Vulnerability as an aspect of acting
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22860 |
Resumo: | This study examines vulnerability in acting using bioethics, social sciences and psychology revealing it as a crucial and significant aspect for further development. To observe, develop and apply vulnerability to acting, Coletiva Teatro divides the creative process in phases as a methodical parameter. From Stanislavski's, Fabião's, and Féral’s perspectives on acting, vulnerability reveals itself as pertinent for projects involving acting, performance and performative theatre. The observation of vulnerability and its respective vulnerating agents allows the recognition of its operating modes and the search for creative solutions that enable a healthy and productive relationship with it as a potent artistic tool. |
id |
UDESC-1_6800e4ab58745eedd42913b3e4cf3f8e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/22860 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Vulnerability as an aspect of actingVulnerabilidad como aspecto de actuaciónA vulnerabilidade como aspecto de atuaçãovulnerabilidaderepresentação teatralColetiva Teatroteatro performativoperformancevulnerabilityactingColetiva Teatroperformative theatreperformative artperformancevulnerabilidadrepresentación teatralColetiva Teatroteatro performativoperformance This study examines vulnerability in acting using bioethics, social sciences and psychology revealing it as a crucial and significant aspect for further development. To observe, develop and apply vulnerability to acting, Coletiva Teatro divides the creative process in phases as a methodical parameter. From Stanislavski's, Fabião's, and Féral’s perspectives on acting, vulnerability reveals itself as pertinent for projects involving acting, performance and performative theatre. The observation of vulnerability and its respective vulnerating agents allows the recognition of its operating modes and the search for creative solutions that enable a healthy and productive relationship with it as a potent artistic tool. Este estudio examina la vulnerabilidad en la actuación utilizando bioética, ciencias sociales, psicología, revelándola como aspecto crucial y significativo para profundización. Para observar, desarrollar y aplicar la vulnerabilidad en la actuación, la Coletiva Teatro divide el proceso creativo en etapas como parámetro metodológico. A partir de Stanislavski, Fabián y Feral la vulnerabilidad se revela pertinente en trabajos de interpretación, performance y teatro performativo. La observación de la vulnerabilidad y sus respectivos agentes vulnerabilizantes permite el reconocimiento de modos de operación y la búsqueda de soluciones que permitan una relación sana y productiva como la misma como potente herramienta artística. Este estudo examina a vulnerabilidade na atuação utilizando a bioética, as ciências sociais e a psicologia, revelando-a como aspecto crucial e significativo para aprofundamento. Para observar, desenvolver e aplicar a vulnerabilidade na atuação, a Coletiva Teatro divide o processo criativo em etapas como parâmetro metodológico. A partir de Stanislavski, Fabião e Feral, a vulnerabilidade se revela pertinente em trabalhos de interpretação, performance e teatro performativo. A observação da vulnerabilidade e seus respectivos agentes vulnerabilizantes permite o reconhecimento dos seus modos de operação e a busca por soluções que permitam uma relação saudável e produtiva como a mesma enquanto potente ferramenta artística. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2286010.5965/1414573101462023e0205Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-26Urdimento; Vol. 1 Núm. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-26Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-262358-695810.5965/10.5965/1414573101462023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22860/15488https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22860/15489Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Pedro Henrique SilvaTenenblat, Nitza2024-02-29T15:07:42Zoai::article/22860Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:07:42Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Vulnerability as an aspect of acting Vulnerabilidad como aspecto de actuación A vulnerabilidade como aspecto de atuação |
title |
Vulnerability as an aspect of acting |
spellingShingle |
Vulnerability as an aspect of acting Lopes, Pedro Henrique Silva vulnerabilidade representação teatral Coletiva Teatro teatro performativo performance vulnerability acting Coletiva Teatro performative theatre performative art performance vulnerabilidad representación teatral Coletiva Teatro teatro performativo performance |
title_short |
Vulnerability as an aspect of acting |
title_full |
Vulnerability as an aspect of acting |
title_fullStr |
Vulnerability as an aspect of acting |
title_full_unstemmed |
Vulnerability as an aspect of acting |
title_sort |
Vulnerability as an aspect of acting |
author |
Lopes, Pedro Henrique Silva |
author_facet |
Lopes, Pedro Henrique Silva Tenenblat, Nitza |
author_role |
author |
author2 |
Tenenblat, Nitza |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Pedro Henrique Silva Tenenblat, Nitza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
vulnerabilidade representação teatral Coletiva Teatro teatro performativo performance vulnerability acting Coletiva Teatro performative theatre performative art performance vulnerabilidad representación teatral Coletiva Teatro teatro performativo performance |
topic |
vulnerabilidade representação teatral Coletiva Teatro teatro performativo performance vulnerability acting Coletiva Teatro performative theatre performative art performance vulnerabilidad representación teatral Coletiva Teatro teatro performativo performance |
description |
This study examines vulnerability in acting using bioethics, social sciences and psychology revealing it as a crucial and significant aspect for further development. To observe, develop and apply vulnerability to acting, Coletiva Teatro divides the creative process in phases as a methodical parameter. From Stanislavski's, Fabião's, and Féral’s perspectives on acting, vulnerability reveals itself as pertinent for projects involving acting, performance and performative theatre. The observation of vulnerability and its respective vulnerating agents allows the recognition of its operating modes and the search for creative solutions that enable a healthy and productive relationship with it as a potent artistic tool. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22860 10.5965/1414573101462023e0205 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22860 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573101462023e0205 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22860/15488 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22860/15489 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-26 Urdimento; Vol. 1 Núm. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-26 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-26 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573101462023 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042501760679936 |