Traditional Northeast Dances on the School Floor: reports of an experience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbozza, Alexsander
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23680
Resumo: This dance/educational study aims at understanding the impacts generated from the pedagogical practice with Traditional Northeastern Dances at the School for Reference in Middle School Sizenando Silveira (EREM Size), in the year 2022. Therefore, we organized the text based on two theoretical foundations, which are: (1) The EREM Size, the Curriculum of Pernambuco and the Traditional Northeastern Dances, and (2) Formation of authors in Dance: possibilities based on the repertoires of the Traditional Northeastern Dances. Then, we reflected about the teaching-learning processes with the mentioned dances at school and their implications in the teacher and in the students. With this work, we realize how much the repertoires of these dances are sources of knowledge and can/should be used as a means for a transgressive education, which begins in the body and its social markers.
id UDESC-1_4d8d72305cc1911680e08d536b7381d9
oai_identifier_str oai::article/23680
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Traditional Northeast Dances on the School Floor: reports of an experienceDanzas Tradicionales del noreste en la Escuela: relatos de una experiencia Danças tradicionais do nordeste no chão da escola: relatos de uma experiênciaEnsino da Danças Tradicionais do Nordeste na escolaRelato de experiência em DançaDança - educaçãoTeaching of Northeastern Traditional Dances at SchoolExperience Report in DanceDance - educationEnseñanza de Danzas Tradicionales del Nordeste en la escuelaInforme de experiencia de danzaDanza - educaciónThis dance/educational study aims at understanding the impacts generated from the pedagogical practice with Traditional Northeastern Dances at the School for Reference in Middle School Sizenando Silveira (EREM Size), in the year 2022. Therefore, we organized the text based on two theoretical foundations, which are: (1) The EREM Size, the Curriculum of Pernambuco and the Traditional Northeastern Dances, and (2) Formation of authors in Dance: possibilities based on the repertoires of the Traditional Northeastern Dances. Then, we reflected about the teaching-learning processes with the mentioned dances at school and their implications in the teacher and in the students. With this work, we realize how much the repertoires of these dances are sources of knowledge and can/should be used as a means for a transgressive education, which begins in the body and its social markers.Este estudio de danza/educación tiene como objetivo comprender los impactos generados a partir de la práctica pedagógica con Danzas Tradicionales del Noreste realizadas en la Escuela secundaria  Sizenando Silveira (EREM Size) en 2022. Por lo tanto, organizamos el texto basado en dos fundamentos teóricos, a saber: (1) EREM Size, el Currículo de Pernambuco y las Danzas Tradicionales del Nordeste, y (2) Formación de autores en Danza: posibilidades a partir de los repertorios de Danzas Tradicionales del Nordeste. Luego, reflexionamos sobre los procesos de enseñanza-aprendizaje con estas danzas en la escuela y sus implicaciones para maestros y estudiantes. Con este trabajo, nos dimos cuenta de que  los repertorios de estas danzas son fuentes de conocimiento y deben ser utilizados como medios para una educación transgresora que comienza en los cuerpos y sus marcadores sociales.Este estudo dançante/educativo tem como objetivo compreender os impactos gerados a partir da prática pedagógica com as Danças Tradicionais do Nordeste realizada na Escola de Referencia em Ensino Medio Sizenando Silveira (EREM Size), no ano de 2022. Desse modo, organizamos o texto a partir de duas fundamentações teóricas, são elas: (1) A EREM Size, o Currículo de Pernambuco e as Danças Tradicionais do Nordeste, e (2) Formação de autores/autoras/autories em Dança: possibilidades a partir dos repertórios das Danças Tradicionais do Nordeste. Em seguida, refletimos acerca dos processos de ensino-aprendizagem com as referidas danças na escola e suas implicações  no/na/ne docente e nos/nas/nes estudantes. Com a realização deste trabalho, percebemos o quanto os repertórios dessas danças são fontes de conhecimento e podem/devem ser usados como meio para uma educação transgressora, que se inicia nos/nas/nes corpos/corpas/corpes e seus marcadores sociais.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2368010.5965/1414573102472023e0206Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-26Urdimento; Vol. 2 Núm. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-26Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-262358-695810.5965/10.5965/1414573102472023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23680/15798https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23680/15799Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbozza, Alexsander2024-02-29T15:05:02Zoai::article/23680Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:05:02Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Traditional Northeast Dances on the School Floor: reports of an experience
Danzas Tradicionales del noreste en la Escuela: relatos de una experiencia
Danças tradicionais do nordeste no chão da escola: relatos de uma experiência
title Traditional Northeast Dances on the School Floor: reports of an experience
spellingShingle Traditional Northeast Dances on the School Floor: reports of an experience
Barbozza, Alexsander
Ensino da Danças Tradicionais do Nordeste na escola
Relato de experiência em Dança
Dança - educação
Teaching of Northeastern Traditional Dances at School
Experience Report in Dance
Dance - education
Enseñanza de Danzas Tradicionales del Nordeste en la escuela
Informe de experiencia de danza
Danza - educación
title_short Traditional Northeast Dances on the School Floor: reports of an experience
title_full Traditional Northeast Dances on the School Floor: reports of an experience
title_fullStr Traditional Northeast Dances on the School Floor: reports of an experience
title_full_unstemmed Traditional Northeast Dances on the School Floor: reports of an experience
title_sort Traditional Northeast Dances on the School Floor: reports of an experience
author Barbozza, Alexsander
author_facet Barbozza, Alexsander
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbozza, Alexsander
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino da Danças Tradicionais do Nordeste na escola
Relato de experiência em Dança
Dança - educação
Teaching of Northeastern Traditional Dances at School
Experience Report in Dance
Dance - education
Enseñanza de Danzas Tradicionales del Nordeste en la escuela
Informe de experiencia de danza
Danza - educación
topic Ensino da Danças Tradicionais do Nordeste na escola
Relato de experiência em Dança
Dança - educação
Teaching of Northeastern Traditional Dances at School
Experience Report in Dance
Dance - education
Enseñanza de Danzas Tradicionales del Nordeste en la escuela
Informe de experiencia de danza
Danza - educación
description This dance/educational study aims at understanding the impacts generated from the pedagogical practice with Traditional Northeastern Dances at the School for Reference in Middle School Sizenando Silveira (EREM Size), in the year 2022. Therefore, we organized the text based on two theoretical foundations, which are: (1) The EREM Size, the Curriculum of Pernambuco and the Traditional Northeastern Dances, and (2) Formation of authors in Dance: possibilities based on the repertoires of the Traditional Northeastern Dances. Then, we reflected about the teaching-learning processes with the mentioned dances at school and their implications in the teacher and in the students. With this work, we realize how much the repertoires of these dances are sources of knowledge and can/should be used as a means for a transgressive education, which begins in the body and its social markers.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23680
10.5965/1414573102472023e0206
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23680
identifier_str_mv 10.5965/1414573102472023e0206
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23680/15798
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23680/15799
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-26
Urdimento; Vol. 2 Núm. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-26
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-26
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573102472023
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042501894897664