Beyond the frame: intersections between the work of Tadeusz Kantor and Aby Warburg's thinking

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Farias, Igor Gomes
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Moretti, Maria de Fátima de Souza, Wilbert Gedoz, Laura
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18880
Resumo: This article aimed to identify the intersections between the artistic work of Tadeusz Kantor and the thought of Aby Warburg. From an analysis of Kantor’s work, influenced by its relationship with the plastic arts, it’s evident points of approximation with the logic behind the Mnemosyne Atlas were emphasized. Recognizing the image as the central point of the parallels emphasized here, it was reflected on how Warburg's teachings contribute to the reading of artistic works after him. Thus, the method of assembly (montage) and association of images was highlighted here, as well as the important relations used by Didi-Huberman when he returns to Warburg in contemporary discussions of art history.
id UDESC-1_48be82e46a571d99a38961c0258f6419
oai_identifier_str oai::article/18880
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Beyond the frame: intersections between the work of Tadeusz Kantor and Aby Warburg's thinkingMás allá del marco: intersecciones entre la obra de Tadeusz Kantor y el pensamiento de Aby WarburgPara além do quadro: intersecções entre o trabalho de Tadeusz Kantor e o pensamento de Aby WarburgImagemTadeusz KantorAby WarburgMontagemConstelaçãoImageTadeusz KantorAby WarburgAssemblyConstellationImagenTadeusz KantorAby WarburgEnsamblajeConstelaciónThis article aimed to identify the intersections between the artistic work of Tadeusz Kantor and the thought of Aby Warburg. From an analysis of Kantor’s work, influenced by its relationship with the plastic arts, it’s evident points of approximation with the logic behind the Mnemosyne Atlas were emphasized. Recognizing the image as the central point of the parallels emphasized here, it was reflected on how Warburg's teachings contribute to the reading of artistic works after him. Thus, the method of assembly (montage) and association of images was highlighted here, as well as the important relations used by Didi-Huberman when he returns to Warburg in contemporary discussions of art history.Este artículo buscó identificar las intersecciones entre la obra artística de Tadeusz Kantor y el pensamiento de Aby Warburg. A partir de un análisis de la obra kantoriana, influido por su relación con las artes plásticas, se destacaron sus evidentes puntos de aproximación con la lógica detrás del Atlas Mnemosyne. Reconociendo la imagen como el punto central de los paralelos enfatizados aquí, se reflexionó sobre cómo las enseñanzas de Warburg contribuyen a la lectura de obras artísticas posteriores a él. Así, se destacó aquí el método de ensamblaje y asociación de imágenes, así como las importantes relaciones empleadas por Didi-Huberman al retomar Warburg en las discusiones contemporáneas sobre la historia del arte.Este artigo buscou identificar os cruzamentos entre o trabalho artístico de Tadeusz Kantor e o pensamento de Aby Warburg. A partir de uma análise da obra kantoriana, influenciada por sua relação com as artes plásticas, foi ressaltado seus evidentes pontos de aproximação com a lógica por trás do Atlas Mnemosyne. Reconhecendo a imagem como o ponto central dos paralelos enfatizados aqui, refletiu-se sobre como os ensinamentos de Warburg contribuem para a leitura de obras artísticas posteriores a ele. Deste modo, destacou-se o método da montagem e de associação de imagens, bem como as importantes relações empregadas por Didi-Huberman ao retomar Warburg nas discussões contemporâneas da história da arte.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1888010.5965/1414573101402021e0202Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-22Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-22Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-222358-695810.5965/10.5965/2358695801402021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18880/12688Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFarias, Igor Gomes Moretti, Maria de Fátima de SouzaWilbert Gedoz, Laura2024-02-29T14:51:00Zoai::article/18880Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:51Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Beyond the frame: intersections between the work of Tadeusz Kantor and Aby Warburg's thinking
Más allá del marco: intersecciones entre la obra de Tadeusz Kantor y el pensamiento de Aby Warburg
Para além do quadro: intersecções entre o trabalho de Tadeusz Kantor e o pensamento de Aby Warburg
title Beyond the frame: intersections between the work of Tadeusz Kantor and Aby Warburg's thinking
spellingShingle Beyond the frame: intersections between the work of Tadeusz Kantor and Aby Warburg's thinking
Farias, Igor Gomes
Imagem
Tadeusz Kantor
Aby Warburg
Montagem
Constelação
Image
Tadeusz Kantor
Aby Warburg
Assembly
Constellation
Imagen
Tadeusz Kantor
Aby Warburg
Ensamblaje
Constelación
title_short Beyond the frame: intersections between the work of Tadeusz Kantor and Aby Warburg's thinking
title_full Beyond the frame: intersections between the work of Tadeusz Kantor and Aby Warburg's thinking
title_fullStr Beyond the frame: intersections between the work of Tadeusz Kantor and Aby Warburg's thinking
title_full_unstemmed Beyond the frame: intersections between the work of Tadeusz Kantor and Aby Warburg's thinking
title_sort Beyond the frame: intersections between the work of Tadeusz Kantor and Aby Warburg's thinking
author Farias, Igor Gomes
author_facet Farias, Igor Gomes
Moretti, Maria de Fátima de Souza
Wilbert Gedoz, Laura
author_role author
author2 Moretti, Maria de Fátima de Souza
Wilbert Gedoz, Laura
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Farias, Igor Gomes
Moretti, Maria de Fátima de Souza
Wilbert Gedoz, Laura
dc.subject.por.fl_str_mv Imagem
Tadeusz Kantor
Aby Warburg
Montagem
Constelação
Image
Tadeusz Kantor
Aby Warburg
Assembly
Constellation
Imagen
Tadeusz Kantor
Aby Warburg
Ensamblaje
Constelación
topic Imagem
Tadeusz Kantor
Aby Warburg
Montagem
Constelação
Image
Tadeusz Kantor
Aby Warburg
Assembly
Constellation
Imagen
Tadeusz Kantor
Aby Warburg
Ensamblaje
Constelación
description This article aimed to identify the intersections between the artistic work of Tadeusz Kantor and the thought of Aby Warburg. From an analysis of Kantor’s work, influenced by its relationship with the plastic arts, it’s evident points of approximation with the logic behind the Mnemosyne Atlas were emphasized. Recognizing the image as the central point of the parallels emphasized here, it was reflected on how Warburg's teachings contribute to the reading of artistic works after him. Thus, the method of assembly (montage) and association of images was highlighted here, as well as the important relations used by Didi-Huberman when he returns to Warburg in contemporary discussions of art history.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18880
10.5965/1414573101402021e0202
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18880
identifier_str_mv 10.5965/1414573101402021e0202
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18880/12688
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-22
Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-22
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-22
2358-6958
10.5965/10.5965/2358695801402021
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500314693632