The Neo-commedia dell'arte or "The invention of a tradition": Carlo Boso and Leo de Berardinis, two modern capocomici
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23028 |
Resumo: | This article presents the Commedia dell’arte in the 20th century as an “Invented Tradition”, following the perspective of the studies by Hobsbawm (1983), and can be named Neo-Commedia dell’arte. For this, two brief case studies are presented, from the plays Il Falso Magnifico [The False Magnificent] (Carlo Boso) (and Il Return di Scaramouche [The Return of Scaramouche] (Leo de Berardinis). |
id |
UDESC-1_4ec7014e8b7a79c4388aee9ab0ef9dc3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/23028 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Neo-commedia dell'arte or "The invention of a tradition": Carlo Boso and Leo de Berardinis, two modern capocomiciLa Neo-commedia dell'arte ou "L'invention d'une tradition": Carlo Boso et Leo de Berardinis, deux capocomici modernesA Neo-commedia dell´arte ou “A Invenção de uma Tradição”: Carlo Boso e Leo de Berardinis, dois Capocomici ModernosCommedia dell’arteArte do AtorCarlo BosoLeo de BerardinisEncenaçãoCommedia dell’arteMise en sceneArt de l´acteurCarlo BosoLeo de BerardinisCommedia dell'arteStagingActingCarlo BosoLeo de BerardinisThis article presents the Commedia dell’arte in the 20th century as an “Invented Tradition”, following the perspective of the studies by Hobsbawm (1983), and can be named Neo-Commedia dell’arte. For this, two brief case studies are presented, from the plays Il Falso Magnifico [The False Magnificent] (Carlo Boso) (and Il Return di Scaramouche [The Return of Scaramouche] (Leo de Berardinis).Cet article porte sur la Commedia dell'arte au 20ème siècle comme une "Tradition inventée", conformément à la perspective des études d'Hobsbawm (1983), et peut être nommée Neo-Commedia dell'arte. Pour ce faire, sont présentées et analysées deux brèves études de cas des metteurs en scène Carlo Boso et Leo de Berardinis, basées sur les pièces Il Falso Magnifico [Le Faux Magnifique] et Il Ritorno di Scaramouche [Le Retour de Scaramouche].O presente artigo estuda a Commedia dell’arte no século XX como uma “Tradição inventada”, seguindo a perspectiva dos estudos de Hobsbawm (1983), podendo ser nomeada de Neo-Commedia dell’arte. Para isso são apresentados dois breves estudos de caso dos encenadores Carlo Boso e Leo de Berardinis, com base nas peças Il Falso Magnifico[O Falso Magnífico] eIl retorno di Scaramouche [A Volta de Scaramouche].Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2302810.5965/1414573103452022e0701Urdimento; Vol. 3 Núm. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-18Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-18Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-182358-695810.5965/10.5965/1414573103452022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23028/15014https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23028/15015Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFilacanapa, GiuliaFaleiro, José RonaldoBorges, Paulo BarlardimKodi, Douglas2022-12-12T17:58:15Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/23028Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-12-12T17:58:15Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Neo-commedia dell'arte or "The invention of a tradition": Carlo Boso and Leo de Berardinis, two modern capocomici La Neo-commedia dell'arte ou "L'invention d'une tradition": Carlo Boso et Leo de Berardinis, deux capocomici modernes A Neo-commedia dell´arte ou “A Invenção de uma Tradição”: Carlo Boso e Leo de Berardinis, dois Capocomici Modernos |
title |
The Neo-commedia dell'arte or "The invention of a tradition": Carlo Boso and Leo de Berardinis, two modern capocomici |
spellingShingle |
The Neo-commedia dell'arte or "The invention of a tradition": Carlo Boso and Leo de Berardinis, two modern capocomici Filacanapa, Giulia Commedia dell’arte Arte do Ator Carlo Boso Leo de Berardinis Encenação Commedia dell’arte Mise en scene Art de l´acteur Carlo Boso Leo de Berardinis Commedia dell'arte Staging Acting Carlo Boso Leo de Berardinis |
title_short |
The Neo-commedia dell'arte or "The invention of a tradition": Carlo Boso and Leo de Berardinis, two modern capocomici |
title_full |
The Neo-commedia dell'arte or "The invention of a tradition": Carlo Boso and Leo de Berardinis, two modern capocomici |
title_fullStr |
The Neo-commedia dell'arte or "The invention of a tradition": Carlo Boso and Leo de Berardinis, two modern capocomici |
title_full_unstemmed |
The Neo-commedia dell'arte or "The invention of a tradition": Carlo Boso and Leo de Berardinis, two modern capocomici |
title_sort |
The Neo-commedia dell'arte or "The invention of a tradition": Carlo Boso and Leo de Berardinis, two modern capocomici |
author |
Filacanapa, Giulia |
author_facet |
Filacanapa, Giulia Faleiro, José Ronaldo Borges, Paulo Barlardim Kodi, Douglas |
author_role |
author |
author2 |
Faleiro, José Ronaldo Borges, Paulo Barlardim Kodi, Douglas |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Filacanapa, Giulia Faleiro, José Ronaldo Borges, Paulo Barlardim Kodi, Douglas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Commedia dell’arte Arte do Ator Carlo Boso Leo de Berardinis Encenação Commedia dell’arte Mise en scene Art de l´acteur Carlo Boso Leo de Berardinis Commedia dell'arte Staging Acting Carlo Boso Leo de Berardinis |
topic |
Commedia dell’arte Arte do Ator Carlo Boso Leo de Berardinis Encenação Commedia dell’arte Mise en scene Art de l´acteur Carlo Boso Leo de Berardinis Commedia dell'arte Staging Acting Carlo Boso Leo de Berardinis |
description |
This article presents the Commedia dell’arte in the 20th century as an “Invented Tradition”, following the perspective of the studies by Hobsbawm (1983), and can be named Neo-Commedia dell’arte. For this, two brief case studies are presented, from the plays Il Falso Magnifico [The False Magnificent] (Carlo Boso) (and Il Return di Scaramouche [The Return of Scaramouche] (Leo de Berardinis). |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23028 10.5965/1414573103452022e0701 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23028 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573103452022e0701 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23028/15014 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23028/15015 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento; Vol. 3 Núm. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-18 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-18 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-18 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573103452022 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042508100370432 |