The occupation of Armazém da Utopia in the port area of Rio de Janeiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Evelyn Furquim Werneck
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22679
Resumo: The challenge for theatrical groups concerned with socially engaged theatre is to reduce the impasses of capitalism through performing arts activities in alternative venues to ensure the exercise of citizenship. The appropriation of the industrial heritage warehouses not originally intended to be theatrical opened new possibilities for the performing arts in Rio de Janeiro, besides working at different scales and producing dramatic architectures. The interviewee is the theater director Luiz Fernando Lobo of Ensaio Aberto who proves that the occupation of this centenary and deactivated warehouse by a theater group with a long trajectory in the carioca scene is an act of resistance. Lobo gave the occupied building a social function, meaning a territory of struggle in a historic neighborhood on the outskirts of downtown, as an alternative to the logic of city marketing and the real estate market.
id UDESC-1_401adc8c58859e235d78737774e7055f
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/22679
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling The occupation of Armazém da Utopia in the port area of Rio de JaneiroLa ocupación de Armazém da Utopia en la zona portuaria de Río de JaneiroA ocupação do Armazém da Utopia na área portuária do Rio de JaneiroOcupação artísticaPatrimônio industrialTeatro políticoArtistic occupationIndustrial heritagePolitical theaterOcupación artísticaPatrimonio industrialTeatro político The challenge for theatrical groups concerned with socially engaged theatre is to reduce the impasses of capitalism through performing arts activities in alternative venues to ensure the exercise of citizenship. The appropriation of the industrial heritage warehouses not originally intended to be theatrical opened new possibilities for the performing arts in Rio de Janeiro, besides working at different scales and producing dramatic architectures. The interviewee is the theater director Luiz Fernando Lobo of Ensaio Aberto who proves that the occupation of this centenary and deactivated warehouse by a theater group with a long trajectory in the carioca scene is an act of resistance. Lobo gave the occupied building a social function, meaning a territory of struggle in a historic neighborhood on the outskirts of downtown, as an alternative to the logic of city marketing and the real estate market. El desafío para los grupos teatrales preocupados por el teatro socialmente comprometido es reducir los callejones sin salida del capitalismo a través de actividades de artes escénicas en espacios alternativos para garantizar el ejercicio de la ciudadanía. La apropiación de los almacenes del patrimonio industrial que originalmente no tenían la intención de ser teatrales abrió nuevas posibilidades para las artes escénicas en Río de Janeiro, además de trabajar en diferentes escalas y producir arquitecturas dramáticas. El entrevistado es el director de teatro Luiz Fernando Lobo de la Ensaio Aberto que demuestra que la ocupación de este galpón centenario y desactivado por un grupo de teatro de larga trayectoria en la escena carioca es un acto de resistencia. Lobo dio al edificio ocupado una función social, es decir, un territorio de lucha en un barrio histórico de la periferia del centro, como alternativa a la lógica del city marketing y del mercado inmobiliario. (926 caracteres) O desafio para os grupos teatrais preocupados com o teatro socialmente engajado é reduzir os impasses do capitalismo por meio de atividades de artes cênicas em espaços alternativos para garantir o exercício da cidadania. A apropriação dos armazéns do patrimônio industrial não originalmente destinados ao teatro abriu novas possibilidades para as artes cênicas no Rio de Janeiro, além de trabalhar em diferentes escalas e produzir arquiteturas dramáticas. O entrevistado é o diretor teatral Luiz Fernando Lobo da Ensaio Aberto e comprova que a ocupação desse galpão centenário e desativado por um grupo teatral com longa trajetória na cena carioca é um ato de resistência. Lobo atribuiu ao prédio ocupado uma função social, significando um território de luta em um bairro histórico da periferia do Centro do Rio, como alternativa à lógica do city-marketing e do mercado imobiliário. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2267910.5965/1414573103452022e0501Urdimento; Vol. 3 Núm. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-12Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-12Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-122358-695810.5965/10.5965/1414573103452022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22679/15016https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22679/15017Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Evelyn Furquim Werneck 2022-12-12T17:58:15Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/22679Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-12-12T17:58:15Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The occupation of Armazém da Utopia in the port area of Rio de Janeiro
La ocupación de Armazém da Utopia en la zona portuaria de Río de Janeiro
A ocupação do Armazém da Utopia na área portuária do Rio de Janeiro
title The occupation of Armazém da Utopia in the port area of Rio de Janeiro
spellingShingle The occupation of Armazém da Utopia in the port area of Rio de Janeiro
Lima, Evelyn Furquim Werneck
Ocupação artística
Patrimônio industrial
Teatro político
Artistic occupation
Industrial heritage
Political theater
Ocupación artística
Patrimonio industrial
Teatro político
title_short The occupation of Armazém da Utopia in the port area of Rio de Janeiro
title_full The occupation of Armazém da Utopia in the port area of Rio de Janeiro
title_fullStr The occupation of Armazém da Utopia in the port area of Rio de Janeiro
title_full_unstemmed The occupation of Armazém da Utopia in the port area of Rio de Janeiro
title_sort The occupation of Armazém da Utopia in the port area of Rio de Janeiro
author Lima, Evelyn Furquim Werneck
author_facet Lima, Evelyn Furquim Werneck
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Evelyn Furquim Werneck
dc.subject.por.fl_str_mv Ocupação artística
Patrimônio industrial
Teatro político
Artistic occupation
Industrial heritage
Political theater
Ocupación artística
Patrimonio industrial
Teatro político
topic Ocupação artística
Patrimônio industrial
Teatro político
Artistic occupation
Industrial heritage
Political theater
Ocupación artística
Patrimonio industrial
Teatro político
description The challenge for theatrical groups concerned with socially engaged theatre is to reduce the impasses of capitalism through performing arts activities in alternative venues to ensure the exercise of citizenship. The appropriation of the industrial heritage warehouses not originally intended to be theatrical opened new possibilities for the performing arts in Rio de Janeiro, besides working at different scales and producing dramatic architectures. The interviewee is the theater director Luiz Fernando Lobo of Ensaio Aberto who proves that the occupation of this centenary and deactivated warehouse by a theater group with a long trajectory in the carioca scene is an act of resistance. Lobo gave the occupied building a social function, meaning a territory of struggle in a historic neighborhood on the outskirts of downtown, as an alternative to the logic of city marketing and the real estate market.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22679
10.5965/1414573103452022e0501
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22679
identifier_str_mv 10.5965/1414573103452022e0501
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22679/15016
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22679/15017
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 3 Núm. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-12
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-12
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-12
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573103452022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042508057378816