Traditional Northeast Dances on the School Floor: reports of an experience
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23680 |
Resumo: | This dance/educational study aims at understanding the impacts generated from the pedagogical practice with Traditional Northeastern Dances at the School for Reference in Middle School Sizenando Silveira (EREM Size), in the year 2022. Therefore, we organized the text based on two theoretical foundations, which are: (1) The EREM Size, the Curriculum of Pernambuco and the Traditional Northeastern Dances, and (2) Formation of authors in Dance: possibilities based on the repertoires of the Traditional Northeastern Dances. Then, we reflected about the teaching-learning processes with the mentioned dances at school and their implications in the teacher and in the students. With this work, we realize how much the repertoires of these dances are sources of knowledge and can/should be used as a means for a transgressive education, which begins in the body and its social markers. |
id |
UDESC-1_4d8d72305cc1911680e08d536b7381d9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/23680 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Traditional Northeast Dances on the School Floor: reports of an experienceDanzas Tradicionales del noreste en la Escuela: relatos de una experiencia Danças tradicionais do nordeste no chão da escola: relatos de uma experiênciaEnsino da Danças Tradicionais do Nordeste na escolaRelato de experiência em DançaDança - educaçãoTeaching of Northeastern Traditional Dances at SchoolExperience Report in DanceDance - educationEnseñanza de Danzas Tradicionales del Nordeste en la escuelaInforme de experiencia de danzaDanza - educaciónThis dance/educational study aims at understanding the impacts generated from the pedagogical practice with Traditional Northeastern Dances at the School for Reference in Middle School Sizenando Silveira (EREM Size), in the year 2022. Therefore, we organized the text based on two theoretical foundations, which are: (1) The EREM Size, the Curriculum of Pernambuco and the Traditional Northeastern Dances, and (2) Formation of authors in Dance: possibilities based on the repertoires of the Traditional Northeastern Dances. Then, we reflected about the teaching-learning processes with the mentioned dances at school and their implications in the teacher and in the students. With this work, we realize how much the repertoires of these dances are sources of knowledge and can/should be used as a means for a transgressive education, which begins in the body and its social markers.Este estudio de danza/educación tiene como objetivo comprender los impactos generados a partir de la práctica pedagógica con Danzas Tradicionales del Noreste realizadas en la Escuela secundaria Sizenando Silveira (EREM Size) en 2022. Por lo tanto, organizamos el texto basado en dos fundamentos teóricos, a saber: (1) EREM Size, el Currículo de Pernambuco y las Danzas Tradicionales del Nordeste, y (2) Formación de autores en Danza: posibilidades a partir de los repertorios de Danzas Tradicionales del Nordeste. Luego, reflexionamos sobre los procesos de enseñanza-aprendizaje con estas danzas en la escuela y sus implicaciones para maestros y estudiantes. Con este trabajo, nos dimos cuenta de que los repertorios de estas danzas son fuentes de conocimiento y deben ser utilizados como medios para una educación transgresora que comienza en los cuerpos y sus marcadores sociales.Este estudo dançante/educativo tem como objetivo compreender os impactos gerados a partir da prática pedagógica com as Danças Tradicionais do Nordeste realizada na Escola de Referencia em Ensino Medio Sizenando Silveira (EREM Size), no ano de 2022. Desse modo, organizamos o texto a partir de duas fundamentações teóricas, são elas: (1) A EREM Size, o Currículo de Pernambuco e as Danças Tradicionais do Nordeste, e (2) Formação de autores/autoras/autories em Dança: possibilidades a partir dos repertórios das Danças Tradicionais do Nordeste. Em seguida, refletimos acerca dos processos de ensino-aprendizagem com as referidas danças na escola e suas implicações no/na/ne docente e nos/nas/nes estudantes. Com a realização deste trabalho, percebemos o quanto os repertórios dessas danças são fontes de conhecimento e podem/devem ser usados como meio para uma educação transgressora, que se inicia nos/nas/nes corpos/corpas/corpes e seus marcadores sociais.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2368010.5965/1414573102472023e0206Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-26Urdimento; Vol. 2 Núm. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-26Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-262358-695810.5965/10.5965/1414573102472023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23680/15798https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23680/15799Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbozza, Alexsander2024-02-29T15:05:02Zoai::article/23680Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:05:02Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Traditional Northeast Dances on the School Floor: reports of an experience Danzas Tradicionales del noreste en la Escuela: relatos de una experiencia Danças tradicionais do nordeste no chão da escola: relatos de uma experiência |
title |
Traditional Northeast Dances on the School Floor: reports of an experience |
spellingShingle |
Traditional Northeast Dances on the School Floor: reports of an experience Barbozza, Alexsander Ensino da Danças Tradicionais do Nordeste na escola Relato de experiência em Dança Dança - educação Teaching of Northeastern Traditional Dances at School Experience Report in Dance Dance - education Enseñanza de Danzas Tradicionales del Nordeste en la escuela Informe de experiencia de danza Danza - educación |
title_short |
Traditional Northeast Dances on the School Floor: reports of an experience |
title_full |
Traditional Northeast Dances on the School Floor: reports of an experience |
title_fullStr |
Traditional Northeast Dances on the School Floor: reports of an experience |
title_full_unstemmed |
Traditional Northeast Dances on the School Floor: reports of an experience |
title_sort |
Traditional Northeast Dances on the School Floor: reports of an experience |
author |
Barbozza, Alexsander |
author_facet |
Barbozza, Alexsander |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbozza, Alexsander |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino da Danças Tradicionais do Nordeste na escola Relato de experiência em Dança Dança - educação Teaching of Northeastern Traditional Dances at School Experience Report in Dance Dance - education Enseñanza de Danzas Tradicionales del Nordeste en la escuela Informe de experiencia de danza Danza - educación |
topic |
Ensino da Danças Tradicionais do Nordeste na escola Relato de experiência em Dança Dança - educação Teaching of Northeastern Traditional Dances at School Experience Report in Dance Dance - education Enseñanza de Danzas Tradicionales del Nordeste en la escuela Informe de experiencia de danza Danza - educación |
description |
This dance/educational study aims at understanding the impacts generated from the pedagogical practice with Traditional Northeastern Dances at the School for Reference in Middle School Sizenando Silveira (EREM Size), in the year 2022. Therefore, we organized the text based on two theoretical foundations, which are: (1) The EREM Size, the Curriculum of Pernambuco and the Traditional Northeastern Dances, and (2) Formation of authors in Dance: possibilities based on the repertoires of the Traditional Northeastern Dances. Then, we reflected about the teaching-learning processes with the mentioned dances at school and their implications in the teacher and in the students. With this work, we realize how much the repertoires of these dances are sources of knowledge and can/should be used as a means for a transgressive education, which begins in the body and its social markers. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23680 10.5965/1414573102472023e0206 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23680 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573102472023e0206 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23680/15798 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23680/15799 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-26 Urdimento; Vol. 2 Núm. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-26 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-26 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573102472023 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042501894897664 |