The Same. Only Different: Theatre and Ghosting

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carlson, Marvin
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Lima, Evelyn Furquim Werneck
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17395
Resumo: The conference paper addressed by Marvin Carlson in October 2019 at Unirio, whose translation I present here, examines a significant subject for those who study theatrical reception. Leading the reader through different productions and various theatre groups throughout history, the author discusses and proves that, due to certain unique characteristics of theatre as a human activity, this art operates a universal dynamic of cognition, based on the memory of previous experiences juxtaposed with the new ones. The author calls this process ghosting.
id UDESC-1_1b7fb51b3de1118d4de8e72119231f47
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/17395
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling The Same. Only Different: Theatre and GhostingO mesmo, só que diferente: o Teatro e a “assombração”Recepção teatralCogniçãoMemória“assombração”Theatrical receptionCognitionMemoryGhostingThe conference paper addressed by Marvin Carlson in October 2019 at Unirio, whose translation I present here, examines a significant subject for those who study theatrical reception. Leading the reader through different productions and various theatre groups throughout history, the author discusses and proves that, due to certain unique characteristics of theatre as a human activity, this art operates a universal dynamic of cognition, based on the memory of previous experiences juxtaposed with the new ones. The author calls this process ghosting.O texto da conferência proferida por Marvin Carlson em outubro de 2019 na Unirio, cuja tradução apresento aqui, explora uma temática significativa para aqueles que estudam a recepção teatral. Conduzindo o leitor por diferentes espetáculos e variados grupos teatrais ao longo da história, o autor discute e comprova que, devido a certas características únicas do teatro como atividade humana, esta arte opera uma dinâmica universal de cognição e experiência, fundamentada na memória de experiências anteriores colocadas em justaposição com as novas, processo que ele intitula de ghosting e que traduzi por “assombração”.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2020-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1739510.5965/14145731023820200045Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-13Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-13Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-132358-695810.5965/1414573102382020reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17395/11976Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarlson, MarvinLima, Evelyn Furquim Werneck2020-09-27T02:15:50Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/17395Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2020-09-27T02:15:50Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The Same. Only Different: Theatre and Ghosting
O mesmo, só que diferente: o Teatro e a “assombração”
title The Same. Only Different: Theatre and Ghosting
spellingShingle The Same. Only Different: Theatre and Ghosting
Carlson, Marvin
Recepção teatral
Cognição
Memória
“assombração”
Theatrical reception
Cognition
Memory
Ghosting
title_short The Same. Only Different: Theatre and Ghosting
title_full The Same. Only Different: Theatre and Ghosting
title_fullStr The Same. Only Different: Theatre and Ghosting
title_full_unstemmed The Same. Only Different: Theatre and Ghosting
title_sort The Same. Only Different: Theatre and Ghosting
author Carlson, Marvin
author_facet Carlson, Marvin
Lima, Evelyn Furquim Werneck
author_role author
author2 Lima, Evelyn Furquim Werneck
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carlson, Marvin
Lima, Evelyn Furquim Werneck
dc.subject.por.fl_str_mv Recepção teatral
Cognição
Memória
“assombração”
Theatrical reception
Cognition
Memory
Ghosting
topic Recepção teatral
Cognição
Memória
“assombração”
Theatrical reception
Cognition
Memory
Ghosting
description The conference paper addressed by Marvin Carlson in October 2019 at Unirio, whose translation I present here, examines a significant subject for those who study theatrical reception. Leading the reader through different productions and various theatre groups throughout history, the author discusses and proves that, due to certain unique characteristics of theatre as a human activity, this art operates a universal dynamic of cognition, based on the memory of previous experiences juxtaposed with the new ones. The author calls this process ghosting.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17395
10.5965/14145731023820200045
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17395
identifier_str_mv 10.5965/14145731023820200045
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17395/11976
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-13
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-13
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-13
2358-6958
10.5965/1414573102382020
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042506351345664