Dialogues between the creation of comic videos on TikTok and the concept of gag in clowning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22105 |
Resumo: | This article aims to establish a dialogue between the process of creating comic videos on TikTok and the concept of gag in clowning, seeking to reflect on the different possibilities of building the comic effect at the intersection between the practices of clowning and short videos. The study's starting point was my experience with creating videos on the platform, which made me question myself about the use of imitation, which is a common element in creating short videos, and the different versions produced through the appropriation of other jokes. Based on theoretical investigations, this research discusses the concepts of the gag, the internet meme and the comic performance to contextualize the report of three experiments carried out by the clown Hipotenusa, interpreted by me, seeking to contribute to studies on comic creation in digital media. |
id |
UDESC-1_3e084da348b6e26d66a318e2c30d8443 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/22105 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Dialogues between the creation of comic videos on TikTok and the concept of gag in clowningDiálogos entre la creación de videos cómicos en TikTok y el concepto de gag en la payasadaDiálogos entre a criação de vídeos cômicos no TikTok e o conceito de gag na palhaçariaPalhaçariaGagTikTokImitaçãoComicidadeClowningGagTikTokComicPerformanceArte del payasoGagTikTokImitaciónLo cómicoThis article aims to establish a dialogue between the process of creating comic videos on TikTok and the concept of gag in clowning, seeking to reflect on the different possibilities of building the comic effect at the intersection between the practices of clowning and short videos. The study's starting point was my experience with creating videos on the platform, which made me question myself about the use of imitation, which is a common element in creating short videos, and the different versions produced through the appropriation of other jokes. Based on theoretical investigations, this research discusses the concepts of the gag, the internet meme and the comic performance to contextualize the report of three experiments carried out by the clown Hipotenusa, interpreted by me, seeking to contribute to studies on comic creation in digital media.Este artículo tiene como objetivo establecer un diálogo entre el proceso de creación de videos cómicos en TikTok y el concepto de gag en el payaso, buscando reflexionar sobre las diferentes posibilidades de construcción del efecto cómico en la intersección entre las prácticas del clown y los videos cortos. El punto de partida del estudio fue mi experiencia con la creación de videos en la plataforma, lo que generó interrogantes sobre el uso de la imitación, elemento característico de la creación de videos cortos, y las diferentes versiones producidas a partir de la apropiación de otros chistes. A partir de investigaciones teóricas, este artículo discute los conceptos de gag, meme de internet y actuación cómica para contextualizar el relato de tres experimentos realizados por la payasa Hipotenusa, interpretada por mí, buscando contribuir a los estudios sobre creación cómica en medios digitales.O presente estudo teve por objetivo traçar um diálogo entre o processo de criação de vídeos cômicos no TikTok e o conceito da gag na palhaçaria, buscando refletir sobre as diferentes possibilidades de construção do efeito cômico no cruzamento entre as práticas da palhaçaria e dos vídeos curtos. Como ponto de partida fez-se uso de minha experiência com a criação de vídeos na plataforma, provocando-me questionamentos em torno do recurso da imitação – elemento característico da criação de vídeos curtos – e das diferentes versões produzidas por meio da apropriação de outras piadas. A partir de investigações teóricas, empreendeu-se na discussão sobre os conceitos da gag, do meme da internet e da comicidade para contextualizar o relato de três experimentos realizados pela palhaça Hipotenusa – de interpretação própria – buscando contribuir com os estudos sobre a criação cômica nos meios digitais.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2210510.5965/1414573102442022e0200Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-26Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-26Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-262358-695810.5965/10.5965/1414573102442022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22105/14765https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22105/14766Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVaz, Ana Cristina2024-02-29T15:02:12Zoai::article/22105Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:02:12Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dialogues between the creation of comic videos on TikTok and the concept of gag in clowning Diálogos entre la creación de videos cómicos en TikTok y el concepto de gag en la payasada Diálogos entre a criação de vídeos cômicos no TikTok e o conceito de gag na palhaçaria |
title |
Dialogues between the creation of comic videos on TikTok and the concept of gag in clowning |
spellingShingle |
Dialogues between the creation of comic videos on TikTok and the concept of gag in clowning Vaz, Ana Cristina Palhaçaria Gag TikTok Imitação Comicidade Clowning Gag TikTok Comic Performance Arte del payaso Gag TikTok Imitación Lo cómico |
title_short |
Dialogues between the creation of comic videos on TikTok and the concept of gag in clowning |
title_full |
Dialogues between the creation of comic videos on TikTok and the concept of gag in clowning |
title_fullStr |
Dialogues between the creation of comic videos on TikTok and the concept of gag in clowning |
title_full_unstemmed |
Dialogues between the creation of comic videos on TikTok and the concept of gag in clowning |
title_sort |
Dialogues between the creation of comic videos on TikTok and the concept of gag in clowning |
author |
Vaz, Ana Cristina |
author_facet |
Vaz, Ana Cristina |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vaz, Ana Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Palhaçaria Gag TikTok Imitação Comicidade Clowning Gag TikTok Comic Performance Arte del payaso Gag TikTok Imitación Lo cómico |
topic |
Palhaçaria Gag TikTok Imitação Comicidade Clowning Gag TikTok Comic Performance Arte del payaso Gag TikTok Imitación Lo cómico |
description |
This article aims to establish a dialogue between the process of creating comic videos on TikTok and the concept of gag in clowning, seeking to reflect on the different possibilities of building the comic effect at the intersection between the practices of clowning and short videos. The study's starting point was my experience with creating videos on the platform, which made me question myself about the use of imitation, which is a common element in creating short videos, and the different versions produced through the appropriation of other jokes. Based on theoretical investigations, this research discusses the concepts of the gag, the internet meme and the comic performance to contextualize the report of three experiments carried out by the clown Hipotenusa, interpreted by me, seeking to contribute to studies on comic creation in digital media. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22105 10.5965/1414573102442022e0200 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22105 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573102442022e0200 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22105/14765 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22105/14766 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-26 Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-26 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-26 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573102442022 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042501047648256 |