The first wave of the transvestite scene in Brazil: The centrality of the "transvestite body”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20432 |
Resumo: | The interdisciplinary essay understands the “transvestite scene” in Brazil as transvestite aesthetics, professional practice of transvestism, away from identity issues and proposes the division of this scene into four waves, phases, movements. Based on studies on Theatre, History and Queer Theory, the authors focus on the first wave from where they extract relevant aesthetic characteristics that will reflect, above all, in the second wave. |
id |
UDESC-1_3433d4a7e536f48ec7de6bfb61686980 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/20432 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The first wave of the transvestite scene in Brazil: The centrality of the "transvestite body”la primera ola de la escena travesti en Brasil: La centralidad del "cuerpo travestido”A primeira onda da cena travesti no Brasil: A centralidade do “corpo em travesti”Cena travestiTeatro brasileiroAymondIvanáTransvestite sceneBrazilian theaterAymondIvanáEscena de travestisTeatro brasileñoAymondIvanáThe interdisciplinary essay understands the “transvestite scene” in Brazil as transvestite aesthetics, professional practice of transvestism, away from identity issues and proposes the division of this scene into four waves, phases, movements. Based on studies on Theatre, History and Queer Theory, the authors focus on the first wave from where they extract relevant aesthetic characteristics that will reflect, above all, in the second wave.El ensayo interdisciplinario entiende la "escena travesti" en Brasil como una estética travesti, una práctica profesional del travestismo, lejos de las cuestiones de identidad y propone la división de esta escena en cuatro ondas, fases, movimientos. Basándose en los estudios sobre Teatro, Historia y Teoría Queer, los autores se centran en la primera ola de la que extraen características estéticas relevantes que se reflejarán, sobre todo, en la segunda ola.O ensaio interdisciplinar entende a “cena travesti” no Brasil enquanto estética travesti, prática profissional do travestismo, distante das questões identitárias e propõe a divisão desta cena em quatro ondas, fases, movimentos. Baseado nos estudos sobre o Teatro e a História, as autoras se debruçam sobre a primeira onda travesti de onde extraem relevantes características estéticas do Teatro de Revista que irão refletir, seja na segunda onda, seja no entendimento de gênero enquanto construção, invenção social normativa.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-09-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2043210.5965/1414573102412021e0102Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-28Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-28Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-282358-695810.5965/1414573102412021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20432/13394Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessThürler, DjalmaMathieu, Beatrice 2024-02-29T14:48:37Zoai::article/20432Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:48:37Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The first wave of the transvestite scene in Brazil: The centrality of the "transvestite body” la primera ola de la escena travesti en Brasil: La centralidad del "cuerpo travestido” A primeira onda da cena travesti no Brasil: A centralidade do “corpo em travesti” |
title |
The first wave of the transvestite scene in Brazil: The centrality of the "transvestite body” |
spellingShingle |
The first wave of the transvestite scene in Brazil: The centrality of the "transvestite body” Thürler, Djalma Cena travesti Teatro brasileiro Aymond Ivaná Transvestite scene Brazilian theater Aymond Ivaná Escena de travestis Teatro brasileño Aymond Ivaná |
title_short |
The first wave of the transvestite scene in Brazil: The centrality of the "transvestite body” |
title_full |
The first wave of the transvestite scene in Brazil: The centrality of the "transvestite body” |
title_fullStr |
The first wave of the transvestite scene in Brazil: The centrality of the "transvestite body” |
title_full_unstemmed |
The first wave of the transvestite scene in Brazil: The centrality of the "transvestite body” |
title_sort |
The first wave of the transvestite scene in Brazil: The centrality of the "transvestite body” |
author |
Thürler, Djalma |
author_facet |
Thürler, Djalma Mathieu, Beatrice |
author_role |
author |
author2 |
Mathieu, Beatrice |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Thürler, Djalma Mathieu, Beatrice |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cena travesti Teatro brasileiro Aymond Ivaná Transvestite scene Brazilian theater Aymond Ivaná Escena de travestis Teatro brasileño Aymond Ivaná |
topic |
Cena travesti Teatro brasileiro Aymond Ivaná Transvestite scene Brazilian theater Aymond Ivaná Escena de travestis Teatro brasileño Aymond Ivaná |
description |
The interdisciplinary essay understands the “transvestite scene” in Brazil as transvestite aesthetics, professional practice of transvestism, away from identity issues and proposes the division of this scene into four waves, phases, movements. Based on studies on Theatre, History and Queer Theory, the authors focus on the first wave from where they extract relevant aesthetic characteristics that will reflect, above all, in the second wave. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20432 10.5965/1414573102412021e0102 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20432 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573102412021e0102 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20432/13394 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-28 Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-28 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-28 2358-6958 10.5965/1414573102412021 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042500449959936 |