Reperformance: the presence in question
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20218 |
Resumo: | The aim of this paper was to propose a possible definition of reperformance, comparing it with the general problem of the relationship between presence and archive in the field of performance art. For this, the historical emergence of the reperformance in 2000s was considered through Marina Abramović’s exhibition Seven Easy Pieces, with emphasis on the analysis of the artwork entitled Seedbed, taking into account its similarities and differences with the “original” performance by Vito Acconci. As conclusion, the notion of “archival reduction” was proposed as a central category for the reperformance definition, considering its dialogical and transhistorical potentialities. |
id |
UDESC-1_2ef9a50824171d68b31b1525c61670bb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/20218 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Reperformance: the presence in questionReperformance: la presencia en cuestiónReperformance: a presença em questãoReperformacePerformancePresençaArquivoMarina AbramovićReperformancePerformancePresenceArchiveMarina AbramovićReperformancePerformancePresenciaArchivoMarina AbramovićThe aim of this paper was to propose a possible definition of reperformance, comparing it with the general problem of the relationship between presence and archive in the field of performance art. For this, the historical emergence of the reperformance in 2000s was considered through Marina Abramović’s exhibition Seven Easy Pieces, with emphasis on the analysis of the artwork entitled Seedbed, taking into account its similarities and differences with the “original” performance by Vito Acconci. As conclusion, the notion of “archival reduction” was proposed as a central category for the reperformance definition, considering its dialogical and transhistorical potentialities.El objetivo de esta investigación fue proponer una definición de reperformance, comparándola con el problema general de la relación entre presencia y archivo en el campo de las actividades performativas. Para ello, se consideró el surgimiento histórico de las reperformances, propio de la década del 2000, a partir de la exposición Seven Easy Pieces, de Marina Abramović, con énfasis en el análisis de la obra Seedbed, y en las posibles aproximaciones y diferencias que éste mantenía con la performance de “origen”, de Vito Acconci. Como resultado, se propuso la noción de “reducción de archivo” como categoría central para la definición de reperformance, considerando sus potencialidades dialógicas, de orden transhistórico.A proposta básica desta pesquisa foi esboçar uma definição possível de reperformance, cotejando-a com a problemática geral da relação entre presença e arquivo no campo das atividades performáticas. Para tanto, considerou-se a eclosão histórica das reperformances, típica dos anos 2000, a partir da exposição Seven Easy Pieces, de Marina Abramović, com ênfase na análise de um caso-exemplar – a obra Seedbed – e nas eventuais aproximações e diferenças que esta manteve com a performance de “origem”, de Vito Acconci. Como resultado, propôs-se a noção de “redução arquival” como uma categoria central para a definição de reperformance, considerando-se suas potencialidades dialógicas, de ordem trans-histórica.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2021810.5965/1414573101432022e0203Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-28Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-28Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-282358-695810.5965/1414573101432022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20218/14151https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20218/14153Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Artur Correia de2024-02-29T15:05:17Zoai::article/20218Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:05:17Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reperformance: the presence in question Reperformance: la presencia en cuestión Reperformance: a presença em questão |
title |
Reperformance: the presence in question |
spellingShingle |
Reperformance: the presence in question Freitas, Artur Correia de Reperformace Performance Presença Arquivo Marina Abramović Reperformance Performance Presence Archive Marina Abramović Reperformance Performance Presencia Archivo Marina Abramović |
title_short |
Reperformance: the presence in question |
title_full |
Reperformance: the presence in question |
title_fullStr |
Reperformance: the presence in question |
title_full_unstemmed |
Reperformance: the presence in question |
title_sort |
Reperformance: the presence in question |
author |
Freitas, Artur Correia de |
author_facet |
Freitas, Artur Correia de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Artur Correia de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Reperformace Performance Presença Arquivo Marina Abramović Reperformance Performance Presence Archive Marina Abramović Reperformance Performance Presencia Archivo Marina Abramović |
topic |
Reperformace Performance Presença Arquivo Marina Abramović Reperformance Performance Presence Archive Marina Abramović Reperformance Performance Presencia Archivo Marina Abramović |
description |
The aim of this paper was to propose a possible definition of reperformance, comparing it with the general problem of the relationship between presence and archive in the field of performance art. For this, the historical emergence of the reperformance in 2000s was considered through Marina Abramović’s exhibition Seven Easy Pieces, with emphasis on the analysis of the artwork entitled Seedbed, taking into account its similarities and differences with the “original” performance by Vito Acconci. As conclusion, the notion of “archival reduction” was proposed as a central category for the reperformance definition, considering its dialogical and transhistorical potentialities. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20218 10.5965/1414573101432022e0203 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20218 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573101432022e0203 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20218/14151 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20218/14153 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-28 Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-28 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-28 2358-6958 10.5965/1414573101432022 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042500419551232 |