Life is an opera made of gestures: a Brechtian reading of Capitu

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Saulo Lopes de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Sanseverino, Antonio Marcos Vieira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21518
Resumo: The article relate an analysis of Brechtian gestures like aesthetic value of the Capitu microseries (2008) by Luiz Fernando Carvalho. The aim is to approximate with the appropriate congruences, the gesture dimension of Brecht's epic theater to the audiovisual point of view of adaptation, whose reading path includes the protection of theoretical contributions from Theater Theory, of cinematographic narratology and performance studies, in the analysis of scenes that best align with the critical-interpretative perspective adopted. We begin by broadening the notion of Brechtian gesture, focusing on scenic composition, metafictionality and mise-en-scène. So, gestural aesthetics is read as one of the multiple components of the wide range of expressive signs of the polyvalent language of the microseries, that assimilates different devices and combinations to expand the horizons of meaning.
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spelling Life is an opera made of gestures: a Brechtian reading of CapituLa vida es una ópera hecha de gestos: una lectura brechtiana de CapituA vida é uma ópera feita de gestos: uma leitura brechtiana de CapituGestoPerformanceMise-en-scèneEstética audiovisualCapituGesturalPerformanceMise-en-scèneAudiovisual AestheticsCapituGestoPerformanceMise-en-scèneEstética audiovisualCapituThe article relate an analysis of Brechtian gestures like aesthetic value of the Capitu microseries (2008) by Luiz Fernando Carvalho. The aim is to approximate with the appropriate congruences, the gesture dimension of Brecht's epic theater to the audiovisual point of view of adaptation, whose reading path includes the protection of theoretical contributions from Theater Theory, of cinematographic narratology and performance studies, in the analysis of scenes that best align with the critical-interpretative perspective adopted. We begin by broadening the notion of Brechtian gesture, focusing on scenic composition, metafictionality and mise-en-scène. So, gestural aesthetics is read as one of the multiple components of the wide range of expressive signs of the polyvalent language of the microseries, that assimilates different devices and combinations to expand the horizons of meaning.El artículo coteja un análisis de la gestualidad brechtiana como valor estético de la miniserie Capitu(2008), de Luiz Fernando Carvalho. La idea es acercar, con las debidas coherencias, la dimensión gestual del teatro épico de Brecht a la óptica audiovisual de la adaptación, cuyo camino de lectura comporta la tutela de aportes teóricos provenientes de la Teoría del Teatro, de la Narratología cinematográfica y de los Estudios de la performance, en el análisis de escenas que mejor se aproximen a la perspectiva crítico interpretativa adoptada. Comenzamos ampliando la noción de gesto brechtiano, centrándonos en la composición escénica, la metaficción y la mise-en-scène. Así, la estética gestual es leída como uno de los múltiples componentes del amplio cuadro de signos expresivos del lenguaje polivalente de la miniserie, que asimila diferentes dispositivos y combinaciones para ampliar los horizontes de sentido.O artigo coteja uma análise da gestualidade brechtiana como valor estético da microssérie Capitu (2008), de Luiz Fernando Carvalho. O intuito é aproximar, com as devidas congruências, a dimensão gestual do teatro épico de Brecht à ótica audiovisual da adaptação, cujo caminho de leitura comporta a tutela de contributos teóricos provenientes da Teoria do teatro, da Narratologia cinematográfica e dos Estudos da performance, na análise de cenas que melhor se alinham à perspectiva crítico-interpretativa adotada. Parte-se do alargamento da noção de gesto brechtiano, incidindo sobre a composição cênica, a metaficcionalidade e a mise-en-scène.Assim, a estética gestual é lida como um dos múltiplos componentes do amplo quadro de signos expressivos da linguagem polivalente da microssérie, que assimila diferentes dispositivos e combinações para ampliar os horizontes de sentido.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2151810.5965/1414573102442022e0212Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-34Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-34Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-342358-695810.5965/10.5965/1414573102442022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21518/14790https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21518/14791Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Saulo Lopes deSanseverino, Antonio Marcos Vieira2022-09-26T20:44:55Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/21518Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-09-26T20:44:55Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
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