Life is an opera made of gestures: a Brechtian reading of Capitu

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Saulo Lopes de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Sanseverino, Antonio Marcos Vieira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21518
Resumo: The article relate an analysis of Brechtian gestures like aesthetic value of the Capitu microseries (2008) by Luiz Fernando Carvalho. The aim is to approximate with the appropriate congruences, the gesture dimension of Brecht's epic theater to the audiovisual point of view of adaptation, whose reading path includes the protection of theoretical contributions from Theater Theory, of cinematographic narratology and performance studies, in the analysis of scenes that best align with the critical-interpretative perspective adopted. We begin by broadening the notion of Brechtian gesture, focusing on scenic composition, metafictionality and mise-en-scène. So, gestural aesthetics is read as one of the multiple components of the wide range of expressive signs of the polyvalent language of the microseries, that assimilates different devices and combinations to expand the horizons of meaning.
id UDESC-1_5bcf0d1b990bfacff51370c77d69d29d
oai_identifier_str oai::article/21518
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Life is an opera made of gestures: a Brechtian reading of CapituLa vida es una ópera hecha de gestos: una lectura brechtiana de CapituA vida é uma ópera feita de gestos: uma leitura brechtiana de CapituGestoPerformanceMise-en-scèneEstética audiovisualCapituGesturalPerformanceMise-en-scèneAudiovisual AestheticsCapituGestoPerformanceMise-en-scèneEstética audiovisualCapituThe article relate an analysis of Brechtian gestures like aesthetic value of the Capitu microseries (2008) by Luiz Fernando Carvalho. The aim is to approximate with the appropriate congruences, the gesture dimension of Brecht's epic theater to the audiovisual point of view of adaptation, whose reading path includes the protection of theoretical contributions from Theater Theory, of cinematographic narratology and performance studies, in the analysis of scenes that best align with the critical-interpretative perspective adopted. We begin by broadening the notion of Brechtian gesture, focusing on scenic composition, metafictionality and mise-en-scène. So, gestural aesthetics is read as one of the multiple components of the wide range of expressive signs of the polyvalent language of the microseries, that assimilates different devices and combinations to expand the horizons of meaning.El artículo coteja un análisis de la gestualidad brechtiana como valor estético de la miniserie Capitu(2008), de Luiz Fernando Carvalho. La idea es acercar, con las debidas coherencias, la dimensión gestual del teatro épico de Brecht a la óptica audiovisual de la adaptación, cuyo camino de lectura comporta la tutela de aportes teóricos provenientes de la Teoría del Teatro, de la Narratología cinematográfica y de los Estudios de la performance, en el análisis de escenas que mejor se aproximen a la perspectiva crítico interpretativa adoptada. Comenzamos ampliando la noción de gesto brechtiano, centrándonos en la composición escénica, la metaficción y la mise-en-scène. Así, la estética gestual es leída como uno de los múltiples componentes del amplio cuadro de signos expresivos del lenguaje polivalente de la miniserie, que asimila diferentes dispositivos y combinaciones para ampliar los horizontes de sentido.O artigo coteja uma análise da gestualidade brechtiana como valor estético da microssérie Capitu (2008), de Luiz Fernando Carvalho. O intuito é aproximar, com as devidas congruências, a dimensão gestual do teatro épico de Brecht à ótica audiovisual da adaptação, cujo caminho de leitura comporta a tutela de contributos teóricos provenientes da Teoria do teatro, da Narratologia cinematográfica e dos Estudos da performance, na análise de cenas que melhor se alinham à perspectiva crítico-interpretativa adotada. Parte-se do alargamento da noção de gesto brechtiano, incidindo sobre a composição cênica, a metaficcionalidade e a mise-en-scène.Assim, a estética gestual é lida como um dos múltiplos componentes do amplo quadro de signos expressivos da linguagem polivalente da microssérie, que assimila diferentes dispositivos e combinações para ampliar os horizontes de sentido.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2151810.5965/1414573102442022e0212Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-34Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-34Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-342358-695810.5965/10.5965/1414573102442022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21518/14790https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21518/14791Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Saulo Lopes deSanseverino, Antonio Marcos Vieira2024-02-29T15:03:00Zoai::article/21518Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:03Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Life is an opera made of gestures: a Brechtian reading of Capitu
La vida es una ópera hecha de gestos: una lectura brechtiana de Capitu
A vida é uma ópera feita de gestos: uma leitura brechtiana de Capitu
title Life is an opera made of gestures: a Brechtian reading of Capitu
spellingShingle Life is an opera made of gestures: a Brechtian reading of Capitu
Sousa, Saulo Lopes de
Gesto
Performance
Mise-en-scène
Estética audiovisual
Capitu
Gestural
Performance
Mise-en-scène
Audiovisual Aesthetics
Capitu
Gesto
Performance
Mise-en-scène
Estética audiovisual
Capitu
title_short Life is an opera made of gestures: a Brechtian reading of Capitu
title_full Life is an opera made of gestures: a Brechtian reading of Capitu
title_fullStr Life is an opera made of gestures: a Brechtian reading of Capitu
title_full_unstemmed Life is an opera made of gestures: a Brechtian reading of Capitu
title_sort Life is an opera made of gestures: a Brechtian reading of Capitu
author Sousa, Saulo Lopes de
author_facet Sousa, Saulo Lopes de
Sanseverino, Antonio Marcos Vieira
author_role author
author2 Sanseverino, Antonio Marcos Vieira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Saulo Lopes de
Sanseverino, Antonio Marcos Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Gesto
Performance
Mise-en-scène
Estética audiovisual
Capitu
Gestural
Performance
Mise-en-scène
Audiovisual Aesthetics
Capitu
Gesto
Performance
Mise-en-scène
Estética audiovisual
Capitu
topic Gesto
Performance
Mise-en-scène
Estética audiovisual
Capitu
Gestural
Performance
Mise-en-scène
Audiovisual Aesthetics
Capitu
Gesto
Performance
Mise-en-scène
Estética audiovisual
Capitu
description The article relate an analysis of Brechtian gestures like aesthetic value of the Capitu microseries (2008) by Luiz Fernando Carvalho. The aim is to approximate with the appropriate congruences, the gesture dimension of Brecht's epic theater to the audiovisual point of view of adaptation, whose reading path includes the protection of theoretical contributions from Theater Theory, of cinematographic narratology and performance studies, in the analysis of scenes that best align with the critical-interpretative perspective adopted. We begin by broadening the notion of Brechtian gesture, focusing on scenic composition, metafictionality and mise-en-scène. So, gestural aesthetics is read as one of the multiple components of the wide range of expressive signs of the polyvalent language of the microseries, that assimilates different devices and combinations to expand the horizons of meaning.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21518
10.5965/1414573102442022e0212
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21518
identifier_str_mv 10.5965/1414573102442022e0212
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21518/14790
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21518/14791
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-34
Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-34
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-34
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573102442022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500962713600