Theater and Memory: An analysis of Caranguejo Overdrive

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro, Gabriela Lirio Gurgel
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19055
Resumo: What can the performing arts do at that moment? The image is that of a boat adrift in the ocean, in which the crew celebrates their luck (or is it death?), in a collective pact in the counterflow of life. With this image, reflecting the Brazilian political moment, I analyze Caranguejo Overdrive, directed by Marco André Nunes, with dramaturgy by Pedro Kosovski. It is interesting to investigate the reasons why it was censored in 2019 and the relevance of the debate on art and historical memory. For this, I use the concept of “entre-lugar” in Latin American discourse, developed by Silviano Santiago, in an article from the 70s, and revisit forty years later, indicating to a spiral of time, in which the play calls us to return to our mangrove, revolving our traces and reinventing the time that comes.
id UDESC-1_64cc4a9cdf347c6404688e1d7cbdc0df
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/19055
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Theater and Memory: An analysis of Caranguejo OverdriveTeatro y memoria: Un análisis de Caranguejo OverdriveTeatro e Memória: Uma análise de Caranguejo OverdriveMemóriaEntrelugarHistóriaDramaturgiaMemoryEntrelugarHistoryDramaturgyMemoriaEntre lugarHistoriaDramaturgiaWhat can the performing arts do at that moment? The image is that of a boat adrift in the ocean, in which the crew celebrates their luck (or is it death?), in a collective pact in the counterflow of life. With this image, reflecting the Brazilian political moment, I analyze Caranguejo Overdrive, directed by Marco André Nunes, with dramaturgy by Pedro Kosovski. It is interesting to investigate the reasons why it was censored in 2019 and the relevance of the debate on art and historical memory. For this, I use the concept of “entre-lugar” in Latin American discourse, developed by Silviano Santiago, in an article from the 70s, and revisit forty years later, indicating to a spiral of time, in which the play calls us to return to our mangrove, revolving our traces and reinventing the time that comes.¿Qué pueden hacer las artes escénicas en ese momento? La imagen es la de un barco a la deriva en el océano, en el que la tripulación celebra su suerte (¿o es la muerte?), En un pacto colectivo en el contracorriente de la vida. Con esta imagen, reflejo del momento político brasileño, analizo el espectáculo Caranguejo Overdrive, dirigido por Marco André Nunes, con dramaturgia de Pedro Kosovski. Es interesante investigar las razones que fue censurada en 2019 y la relevancia del debate sobre arte y memoria histórica. Para ello, vuelvo al concepto de inter-lugares en el discurso latino-americano, desarrollado por Silviano Santiago, en un artículo de los años 70, y su revisita cuarenta años después, apuntando a una espiral del tiempo, en la que la muestra nos llama para volver a nuestro manglar, dando vueltas a nuestras huellas y reinventando el tiempo que llega.O que pode, nesse momento, as artes da cena? A imagem é a de um barco à deriva no oceano, no qual os tripulantes festejam a própria sorte (ou será a morte?), em um pacto coletivo no contrafluxo da vida. Com essa imagem, reflexo do momento político brasileiro, analiso Caranguejo Overdrive, dirigido por Marco André Nunes, com dramaturgia de Pedro Kosovski. Interessa investigar os motivos pelos quais foi censurado em 2019 e a relevância do debate sobre arte e memória histórica. Para isso, retomo o conceito de entrelugar do discurso latino-americano, desenvolvido por Silviano Santiago, em artigo dos anos 70, e sua revisitação quarenta anos depois, apontando para uma espiral do tempo, na qual o espetáculo nos convoca a retornar ao nosso mangue, a revolver nossos rastros e a reinventar o tempo que chega.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1905510.5965/1414573101402021e0208Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-17Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-17Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-172358-695810.5965/10.5965/2358695801402021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19055/12756Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Monteiro, Gabriela Lirio Gurgel2021-07-30T16:16:56Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/19055Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2021-07-30T16:16:56Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Theater and Memory: An analysis of Caranguejo Overdrive
Teatro y memoria: Un análisis de Caranguejo Overdrive
Teatro e Memória: Uma análise de Caranguejo Overdrive
title Theater and Memory: An analysis of Caranguejo Overdrive
spellingShingle Theater and Memory: An analysis of Caranguejo Overdrive
Monteiro, Gabriela Lirio Gurgel
Memória
Entrelugar
História
Dramaturgia
Memory
Entrelugar
History
Dramaturgy
Memoria
Entre lugar
Historia
Dramaturgia
title_short Theater and Memory: An analysis of Caranguejo Overdrive
title_full Theater and Memory: An analysis of Caranguejo Overdrive
title_fullStr Theater and Memory: An analysis of Caranguejo Overdrive
title_full_unstemmed Theater and Memory: An analysis of Caranguejo Overdrive
title_sort Theater and Memory: An analysis of Caranguejo Overdrive
author Monteiro, Gabriela Lirio Gurgel
author_facet Monteiro, Gabriela Lirio Gurgel
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Monteiro, Gabriela Lirio Gurgel
dc.subject.por.fl_str_mv Memória
Entrelugar
História
Dramaturgia
Memory
Entrelugar
History
Dramaturgy
Memoria
Entre lugar
Historia
Dramaturgia
topic Memória
Entrelugar
História
Dramaturgia
Memory
Entrelugar
History
Dramaturgy
Memoria
Entre lugar
Historia
Dramaturgia
description What can the performing arts do at that moment? The image is that of a boat adrift in the ocean, in which the crew celebrates their luck (or is it death?), in a collective pact in the counterflow of life. With this image, reflecting the Brazilian political moment, I analyze Caranguejo Overdrive, directed by Marco André Nunes, with dramaturgy by Pedro Kosovski. It is interesting to investigate the reasons why it was censored in 2019 and the relevance of the debate on art and historical memory. For this, I use the concept of “entre-lugar” in Latin American discourse, developed by Silviano Santiago, in an article from the 70s, and revisit forty years later, indicating to a spiral of time, in which the play calls us to return to our mangrove, revolving our traces and reinventing the time that comes.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19055
10.5965/1414573101402021e0208
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19055
identifier_str_mv 10.5965/1414573101402021e0208
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19055/12756
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-17
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-17
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-17
2358-6958
10.5965/10.5965/2358695801402021
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042506985734144