From catharsis to the cathartic: toward a post-dramatic theory of representation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vives, Jean-Michel
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Mattos-Avril, Renata, Percino, Rafael
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-15
Resumo: The understanding of the notion of catharsis has been through constant theoretical debates and controversies throughout history of theater. Different perspectives were born entangled to varied social, cultural, and political contexts. The notion of catharsis related to classical tragedy, as defined by Aristotle, has since been explored by theater movements until its apparent refusal in contemporary theater, especially in the so-called post dramatic theater. This article does not aim to explore yet a new understanding of catharsis in the contemporary. Instead, it examines how experiments in post dramatic theater distance themselves from the Aristotelian notion and establish a new perspective focused on the cathartic effect, an analysis that traverses the Lacanian psychoanalysis.
id UDESC-1_3104e39baa98feed736c8f1d14e0a0ed
oai_identifier_str oai::article/25105
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling From catharsis to the cathartic: toward a post-dramatic theory of representationDe la catarsis a lo catártico: hacia una teoría posdramática de la representaciónDa catarse ao catártico: sobre uma teoria da representação pós-dramáticacatarsecatárticovozolhardesejocatharsiscatharticvoicegazedesirecatarsiscatárticovozmiradadeseoThe understanding of the notion of catharsis has been through constant theoretical debates and controversies throughout history of theater. Different perspectives were born entangled to varied social, cultural, and political contexts. The notion of catharsis related to classical tragedy, as defined by Aristotle, has since been explored by theater movements until its apparent refusal in contemporary theater, especially in the so-called post dramatic theater. This article does not aim to explore yet a new understanding of catharsis in the contemporary. Instead, it examines how experiments in post dramatic theater distance themselves from the Aristotelian notion and establish a new perspective focused on the cathartic effect, an analysis that traverses the Lacanian psychoanalysis.La comprensión de la noción de catarsis ha pasado por constantes debates teóricos y controversias a lo largo de la historia del teatro. Nacieron diferentes perspectivas entrelazadas con diversos contextos sociales, culturales y políticos. La noción de catarsis relacionada con la tragedia clásica, tal como la definió Aristóteles, ha sido explorada desde entonces por los movimientos teatrales hasta su aparente rechazo en el teatro contemporáneo, especialmente en el llamado teatro posdramático. Este artículo no pretende explorar una nueva comprensión de la catarsis en lo contemporáneo, sino más bien cómo las nuevas experimentaciones en el teatro posdramático se distancian de la noción aristotélica y establecen nuevas perspectivas centrándose en el efecto catártico, en un análisis que permea la psicoanálisis lacaniana.O entendimento da noção de catarse passou por constante debates teóricos e controvérsias ao longo da história do teatro, e dela foram difundidas diferentes perspectivas atreladas a interesses e contextos sociais, culturais e políticos. A noção de catarse relativa à tragédia, conforme definição de Aristóteles, tem sido então explorada pelos movimentos teatrais até a sua aparente recusa no teatro contemporâneo, em especial o chamado pós-dramático. Esse artigo visa explorar não mais um possível entendimento de catarse no contemporâneo, mas como as experimentações do teatro pós-dramático se distanciam da noção aristotélica e estabelecem uma nova perspectiva ao se focarem no efeito catártico, em uma análise que perpassa a psicanálise lacaniana.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2024-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-1510.5965/1414573101502024e0701Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes CênicasUrdimento; Vol. 1 Núm. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes CênicasUrdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas2358-695810.5965/10.5965/1414573101502024reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-15/16855https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-15/16856https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-15/16857Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVives, Jean-MichelMattos-Avril, RenataPercino, Rafael2024-04-30T11:33:54Zoai::article/25105Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-04-30T11:33:54Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv From catharsis to the cathartic: toward a post-dramatic theory of representation
De la catarsis a lo catártico: hacia una teoría posdramática de la representación
Da catarse ao catártico: sobre uma teoria da representação pós-dramática
title From catharsis to the cathartic: toward a post-dramatic theory of representation
spellingShingle From catharsis to the cathartic: toward a post-dramatic theory of representation
Vives, Jean-Michel
catarse
catártico
voz
olhar
desejo
catharsis
cathartic
voice
gaze
desire
catarsis
catártico
voz
mirada
deseo
title_short From catharsis to the cathartic: toward a post-dramatic theory of representation
title_full From catharsis to the cathartic: toward a post-dramatic theory of representation
title_fullStr From catharsis to the cathartic: toward a post-dramatic theory of representation
title_full_unstemmed From catharsis to the cathartic: toward a post-dramatic theory of representation
title_sort From catharsis to the cathartic: toward a post-dramatic theory of representation
author Vives, Jean-Michel
author_facet Vives, Jean-Michel
Mattos-Avril, Renata
Percino, Rafael
author_role author
author2 Mattos-Avril, Renata
Percino, Rafael
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vives, Jean-Michel
Mattos-Avril, Renata
Percino, Rafael
dc.subject.por.fl_str_mv catarse
catártico
voz
olhar
desejo
catharsis
cathartic
voice
gaze
desire
catarsis
catártico
voz
mirada
deseo
topic catarse
catártico
voz
olhar
desejo
catharsis
cathartic
voice
gaze
desire
catarsis
catártico
voz
mirada
deseo
description The understanding of the notion of catharsis has been through constant theoretical debates and controversies throughout history of theater. Different perspectives were born entangled to varied social, cultural, and political contexts. The notion of catharsis related to classical tragedy, as defined by Aristotle, has since been explored by theater movements until its apparent refusal in contemporary theater, especially in the so-called post dramatic theater. This article does not aim to explore yet a new understanding of catharsis in the contemporary. Instead, it examines how experiments in post dramatic theater distance themselves from the Aristotelian notion and establish a new perspective focused on the cathartic effect, an analysis that traverses the Lacanian psychoanalysis.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-15
10.5965/1414573101502024e0701
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-15
identifier_str_mv 10.5965/1414573101502024e0701
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-15/16855
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-15/16856
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-15/16857
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas
Urdimento; Vol. 1 Núm. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573101502024
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042502699155456