The concrete non concrete dance of the Guarani Woman

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Scliar, Bianca
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Herran, Rafaela Samartino
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24495
Resumo: This article dances with the xondaro to reflect on the sensory bodies activated in dance. We dive into dreams and visions to highlight modes of sociality activated between humans and non-humans. The dialogue between process philosophy and the practices danced at Casa de Rezo brings up the notions of transindividuality and non-sensed perception, concepts relevant to compose the rhythmic spirals that sustain this dance. The xondaro becomes free, runs away from words, makes a body out of the body that moves. What does xondaro dance? This is the question that this text proposes to answer.
id UDESC-1_5c16cabe03a766b330cd0ba45d37fdaf
oai_identifier_str oai::article/24495
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling The concrete non concrete dance of the Guarani WomanLa danza concreta no concreta de la Mujer GuaraníA dança concreta não concreta das Mulheres GuaraniXondarodança indígenafilosofia processualpercepção não sensoriaSocialidade GuaraniXondaroindigenous danceprocess philosophynon-sensual perceptionGuarani socialityXondarodanza indígenafilosofía del procesopercepción no sensorial This article dances with the xondaro to reflect on the sensory bodies activated in dance. We dive into dreams and visions to highlight modes of sociality activated between humans and non-humans. The dialogue between process philosophy and the practices danced at Casa de Rezo brings up the notions of transindividuality and non-sensed perception, concepts relevant to compose the rhythmic spirals that sustain this dance. The xondaro becomes free, runs away from words, makes a body out of the body that moves. What does xondaro dance? This is the question that this text proposes to answer. Este artículo baila con el xondaro para reflexionar sobre los cuerpos sensoriales activados en la danza. A partir de una inmersión en sueños y visiones, destacamos modos de socialidad activados entre humanos y no humanos. El diálogo entre autores de filosofía procesual y las prácticas danzadas en la Casa de Rezo resalta los conceptos de transindividualidad y percepción no sensorial, relevantes para componer las espirales rítmicas que sustentan esta danza. El xondaro se libera, huye de las palabras, hace cuerpo del cuerpo que se mueve. Qué baila el xondaro es la pregunta que este texto se propone responder. Este artigo dança com o xondaro para refletir sobre os corpos sensoriais ativados na dança. A partir de um mergulho em sonhos e visões, destacamos modos de socialidade ativados entre humanos e não humanos. O diálogo entre autores da filosofia processual e as práticas dançadas na Casa de Rezo destaca as concepções de transindividualidade e percepção não sensória, conceitos relevantes para compor com as espirais rítmicas que sustentam essa dança. O xondaro se faz livre, foge das palavras, faz um corpo do corpo que move. O que dança o xondaro é a pergunta que este texto se propõe a responder. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2449510.5965/1414573104492023e0201Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 4 No. 49 (2023): Nelson Rodrigues no chão do palco; 1-19Urdimento; Vol. 4 Núm. 49 (2023): Nelson Rodrigues no chão do palco; 1-19Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 4 n. 49 (2023): Nelson Rodrigues no chão do palco; 1-192358-695810.5965/10.5965/1414573104492023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24495/16292https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24495/16293https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24495/16294Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessScliar, BiancaHerran, Rafaela Samartino2024-02-29T15:02:51Zoai::article/24495Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:02:51Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The concrete non concrete dance of the Guarani Woman
La danza concreta no concreta de la Mujer Guaraní
A dança concreta não concreta das Mulheres Guarani
title The concrete non concrete dance of the Guarani Woman
spellingShingle The concrete non concrete dance of the Guarani Woman
Scliar, Bianca
Xondaro
dança indígena
filosofia processual
percepção não sensoria
Socialidade Guarani
Xondaro
indigenous dance
process philosophy
non-sensual perception
Guarani sociality
Xondaro
danza indígena
filosofía del proceso
percepción no sensorial
title_short The concrete non concrete dance of the Guarani Woman
title_full The concrete non concrete dance of the Guarani Woman
title_fullStr The concrete non concrete dance of the Guarani Woman
title_full_unstemmed The concrete non concrete dance of the Guarani Woman
title_sort The concrete non concrete dance of the Guarani Woman
author Scliar, Bianca
author_facet Scliar, Bianca
Herran, Rafaela Samartino
author_role author
author2 Herran, Rafaela Samartino
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Scliar, Bianca
Herran, Rafaela Samartino
dc.subject.por.fl_str_mv Xondaro
dança indígena
filosofia processual
percepção não sensoria
Socialidade Guarani
Xondaro
indigenous dance
process philosophy
non-sensual perception
Guarani sociality
Xondaro
danza indígena
filosofía del proceso
percepción no sensorial
topic Xondaro
dança indígena
filosofia processual
percepção não sensoria
Socialidade Guarani
Xondaro
indigenous dance
process philosophy
non-sensual perception
Guarani sociality
Xondaro
danza indígena
filosofía del proceso
percepción no sensorial
description This article dances with the xondaro to reflect on the sensory bodies activated in dance. We dive into dreams and visions to highlight modes of sociality activated between humans and non-humans. The dialogue between process philosophy and the practices danced at Casa de Rezo brings up the notions of transindividuality and non-sensed perception, concepts relevant to compose the rhythmic spirals that sustain this dance. The xondaro becomes free, runs away from words, makes a body out of the body that moves. What does xondaro dance? This is the question that this text proposes to answer.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24495
10.5965/1414573104492023e0201
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24495
identifier_str_mv 10.5965/1414573104492023e0201
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24495/16292
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24495/16293
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24495/16294
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 4 No. 49 (2023): Nelson Rodrigues no chão do palco; 1-19
Urdimento; Vol. 4 Núm. 49 (2023): Nelson Rodrigues no chão do palco; 1-19
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 4 n. 49 (2023): Nelson Rodrigues no chão do palco; 1-19
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573104492023
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042502664552448