The concrete non concrete dance of the Guarani Woman
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24495 |
Resumo: | This article dances with the xondaro to reflect on the sensory bodies activated in dance. We dive into dreams and visions to highlight modes of sociality activated between humans and non-humans. The dialogue between process philosophy and the practices danced at Casa de Rezo brings up the notions of transindividuality and non-sensed perception, concepts relevant to compose the rhythmic spirals that sustain this dance. The xondaro becomes free, runs away from words, makes a body out of the body that moves. What does xondaro dance? This is the question that this text proposes to answer. |
id |
UDESC-1_5c16cabe03a766b330cd0ba45d37fdaf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/24495 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The concrete non concrete dance of the Guarani WomanLa danza concreta no concreta de la Mujer GuaraníA dança concreta não concreta das Mulheres GuaraniXondarodança indígenafilosofia processualpercepção não sensoriaSocialidade GuaraniXondaroindigenous danceprocess philosophynon-sensual perceptionGuarani socialityXondarodanza indígenafilosofía del procesopercepción no sensorial This article dances with the xondaro to reflect on the sensory bodies activated in dance. We dive into dreams and visions to highlight modes of sociality activated between humans and non-humans. The dialogue between process philosophy and the practices danced at Casa de Rezo brings up the notions of transindividuality and non-sensed perception, concepts relevant to compose the rhythmic spirals that sustain this dance. The xondaro becomes free, runs away from words, makes a body out of the body that moves. What does xondaro dance? This is the question that this text proposes to answer. Este artículo baila con el xondaro para reflexionar sobre los cuerpos sensoriales activados en la danza. A partir de una inmersión en sueños y visiones, destacamos modos de socialidad activados entre humanos y no humanos. El diálogo entre autores de filosofía procesual y las prácticas danzadas en la Casa de Rezo resalta los conceptos de transindividualidad y percepción no sensorial, relevantes para componer las espirales rítmicas que sustentan esta danza. El xondaro se libera, huye de las palabras, hace cuerpo del cuerpo que se mueve. Qué baila el xondaro es la pregunta que este texto se propone responder. Este artigo dança com o xondaro para refletir sobre os corpos sensoriais ativados na dança. A partir de um mergulho em sonhos e visões, destacamos modos de socialidade ativados entre humanos e não humanos. O diálogo entre autores da filosofia processual e as práticas dançadas na Casa de Rezo destaca as concepções de transindividualidade e percepção não sensória, conceitos relevantes para compor com as espirais rítmicas que sustentam essa dança. O xondaro se faz livre, foge das palavras, faz um corpo do corpo que move. O que dança o xondaro é a pergunta que este texto se propõe a responder. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2449510.5965/1414573104492023e0201Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 4 No. 49 (2023): Nelson Rodrigues no chão do palco; 1-19Urdimento; Vol. 4 Núm. 49 (2023): Nelson Rodrigues no chão do palco; 1-19Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 4 n. 49 (2023): Nelson Rodrigues no chão do palco; 1-192358-695810.5965/10.5965/1414573104492023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24495/16292https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24495/16293https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24495/16294Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessScliar, BiancaHerran, Rafaela Samartino2024-02-29T15:02:51Zoai::article/24495Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:02:51Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The concrete non concrete dance of the Guarani Woman La danza concreta no concreta de la Mujer Guaraní A dança concreta não concreta das Mulheres Guarani |
title |
The concrete non concrete dance of the Guarani Woman |
spellingShingle |
The concrete non concrete dance of the Guarani Woman Scliar, Bianca Xondaro dança indígena filosofia processual percepção não sensoria Socialidade Guarani Xondaro indigenous dance process philosophy non-sensual perception Guarani sociality Xondaro danza indígena filosofía del proceso percepción no sensorial |
title_short |
The concrete non concrete dance of the Guarani Woman |
title_full |
The concrete non concrete dance of the Guarani Woman |
title_fullStr |
The concrete non concrete dance of the Guarani Woman |
title_full_unstemmed |
The concrete non concrete dance of the Guarani Woman |
title_sort |
The concrete non concrete dance of the Guarani Woman |
author |
Scliar, Bianca |
author_facet |
Scliar, Bianca Herran, Rafaela Samartino |
author_role |
author |
author2 |
Herran, Rafaela Samartino |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Scliar, Bianca Herran, Rafaela Samartino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Xondaro dança indígena filosofia processual percepção não sensoria Socialidade Guarani Xondaro indigenous dance process philosophy non-sensual perception Guarani sociality Xondaro danza indígena filosofía del proceso percepción no sensorial |
topic |
Xondaro dança indígena filosofia processual percepção não sensoria Socialidade Guarani Xondaro indigenous dance process philosophy non-sensual perception Guarani sociality Xondaro danza indígena filosofía del proceso percepción no sensorial |
description |
This article dances with the xondaro to reflect on the sensory bodies activated in dance. We dive into dreams and visions to highlight modes of sociality activated between humans and non-humans. The dialogue between process philosophy and the practices danced at Casa de Rezo brings up the notions of transindividuality and non-sensed perception, concepts relevant to compose the rhythmic spirals that sustain this dance. The xondaro becomes free, runs away from words, makes a body out of the body that moves. What does xondaro dance? This is the question that this text proposes to answer. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24495 10.5965/1414573104492023e0201 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24495 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573104492023e0201 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24495/16292 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24495/16293 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24495/16294 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html application/epub+zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 4 No. 49 (2023): Nelson Rodrigues no chão do palco; 1-19 Urdimento; Vol. 4 Núm. 49 (2023): Nelson Rodrigues no chão do palco; 1-19 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 4 n. 49 (2023): Nelson Rodrigues no chão do palco; 1-19 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573104492023 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042502664552448 |