From catharsis to the cathartic: toward a post-dramatic theory of representation
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Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-15 |
Resumo: | The understanding of the notion of catharsis has been through constant theoretical debates and controversies throughout history of theater. Different perspectives were born entangled to varied social, cultural, and political contexts. The notion of catharsis related to classical tragedy, as defined by Aristotle, has since been explored by theater movements until its apparent refusal in contemporary theater, especially in the so-called post dramatic theater. This article does not aim to explore yet a new understanding of catharsis in the contemporary. Instead, it examines how experiments in post dramatic theater distance themselves from the Aristotelian notion and establish a new perspective focused on the cathartic effect, an analysis that traverses the Lacanian psychoanalysis. |
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From catharsis to the cathartic: toward a post-dramatic theory of representationDe la catarsis a lo catártico: hacia una teoría posdramática de la representaciónDa catarse ao catártico: sobre uma teoria da representação pós-dramáticacatarsecatárticovozolhardesejocatharsiscatharticvoicegazedesirecatarsiscatárticovozmiradadeseoThe understanding of the notion of catharsis has been through constant theoretical debates and controversies throughout history of theater. Different perspectives were born entangled to varied social, cultural, and political contexts. The notion of catharsis related to classical tragedy, as defined by Aristotle, has since been explored by theater movements until its apparent refusal in contemporary theater, especially in the so-called post dramatic theater. This article does not aim to explore yet a new understanding of catharsis in the contemporary. Instead, it examines how experiments in post dramatic theater distance themselves from the Aristotelian notion and establish a new perspective focused on the cathartic effect, an analysis that traverses the Lacanian psychoanalysis.La comprensión de la noción de catarsis ha pasado por constantes debates teóricos y controversias a lo largo de la historia del teatro. Nacieron diferentes perspectivas entrelazadas con diversos contextos sociales, culturales y políticos. La noción de catarsis relacionada con la tragedia clásica, tal como la definió Aristóteles, ha sido explorada desde entonces por los movimientos teatrales hasta su aparente rechazo en el teatro contemporáneo, especialmente en el llamado teatro posdramático. Este artículo no pretende explorar una nueva comprensión de la catarsis en lo contemporáneo, sino más bien cómo las nuevas experimentaciones en el teatro posdramático se distancian de la noción aristotélica y establecen nuevas perspectivas centrándose en el efecto catártico, en un análisis que permea la psicoanálisis lacaniana.O entendimento da noção de catarse passou por constante debates teóricos e controvérsias ao longo da história do teatro, e dela foram difundidas diferentes perspectivas atreladas a interesses e contextos sociais, culturais e políticos. A noção de catarse relativa à tragédia, conforme definição de Aristóteles, tem sido então explorada pelos movimentos teatrais até a sua aparente recusa no teatro contemporâneo, em especial o chamado pós-dramático. Esse artigo visa explorar não mais um possível entendimento de catarse no contemporâneo, mas como as experimentações do teatro pós-dramático se distanciam da noção aristotélica e estabelecem uma nova perspectiva ao se focarem no efeito catártico, em uma análise que perpassa a psicanálise lacaniana.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2024-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-1510.5965/1414573101502024e0701Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes CênicasUrdimento; Vol. 1 Núm. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes CênicasUrdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas2358-695810.5965/10.5965/1414573101502024reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-15/16855https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-15/16856https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-15/16857Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVives, Jean-MichelMattos-Avril, RenataPercino, Rafael2024-04-30T11:33:54Zoai::article/25105Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-04-30T11:33:54Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
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