“Why the Child Is Cooking in the Polenta”: A multi semiotic analysis on the first multimedia and multimodal play of Cia Teatral Mungunzá

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Calligaris, Juliana Pablos
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18762
Resumo: This article sought to observe the adoption of multimodal resources in the dramaturgical construction of “Why the Child is Coking in the Polenta”, directed by Nelson Baskerville. It is the theater adaptation of the autobiographical novel by Aglaja Veteranyi, a Romanian writer, director and actress who fled to Western Europe with her family during Nicolae Ceausescu's dictatorship. From a multimodal analysis, with examples commented by Mondada and Lehmann such as the notion of modal density and the use of multimedia in post-dramatic theater, I investigated the aesthetic choices of staging. I considered the importance of reception as an element of realization of the phenomenological question, as the relationship with the public is a fundamental element of contemporary theatrical poetics.
id UDESC-1_3a414d6df7e01f97499e07e3daf1223d
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/18762
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling “Why the Child Is Cooking in the Polenta”: A multi semiotic analysis on the first multimedia and multimodal play of Cia Teatral Mungunzá“Por qué el Niño Cocina en Polenta”: Un análisis multisemiótico del primer espectáculo multimedia y multimodal de la Cia Teatral Mungunzá“Porque a Criança Cozinha na Polenta”: Aglaja Veteranyi na adaptação da Cia. Teatral MungunzáTeatroMultimodalidadeMultimidialidadeTheaterMultimodalityMultimediaTeatroMultimodalidadMultimediaThis article sought to observe the adoption of multimodal resources in the dramaturgical construction of “Why the Child is Coking in the Polenta”, directed by Nelson Baskerville. It is the theater adaptation of the autobiographical novel by Aglaja Veteranyi, a Romanian writer, director and actress who fled to Western Europe with her family during Nicolae Ceausescu's dictatorship. From a multimodal analysis, with examples commented by Mondada and Lehmann such as the notion of modal density and the use of multimedia in post-dramatic theater, I investigated the aesthetic choices of staging. I considered the importance of reception as an element of realization of the phenomenological question, as the relationship with the public is a fundamental element of contemporary theatrical poetics.Este artículo buscó observar la adopción de recursos multimodales en la construcción dramatúrgica de “Por qué el Niño Cocina em Polenta”, dirigida por Nelson Baskerville. Es la adaptación teatral de la novela autobiográfica de Aglaja Veteranyi, escritora, directora y actriz rumana que huyó a Europa Occidental con su familia durante la dictadura de Nicolae Ceausescu. A partir de un análisis multimodal, con ejemplos comentados por Mondada y Lehmann como la noción de densidad modal y el uso de multimedia en el teatro post-dramático, investigué las elecciones estéticas de la puesta en escena. Consideré la importancia de la recepción como un elemento de realización de la cuestión fenomenológica, ya que la relación con el público es un elemento fundamental de la poética teatral contemporánea. Este artigo buscou observar a adoção de recursos multimodais na construção dramatúrgica de “Porque a Criança Cozinha na Polenta“, dirigido por Nelson Baskerville. Trata-se da adaptação para a teatro do romance autobiográfico de Aglaja Veteranyi, escritora, diretora e atriz romena que fugira para a Europa ocidental com a família durante a ditadura de Nicolae Ceausescu. A partir de análise multimodal, com exemplos comentados por Mondada e Lehmann como a noção de densidade modal e o uso de multimídia no teatro pós dramático, investiguei as escolhas estéticas da encenação. Considerei a importância da recepção como elemento de efetivação da questão fenomenológica, pois a relação com o público é elemento fundante da poética teatral contemporânea. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1876210.5965/1414573103422021e0207Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-332358-6958reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18762/13691Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCalligaris, Juliana Pablos2022-04-07T02:16:42Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/18762Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-04-07T02:16:42Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv “Why the Child Is Cooking in the Polenta”: A multi semiotic analysis on the first multimedia and multimodal play of Cia Teatral Mungunzá
“Por qué el Niño Cocina en Polenta”: Un análisis multisemiótico del primer espectáculo multimedia y multimodal de la Cia Teatral Mungunzá
“Porque a Criança Cozinha na Polenta”: Aglaja Veteranyi na adaptação da Cia. Teatral Mungunzá
title “Why the Child Is Cooking in the Polenta”: A multi semiotic analysis on the first multimedia and multimodal play of Cia Teatral Mungunzá
spellingShingle “Why the Child Is Cooking in the Polenta”: A multi semiotic analysis on the first multimedia and multimodal play of Cia Teatral Mungunzá
Calligaris, Juliana Pablos
Teatro
Multimodalidade
Multimidialidade
Theater
Multimodality
Multimedia
Teatro
Multimodalidad
Multimedia
title_short “Why the Child Is Cooking in the Polenta”: A multi semiotic analysis on the first multimedia and multimodal play of Cia Teatral Mungunzá
title_full “Why the Child Is Cooking in the Polenta”: A multi semiotic analysis on the first multimedia and multimodal play of Cia Teatral Mungunzá
title_fullStr “Why the Child Is Cooking in the Polenta”: A multi semiotic analysis on the first multimedia and multimodal play of Cia Teatral Mungunzá
title_full_unstemmed “Why the Child Is Cooking in the Polenta”: A multi semiotic analysis on the first multimedia and multimodal play of Cia Teatral Mungunzá
title_sort “Why the Child Is Cooking in the Polenta”: A multi semiotic analysis on the first multimedia and multimodal play of Cia Teatral Mungunzá
author Calligaris, Juliana Pablos
author_facet Calligaris, Juliana Pablos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Calligaris, Juliana Pablos
dc.subject.por.fl_str_mv Teatro
Multimodalidade
Multimidialidade
Theater
Multimodality
Multimedia
Teatro
Multimodalidad
Multimedia
topic Teatro
Multimodalidade
Multimidialidade
Theater
Multimodality
Multimedia
Teatro
Multimodalidad
Multimedia
description This article sought to observe the adoption of multimodal resources in the dramaturgical construction of “Why the Child is Coking in the Polenta”, directed by Nelson Baskerville. It is the theater adaptation of the autobiographical novel by Aglaja Veteranyi, a Romanian writer, director and actress who fled to Western Europe with her family during Nicolae Ceausescu's dictatorship. From a multimodal analysis, with examples commented by Mondada and Lehmann such as the notion of modal density and the use of multimedia in post-dramatic theater, I investigated the aesthetic choices of staging. I considered the importance of reception as an element of realization of the phenomenological question, as the relationship with the public is a fundamental element of contemporary theatrical poetics.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18762
10.5965/1414573103422021e0207
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18762
identifier_str_mv 10.5965/1414573103422021e0207
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18762/13691
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33
2358-6958
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042506907090944