commedia dell’arte no século XX como uma “Tradição inventada”, seguindo a perspectiva dos estudos de Hobsbawm (1983), podendo ser nomeada de Neo-Commedia dell’arte. Para isso são apresentados dois breves estudos de caso dos encenadores Carlo Boso e Leo de Berardinis, com base nas peças Il Falso Magnifico[O Falso Magnífico] eIl retorno di Scaramouche [A Volta de Scaramouche].Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2302810.5965/1414573103452022e0701Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-18Urdimento; Vol. 3 Núm. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-18Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-182358-695810.5965/10.5965/1414573103452022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23028/15014https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23028/15015Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFilacanapa, GiuliaFaleiro, José RonaldoBorges, Paulo BarlardimKodi, Douglas2024-02-29T15:07:54Zoai::article/23028Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:07:54Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The Neo-commedia dell'arte or "The invention of a tradition": Carlo Boso and Leo de Berardinis, two modern capocomici
La Neo-commedia dell'arte ou "L'invention d'une tradition": Carlo Boso et Leo de Berardinis, deux capocomici modernes
A Neo-commedia dell´arte ou “A Invenção de uma Tradição”: Carlo Boso e Leo de Berardinis, dois Capocomici Modernos
title The Neo-commedia dell'arte or "The invention of a tradition": Carlo Boso and Leo de Berardinis, two modern capocomici
spellingShingle The Neo-commedia dell'arte or "The invention of a tradition": Carlo Boso and Leo de Berardinis, two modern capocomici
Filacanapa, Giulia
Commedia dell’arte
Arte do Ator
Carlo Boso
Leo de Berardinis
Encenação
Commedia dell’arte
Mise en scene
Art de l´acteur
Carlo Boso
Leo de Berardinis
Commedia dell'arte
Staging
Acting
Carlo Boso
Leo de Berardinis
title_short The Neo-commedia dell'arte or "The invention of a tradition": Carlo Boso and Leo de Berardinis, two modern capocomici
title_full The Neo-commedia dell'arte or "The invention of a tradition": Carlo Boso and Leo de Berardinis, two modern capocomici
title_fullStr The Neo-commedia dell'arte or "The invention of a tradition": Carlo Boso and Leo de Berardinis, two modern capocomici
title_full_unstemmed The Neo-commedia dell'arte or "The invention of a tradition": Carlo Boso and Leo de Berardinis, two modern capocomici
title_sort The Neo-commedia dell'arte or "The invention of a tradition": Carlo Boso and Leo de Berardinis, two modern capocomici
author Filacanapa, Giulia
author_facet Filacanapa, Giulia
Faleiro, José Ronaldo
Borges, Paulo Barlardim
Kodi, Douglas
author_role author
author2 Faleiro, José Ronaldo
Borges, Paulo Barlardim
Kodi, Douglas
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Filacanapa, Giulia
Faleiro, José Ronaldo
Borges, Paulo Barlardim
Kodi, Douglas
dc.subject.por.fl_str_mv Commedia dell’arte
Arte do Ator
Carlo Boso
Leo de Berardinis
Encenação
Commedia dell’arte
Mise en scene
Art de l´acteur
Carlo Boso
Leo de Berardinis
Commedia dell'arte
Staging
Acting
Carlo Boso
Leo de Berardinis
topic Commedia dell’arte
Arte do Ator
Carlo Boso
Leo de Berardinis
Encenação
Commedia dell’arte
Mise en scene
Art de l´acteur
Carlo Boso
Leo de Berardinis
Commedia dell'arte
Staging
Acting
Carlo Boso
Leo de Berardinis
description This article presents the Commedia dell’arte in the 20th century as an “Invented Tradition”, following the perspective of the studies by Hobsbawm (1983), and can be named Neo-Commedia dell’arte. For this, two brief case studies are presented, from the plays Il Falso Magnifico [The False Magnificent] (Carlo Boso) (and Il Return di Scaramouche [The Return of Scaramouche] (Leo de Berardinis).
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23028
10.5965/1414573103452022e0701
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23028
identifier_str_mv 10.5965/1414573103452022e0701
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23028/15014
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23028/15015
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-18
Urdimento; Vol. 3 Núm. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-18
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-18
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573103452022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042501790040064