Dialogues between the creation of comic videos on TikTok and the concept of gag in clowning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vaz, Ana Cristina
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22105
Resumo: This article aims to establish a dialogue between the process of creating comic videos on TikTok and the concept of gag in clowning, seeking to reflect on the different possibilities of building the comic effect at the intersection between the practices ​​of clowning and short videos. The study's starting point was my experience with creating videos on the platform, which made me question myself about the use of imitation, which is a common element in creating short videos, and the different versions produced through the appropriation of other jokes. Based on theoretical investigations, this research discusses the concepts of the gag, the internet meme and the comic performance to contextualize the report of three experiments carried out by the clown Hipotenusa, interpreted by me, seeking to contribute to studies on comic creation in digital media.
id UDESC-1_3e084da348b6e26d66a318e2c30d8443
oai_identifier_str oai::article/22105
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Dialogues between the creation of comic videos on TikTok and the concept of gag in clowningDiálogos entre la creación de videos cómicos en TikTok y el concepto de gag en la payasadaDiálogos entre a criação de vídeos cômicos no TikTok e o conceito de gag na palhaçariaPalhaçariaGagTikTokImitaçãoComicidadeClowningGagTikTokComicPerformanceArte del payasoGagTikTokImitaciónLo cómicoThis article aims to establish a dialogue between the process of creating comic videos on TikTok and the concept of gag in clowning, seeking to reflect on the different possibilities of building the comic effect at the intersection between the practices ​​of clowning and short videos. The study's starting point was my experience with creating videos on the platform, which made me question myself about the use of imitation, which is a common element in creating short videos, and the different versions produced through the appropriation of other jokes. Based on theoretical investigations, this research discusses the concepts of the gag, the internet meme and the comic performance to contextualize the report of three experiments carried out by the clown Hipotenusa, interpreted by me, seeking to contribute to studies on comic creation in digital media.Este artículo tiene como objetivo establecer un diálogo entre el proceso de creación de videos cómicos en TikTok y el concepto de gag en el payaso, buscando reflexionar sobre las diferentes posibilidades de construcción del efecto cómico en la intersección entre las prácticas del clown y los videos cortos. El punto de partida del estudio fue mi experiencia con la creación de videos en la plataforma, lo que generó interrogantes sobre el uso de la imitación, elemento característico de la creación de videos cortos, y las diferentes versiones producidas a partir de la apropiación de otros chistes. A partir de investigaciones teóricas, este artículo discute los conceptos de gag, meme de internet y actuación cómica para contextualizar el relato de tres experimentos realizados por la payasa Hipotenusa, interpretada por mí, buscando contribuir a los estudios sobre creación cómica en medios digitales.O presente estudo teve por objetivo traçar um diálogo entre o processo de criação de vídeos cômicos no TikTok e o conceito da gag na palhaçaria, buscando refletir sobre as diferentes possibilidades de construção do efeito cômico no cruzamento entre as práticas da palhaçaria e dos vídeos curtos. Como ponto de partida fez-se uso de minha experiência com a criação de vídeos na plataforma, provocando-me questionamentos em torno do recurso da imitação – elemento característico da criação de vídeos curtos – e das diferentes versões produzidas por meio da apropriação de outras piadas. A partir de investigações teóricas, empreendeu-se na discussão sobre os conceitos da gag, do meme da internet e da comicidade para contextualizar o relato de três experimentos realizados pela palhaça Hipotenusa – de interpretação própria – buscando contribuir com os estudos sobre a criação cômica nos meios digitais.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2210510.5965/1414573102442022e0200Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-26Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-26Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-262358-695810.5965/10.5965/1414573102442022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22105/14765https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22105/14766Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVaz, Ana Cristina2024-02-29T15:02:12Zoai::article/22105Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:02:12Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Dialogues between the creation of comic videos on TikTok and the concept of gag in clowning
Diálogos entre la creación de videos cómicos en TikTok y el concepto de gag en la payasada
Diálogos entre a criação de vídeos cômicos no TikTok e o conceito de gag na palhaçaria
title Dialogues between the creation of comic videos on TikTok and the concept of gag in clowning
spellingShingle Dialogues between the creation of comic videos on TikTok and the concept of gag in clowning
Vaz, Ana Cristina
Palhaçaria
Gag
TikTok
Imitação
Comicidade
Clowning
Gag
TikTok
Comic
Performance
Arte del payaso
Gag
TikTok
Imitación
Lo cómico
title_short Dialogues between the creation of comic videos on TikTok and the concept of gag in clowning
title_full Dialogues between the creation of comic videos on TikTok and the concept of gag in clowning
title_fullStr Dialogues between the creation of comic videos on TikTok and the concept of gag in clowning
title_full_unstemmed Dialogues between the creation of comic videos on TikTok and the concept of gag in clowning
title_sort Dialogues between the creation of comic videos on TikTok and the concept of gag in clowning
author Vaz, Ana Cristina
author_facet Vaz, Ana Cristina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vaz, Ana Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Palhaçaria
Gag
TikTok
Imitação
Comicidade
Clowning
Gag
TikTok
Comic
Performance
Arte del payaso
Gag
TikTok
Imitación
Lo cómico
topic Palhaçaria
Gag
TikTok
Imitação
Comicidade
Clowning
Gag
TikTok
Comic
Performance
Arte del payaso
Gag
TikTok
Imitación
Lo cómico
description This article aims to establish a dialogue between the process of creating comic videos on TikTok and the concept of gag in clowning, seeking to reflect on the different possibilities of building the comic effect at the intersection between the practices ​​of clowning and short videos. The study's starting point was my experience with creating videos on the platform, which made me question myself about the use of imitation, which is a common element in creating short videos, and the different versions produced through the appropriation of other jokes. Based on theoretical investigations, this research discusses the concepts of the gag, the internet meme and the comic performance to contextualize the report of three experiments carried out by the clown Hipotenusa, interpreted by me, seeking to contribute to studies on comic creation in digital media.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22105
10.5965/1414573102442022e0200
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22105
identifier_str_mv 10.5965/1414573102442022e0200
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22105/14765
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22105/14766
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-26
Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-26
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-26
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573102442022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042501047648256