Vulnerability as an aspect of acting

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Pedro Henrique Silva
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Tenenblat, Nitza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22860
Resumo: This study examines vulnerability in acting using bioethics, social sciences and psychology revealing it as a crucial and significant aspect for further development. To observe, develop and apply vulnerability to acting, Coletiva Teatro divides the creative process in phases as a methodical parameter. From Stanislavski's, Fabião's, and Féral’s perspectives on acting, vulnerability reveals itself as pertinent for projects involving acting, performance and performative theatre. The observation of vulnerability and its respective vulnerating agents allows the recognition of its operating modes and the search for creative solutions that enable a healthy and productive relationship with it as a potent artistic tool.  
id UDESC-1_6800e4ab58745eedd42913b3e4cf3f8e
oai_identifier_str oai::article/22860
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Vulnerability as an aspect of actingVulnerabilidad como aspecto de actuaciónA vulnerabilidade como aspecto de atuaçãovulnerabilidaderepresentação teatralColetiva Teatroteatro performativoperformancevulnerabilityactingColetiva Teatroperformative theatreperformative artperformancevulnerabilidadrepresentación teatralColetiva Teatroteatro performativoperformance This study examines vulnerability in acting using bioethics, social sciences and psychology revealing it as a crucial and significant aspect for further development. To observe, develop and apply vulnerability to acting, Coletiva Teatro divides the creative process in phases as a methodical parameter. From Stanislavski's, Fabião's, and Féral’s perspectives on acting, vulnerability reveals itself as pertinent for projects involving acting, performance and performative theatre. The observation of vulnerability and its respective vulnerating agents allows the recognition of its operating modes and the search for creative solutions that enable a healthy and productive relationship with it as a potent artistic tool.   Este estudio examina la vulnerabilidad en la actuación utilizando bioética, ciencias sociales, psicología, revelándola como aspecto crucial y significativo para profundización. Para observar, desarrollar y aplicar la vulnerabilidad en la actuación, la Coletiva Teatro  divide el proceso creativo en etapas como parámetro metodológico. A partir de Stanislavski, Fabián y Feral la vulnerabilidad se revela pertinente en trabajos de interpretación, performance y teatro performativo. La observación de la vulnerabilidad y sus respectivos agentes vulnerabilizantes permite el reconocimiento de modos de operación y la búsqueda de soluciones que permitan una relación sana y productiva como la misma como potente herramienta artística. Este estudo examina a vulnerabilidade na atuação utilizando a bioética, as ciências sociais e a psicologia, revelando-a como aspecto crucial e significativo para aprofundamento. Para observar, desenvolver e aplicar a vulnerabilidade na atuação, a Coletiva Teatro divide o processo criativo em etapas como parâmetro metodológico. A partir de Stanislavski, Fabião e Feral, a vulnerabilidade se revela pertinente em trabalhos de interpretação, performance e teatro performativo. A observação da vulnerabilidade e seus respectivos agentes vulnerabilizantes permite o reconhecimento dos seus modos de operação e a busca por soluções que permitam uma relação saudável e produtiva como a mesma enquanto potente ferramenta artística.  Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2286010.5965/1414573101462023e0205Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-26Urdimento; Vol. 1 Núm. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-26Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-262358-695810.5965/10.5965/1414573101462023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22860/15488https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22860/15489Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Pedro Henrique SilvaTenenblat, Nitza2024-02-29T15:07:42Zoai::article/22860Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:07:42Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Vulnerability as an aspect of acting
Vulnerabilidad como aspecto de actuación
A vulnerabilidade como aspecto de atuação
title Vulnerability as an aspect of acting
spellingShingle Vulnerability as an aspect of acting
Lopes, Pedro Henrique Silva
vulnerabilidade
representação teatral
Coletiva Teatro
teatro performativo
performance
vulnerability
acting
Coletiva Teatro
performative theatre
performative art
performance
vulnerabilidad
representación teatral
Coletiva Teatro
teatro performativo
performance
title_short Vulnerability as an aspect of acting
title_full Vulnerability as an aspect of acting
title_fullStr Vulnerability as an aspect of acting
title_full_unstemmed Vulnerability as an aspect of acting
title_sort Vulnerability as an aspect of acting
author Lopes, Pedro Henrique Silva
author_facet Lopes, Pedro Henrique Silva
Tenenblat, Nitza
author_role author
author2 Tenenblat, Nitza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Pedro Henrique Silva
Tenenblat, Nitza
dc.subject.por.fl_str_mv vulnerabilidade
representação teatral
Coletiva Teatro
teatro performativo
performance
vulnerability
acting
Coletiva Teatro
performative theatre
performative art
performance
vulnerabilidad
representación teatral
Coletiva Teatro
teatro performativo
performance
topic vulnerabilidade
representação teatral
Coletiva Teatro
teatro performativo
performance
vulnerability
acting
Coletiva Teatro
performative theatre
performative art
performance
vulnerabilidad
representación teatral
Coletiva Teatro
teatro performativo
performance
description This study examines vulnerability in acting using bioethics, social sciences and psychology revealing it as a crucial and significant aspect for further development. To observe, develop and apply vulnerability to acting, Coletiva Teatro divides the creative process in phases as a methodical parameter. From Stanislavski's, Fabião's, and Féral’s perspectives on acting, vulnerability reveals itself as pertinent for projects involving acting, performance and performative theatre. The observation of vulnerability and its respective vulnerating agents allows the recognition of its operating modes and the search for creative solutions that enable a healthy and productive relationship with it as a potent artistic tool.  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22860
10.5965/1414573101462023e0205
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22860
identifier_str_mv 10.5965/1414573101462023e0205
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22860/15488
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22860/15489
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-26
Urdimento; Vol. 1 Núm. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-26
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-26
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573101462023
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042501760679936