The Same. Only Different: Theatre and Ghosting
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17395 |
Resumo: | The conference paper addressed by Marvin Carlson in October 2019 at Unirio, whose translation I present here, examines a significant subject for those who study theatrical reception. Leading the reader through different productions and various theatre groups throughout history, the author discusses and proves that, due to certain unique characteristics of theatre as a human activity, this art operates a universal dynamic of cognition, based on the memory of previous experiences juxtaposed with the new ones. The author calls this process ghosting. |
id |
UDESC-1_1b7fb51b3de1118d4de8e72119231f47 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/17395 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Same. Only Different: Theatre and GhostingO mesmo, só que diferente: o Teatro e a “assombração”Recepção teatralCogniçãoMemória“assombração”Theatrical receptionCognitionMemoryGhostingThe conference paper addressed by Marvin Carlson in October 2019 at Unirio, whose translation I present here, examines a significant subject for those who study theatrical reception. Leading the reader through different productions and various theatre groups throughout history, the author discusses and proves that, due to certain unique characteristics of theatre as a human activity, this art operates a universal dynamic of cognition, based on the memory of previous experiences juxtaposed with the new ones. The author calls this process ghosting.O texto da conferência proferida por Marvin Carlson em outubro de 2019 na Unirio, cuja tradução apresento aqui, explora uma temática significativa para aqueles que estudam a recepção teatral. Conduzindo o leitor por diferentes espetáculos e variados grupos teatrais ao longo da história, o autor discute e comprova que, devido a certas características únicas do teatro como atividade humana, esta arte opera uma dinâmica universal de cognição e experiência, fundamentada na memória de experiências anteriores colocadas em justaposição com as novas, processo que ele intitula de ghosting e que traduzi por “assombração”.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2020-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1739510.5965/14145731023820200045Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-13Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-13Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-132358-695810.5965/1414573102382020reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17395/11976Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarlson, MarvinLima, Evelyn Furquim Werneck2020-09-27T02:15:50Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/17395Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2020-09-27T02:15:50Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Same. Only Different: Theatre and Ghosting O mesmo, só que diferente: o Teatro e a “assombração” |
title |
The Same. Only Different: Theatre and Ghosting |
spellingShingle |
The Same. Only Different: Theatre and Ghosting Carlson, Marvin Recepção teatral Cognição Memória “assombração” Theatrical reception Cognition Memory Ghosting |
title_short |
The Same. Only Different: Theatre and Ghosting |
title_full |
The Same. Only Different: Theatre and Ghosting |
title_fullStr |
The Same. Only Different: Theatre and Ghosting |
title_full_unstemmed |
The Same. Only Different: Theatre and Ghosting |
title_sort |
The Same. Only Different: Theatre and Ghosting |
author |
Carlson, Marvin |
author_facet |
Carlson, Marvin Lima, Evelyn Furquim Werneck |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Evelyn Furquim Werneck |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carlson, Marvin Lima, Evelyn Furquim Werneck |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Recepção teatral Cognição Memória “assombração” Theatrical reception Cognition Memory Ghosting |
topic |
Recepção teatral Cognição Memória “assombração” Theatrical reception Cognition Memory Ghosting |
description |
The conference paper addressed by Marvin Carlson in October 2019 at Unirio, whose translation I present here, examines a significant subject for those who study theatrical reception. Leading the reader through different productions and various theatre groups throughout history, the author discusses and proves that, due to certain unique characteristics of theatre as a human activity, this art operates a universal dynamic of cognition, based on the memory of previous experiences juxtaposed with the new ones. The author calls this process ghosting. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17395 10.5965/14145731023820200045 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17395 |
identifier_str_mv |
10.5965/14145731023820200045 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17395/11976 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-13 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-13 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-13 2358-6958 10.5965/1414573102382020 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042506351345664 |