“Why the Child Is Cooking in the Polenta”: A multi semiotic analysis on the first multimedia and multimodal play of Cia Teatral Mungunzá
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18762 |
Resumo: | This article sought to observe the adoption of multimodal resources in the dramaturgical construction of “Why the Child is Coking in the Polenta”, directed by Nelson Baskerville. It is the theater adaptation of the autobiographical novel by Aglaja Veteranyi, a Romanian writer, director and actress who fled to Western Europe with her family during Nicolae Ceausescu's dictatorship. From a multimodal analysis, with examples commented by Mondada and Lehmann such as the notion of modal density and the use of multimedia in post-dramatic theater, I investigated the aesthetic choices of staging. I considered the importance of reception as an element of realization of the phenomenological question, as the relationship with the public is a fundamental element of contemporary theatrical poetics. |
id |
UDESC-1_3a414d6df7e01f97499e07e3daf1223d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/18762 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
“Why the Child Is Cooking in the Polenta”: A multi semiotic analysis on the first multimedia and multimodal play of Cia Teatral Mungunzá“Por qué el Niño Cocina en Polenta”: Un análisis multisemiótico del primer espectáculo multimedia y multimodal de la Cia Teatral Mungunzá“Porque a Criança Cozinha na Polenta”: Aglaja Veteranyi na adaptação da Cia. Teatral MungunzáTeatroMultimodalidadeMultimidialidadeTheaterMultimodalityMultimediaTeatroMultimodalidadMultimediaThis article sought to observe the adoption of multimodal resources in the dramaturgical construction of “Why the Child is Coking in the Polenta”, directed by Nelson Baskerville. It is the theater adaptation of the autobiographical novel by Aglaja Veteranyi, a Romanian writer, director and actress who fled to Western Europe with her family during Nicolae Ceausescu's dictatorship. From a multimodal analysis, with examples commented by Mondada and Lehmann such as the notion of modal density and the use of multimedia in post-dramatic theater, I investigated the aesthetic choices of staging. I considered the importance of reception as an element of realization of the phenomenological question, as the relationship with the public is a fundamental element of contemporary theatrical poetics.Este artículo buscó observar la adopción de recursos multimodales en la construcción dramatúrgica de “Por qué el Niño Cocina em Polenta”, dirigida por Nelson Baskerville. Es la adaptación teatral de la novela autobiográfica de Aglaja Veteranyi, escritora, directora y actriz rumana que huyó a Europa Occidental con su familia durante la dictadura de Nicolae Ceausescu. A partir de un análisis multimodal, con ejemplos comentados por Mondada y Lehmann como la noción de densidad modal y el uso de multimedia en el teatro post-dramático, investigué las elecciones estéticas de la puesta en escena. Consideré la importancia de la recepción como un elemento de realización de la cuestión fenomenológica, ya que la relación con el público es un elemento fundamental de la poética teatral contemporánea. Este artigo buscou observar a adoção de recursos multimodais na construção dramatúrgica de “Porque a Criança Cozinha na Polenta“, dirigido por Nelson Baskerville. Trata-se da adaptação para a teatro do romance autobiográfico de Aglaja Veteranyi, escritora, diretora e atriz romena que fugira para a Europa ocidental com a família durante a ditadura de Nicolae Ceausescu. A partir de análise multimodal, com exemplos comentados por Mondada e Lehmann como a noção de densidade modal e o uso de multimídia no teatro pós dramático, investiguei as escolhas estéticas da encenação. Considerei a importância da recepção como elemento de efetivação da questão fenomenológica, pois a relação com o público é elemento fundante da poética teatral contemporânea. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1876210.5965/1414573103422021e0207Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-332358-6958reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18762/13691Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCalligaris, Juliana Pablos2022-04-07T02:16:42Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/18762Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-04-07T02:16:42Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Why the Child Is Cooking in the Polenta”: A multi semiotic analysis on the first multimedia and multimodal play of Cia Teatral Mungunzá “Por qué el Niño Cocina en Polenta”: Un análisis multisemiótico del primer espectáculo multimedia y multimodal de la Cia Teatral Mungunzá “Porque a Criança Cozinha na Polenta”: Aglaja Veteranyi na adaptação da Cia. Teatral Mungunzá |
title |
“Why the Child Is Cooking in the Polenta”: A multi semiotic analysis on the first multimedia and multimodal play of Cia Teatral Mungunzá |
spellingShingle |
“Why the Child Is Cooking in the Polenta”: A multi semiotic analysis on the first multimedia and multimodal play of Cia Teatral Mungunzá Calligaris, Juliana Pablos Teatro Multimodalidade Multimidialidade Theater Multimodality Multimedia Teatro Multimodalidad Multimedia |
title_short |
“Why the Child Is Cooking in the Polenta”: A multi semiotic analysis on the first multimedia and multimodal play of Cia Teatral Mungunzá |
title_full |
“Why the Child Is Cooking in the Polenta”: A multi semiotic analysis on the first multimedia and multimodal play of Cia Teatral Mungunzá |
title_fullStr |
“Why the Child Is Cooking in the Polenta”: A multi semiotic analysis on the first multimedia and multimodal play of Cia Teatral Mungunzá |
title_full_unstemmed |
“Why the Child Is Cooking in the Polenta”: A multi semiotic analysis on the first multimedia and multimodal play of Cia Teatral Mungunzá |
title_sort |
“Why the Child Is Cooking in the Polenta”: A multi semiotic analysis on the first multimedia and multimodal play of Cia Teatral Mungunzá |
author |
Calligaris, Juliana Pablos |
author_facet |
Calligaris, Juliana Pablos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Calligaris, Juliana Pablos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teatro Multimodalidade Multimidialidade Theater Multimodality Multimedia Teatro Multimodalidad Multimedia |
topic |
Teatro Multimodalidade Multimidialidade Theater Multimodality Multimedia Teatro Multimodalidad Multimedia |
description |
This article sought to observe the adoption of multimodal resources in the dramaturgical construction of “Why the Child is Coking in the Polenta”, directed by Nelson Baskerville. It is the theater adaptation of the autobiographical novel by Aglaja Veteranyi, a Romanian writer, director and actress who fled to Western Europe with her family during Nicolae Ceausescu's dictatorship. From a multimodal analysis, with examples commented by Mondada and Lehmann such as the notion of modal density and the use of multimedia in post-dramatic theater, I investigated the aesthetic choices of staging. I considered the importance of reception as an element of realization of the phenomenological question, as the relationship with the public is a fundamental element of contemporary theatrical poetics. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18762 10.5965/1414573103422021e0207 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18762 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573103422021e0207 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18762/13691 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33 2358-6958 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042506907090944 |