Beyond the frame: intersections between the work of Tadeusz Kantor and Aby Warburg's thinking
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18880 |
Resumo: | This article aimed to identify the intersections between the artistic work of Tadeusz Kantor and the thought of Aby Warburg. From an analysis of Kantor’s work, influenced by its relationship with the plastic arts, it’s evident points of approximation with the logic behind the Mnemosyne Atlas were emphasized. Recognizing the image as the central point of the parallels emphasized here, it was reflected on how Warburg's teachings contribute to the reading of artistic works after him. Thus, the method of assembly (montage) and association of images was highlighted here, as well as the important relations used by Didi-Huberman when he returns to Warburg in contemporary discussions of art history. |
id |
UDESC-1_48be82e46a571d99a38961c0258f6419 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/18880 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Beyond the frame: intersections between the work of Tadeusz Kantor and Aby Warburg's thinkingMás allá del marco: intersecciones entre la obra de Tadeusz Kantor y el pensamiento de Aby WarburgPara além do quadro: intersecções entre o trabalho de Tadeusz Kantor e o pensamento de Aby WarburgImagemTadeusz KantorAby WarburgMontagemConstelaçãoImageTadeusz KantorAby WarburgAssemblyConstellationImagenTadeusz KantorAby WarburgEnsamblajeConstelaciónThis article aimed to identify the intersections between the artistic work of Tadeusz Kantor and the thought of Aby Warburg. From an analysis of Kantor’s work, influenced by its relationship with the plastic arts, it’s evident points of approximation with the logic behind the Mnemosyne Atlas were emphasized. Recognizing the image as the central point of the parallels emphasized here, it was reflected on how Warburg's teachings contribute to the reading of artistic works after him. Thus, the method of assembly (montage) and association of images was highlighted here, as well as the important relations used by Didi-Huberman when he returns to Warburg in contemporary discussions of art history.Este artículo buscó identificar las intersecciones entre la obra artística de Tadeusz Kantor y el pensamiento de Aby Warburg. A partir de un análisis de la obra kantoriana, influido por su relación con las artes plásticas, se destacaron sus evidentes puntos de aproximación con la lógica detrás del Atlas Mnemosyne. Reconociendo la imagen como el punto central de los paralelos enfatizados aquí, se reflexionó sobre cómo las enseñanzas de Warburg contribuyen a la lectura de obras artísticas posteriores a él. Así, se destacó aquí el método de ensamblaje y asociación de imágenes, así como las importantes relaciones empleadas por Didi-Huberman al retomar Warburg en las discusiones contemporáneas sobre la historia del arte.Este artigo buscou identificar os cruzamentos entre o trabalho artístico de Tadeusz Kantor e o pensamento de Aby Warburg. A partir de uma análise da obra kantoriana, influenciada por sua relação com as artes plásticas, foi ressaltado seus evidentes pontos de aproximação com a lógica por trás do Atlas Mnemosyne. Reconhecendo a imagem como o ponto central dos paralelos enfatizados aqui, refletiu-se sobre como os ensinamentos de Warburg contribuem para a leitura de obras artísticas posteriores a ele. Deste modo, destacou-se o método da montagem e de associação de imagens, bem como as importantes relações empregadas por Didi-Huberman ao retomar Warburg nas discussões contemporâneas da história da arte.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1888010.5965/1414573101402021e0202Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-22Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-22Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-222358-695810.5965/10.5965/2358695801402021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18880/12688Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFarias, Igor Gomes Moretti, Maria de Fátima de SouzaWilbert Gedoz, Laura2024-02-29T14:51:00Zoai::article/18880Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:51Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Beyond the frame: intersections between the work of Tadeusz Kantor and Aby Warburg's thinking Más allá del marco: intersecciones entre la obra de Tadeusz Kantor y el pensamiento de Aby Warburg Para além do quadro: intersecções entre o trabalho de Tadeusz Kantor e o pensamento de Aby Warburg |
title |
Beyond the frame: intersections between the work of Tadeusz Kantor and Aby Warburg's thinking |
spellingShingle |
Beyond the frame: intersections between the work of Tadeusz Kantor and Aby Warburg's thinking Farias, Igor Gomes Imagem Tadeusz Kantor Aby Warburg Montagem Constelação Image Tadeusz Kantor Aby Warburg Assembly Constellation Imagen Tadeusz Kantor Aby Warburg Ensamblaje Constelación |
title_short |
Beyond the frame: intersections between the work of Tadeusz Kantor and Aby Warburg's thinking |
title_full |
Beyond the frame: intersections between the work of Tadeusz Kantor and Aby Warburg's thinking |
title_fullStr |
Beyond the frame: intersections between the work of Tadeusz Kantor and Aby Warburg's thinking |
title_full_unstemmed |
Beyond the frame: intersections between the work of Tadeusz Kantor and Aby Warburg's thinking |
title_sort |
Beyond the frame: intersections between the work of Tadeusz Kantor and Aby Warburg's thinking |
author |
Farias, Igor Gomes |
author_facet |
Farias, Igor Gomes Moretti, Maria de Fátima de Souza Wilbert Gedoz, Laura |
author_role |
author |
author2 |
Moretti, Maria de Fátima de Souza Wilbert Gedoz, Laura |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Farias, Igor Gomes Moretti, Maria de Fátima de Souza Wilbert Gedoz, Laura |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Imagem Tadeusz Kantor Aby Warburg Montagem Constelação Image Tadeusz Kantor Aby Warburg Assembly Constellation Imagen Tadeusz Kantor Aby Warburg Ensamblaje Constelación |
topic |
Imagem Tadeusz Kantor Aby Warburg Montagem Constelação Image Tadeusz Kantor Aby Warburg Assembly Constellation Imagen Tadeusz Kantor Aby Warburg Ensamblaje Constelación |
description |
This article aimed to identify the intersections between the artistic work of Tadeusz Kantor and the thought of Aby Warburg. From an analysis of Kantor’s work, influenced by its relationship with the plastic arts, it’s evident points of approximation with the logic behind the Mnemosyne Atlas were emphasized. Recognizing the image as the central point of the parallels emphasized here, it was reflected on how Warburg's teachings contribute to the reading of artistic works after him. Thus, the method of assembly (montage) and association of images was highlighted here, as well as the important relations used by Didi-Huberman when he returns to Warburg in contemporary discussions of art history. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18880 10.5965/1414573101402021e0202 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18880 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573101402021e0202 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18880/12688 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-22 Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-22 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-22 2358-6958 10.5965/10.5965/2358695801402021 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042500314693632 |