Structure of feeling in documentary theater and agitprop theater: experiences in Brazil and Argentina

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valença, Ernesto Gomes
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23935
Resumo: This article approaches two theatrical experiences –one that can be theater of agitation and propaganda (agitprop) linked to the Landless Rural Workers Movement (MST), in Brazil, and a Documentary Theater carried out by the Ferrowhite  Museum-Workshop, in the Argentine city of Bahía Blanca – from the category of structure of feelings, created by the Marxist theorist and theater critic Raymond Williams. Through this category, it is sought that staging, when performed in circumscribed contexts or with specific social segments, can be understood as a mechanism for structuring community feelings, giving rise to counter-hegemonic cultural manifestations.
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spelling Structure of feeling in documentary theater and agitprop theater: experiences in Brazil and ArgentinaEstructuras del sentir en el teatro documental y el teatro de agitprop: experiencias en Brasil y ArgentinaEstrutura de sentimento no teatro documentário e no teatro de agitprop: experiências no Brasil e na Argentinateatro documentárioteatro de agitpropRaymond Williamsestrutura de sentimentoencenaçãodocumentary theateragitprop theaterRaymond Williamsstructure of feelingstagingteatro documentalteatro de agitpropRaymond Williamsestructura del sentirpuesta en escenaThis article approaches two theatrical experiences –one that can be theater of agitation and propaganda (agitprop) linked to the Landless Rural Workers Movement (MST), in Brazil, and a Documentary Theater carried out by the Ferrowhite  Museum-Workshop, in the Argentine city of Bahía Blanca – from the category of structure of feelings, created by the Marxist theorist and theater critic Raymond Williams. Through this category, it is sought that staging, when performed in circumscribed contexts or with specific social segments, can be understood as a mechanism for structuring community feelings, giving rise to counter-hegemonic cultural manifestations.Este artículo se acerca a dos experiencias teatrales –una que puede pensarse en la línea del teatro de agitación y propaganda (agitprop) vinculada al Movimiento de los Trabajadores Rurales Sin Tierra (MST), en Brasil, y otra ligada al teatro documental realizada en el Museo-Taller Ferrowhite, en la ciudad argentina de Bahía Blanca– desde la categoría de estructura del sentir, creada por el teórico y crítico de teatro marxista Raymond Williams. A través de esta categoría, se buscó analizar cómo la puesta en escena, cuando se realiza en contextos circunscritos o con segmentos sociales específicos, puede ser entendida como un mecanismo de estructuración de sentimientos comunitarios, dando lugar a manifestaciones culturales contrahegemónicas.  Este artigo aborda duas experiências teatrais – uma que pode ser entendida como teatro de agitação e propaganda (agitprop), vinculado ao Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST) no Brasil, e outra vinculada ao teatro documentário realizado no Museo-Taller Ferrowhite, na cidade argentina de Bahía Blanca – a partir da categoria de estrutura de sentimento, criada pelo teórico marxista e crítico teatral Raymond Williams. Por meio dessa categoria, buscou-se analisar como a encenação, quando realizada em contextos circunscritos ou com segmentos sociais específicos, pode ser entendida como um mecanismo de estruturação de sentimentos comunitários, dando origem a manifestações culturais contra hegemônicas.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmltext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2393510.5965/1414573103482023e0204Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-25Urdimento; Vol. 3 Núm. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-25Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-252358-695810.5965/10.5965/1414573103482023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23935/16049https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23935/16050https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23935/16051Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessValença, Ernesto Gomes2024-02-29T15:04:35Zoai::article/23935Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:04:35Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
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