Other narratives about rape: The autobiographic performance as a form of subversion

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Prado, Camila
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Caetano, Nina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19375
Resumo: This article comes from the experience of a rape trauma and its implications in a personal e social way. In order to investigate the possibilities of intervention in the public sphere by the performative theater, the study was based in an autobiographic approach, analyzing artistic works performed about the theme. Through a philosophical approach, the power structures that maintain the sexual violence were investigated, also considering the subversion that might emerge from its gaps. Thinking of the common sense that circles the theme, the research had as a purpose the proposition of counter-narratives that would trigger off healing processes through the denouncement atmosphere, recurrent in the contemporary scene.
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spelling Other narratives about rape: The autobiographic performance as a form of subversionOtras narrativas sobre la violación: La performance autobiográfica como una forma de subversiónOutras narrativas sobre estupro: A performance autobiográfica como forma de subversãoEstuproTeatro performativoPerformance autobiográficaRapePerformative theaterAutobiographic performanceViolaciónTeatro performativoPerformance autobiográficaThis article comes from the experience of a rape trauma and its implications in a personal e social way. In order to investigate the possibilities of intervention in the public sphere by the performative theater, the study was based in an autobiographic approach, analyzing artistic works performed about the theme. Through a philosophical approach, the power structures that maintain the sexual violence were investigated, also considering the subversion that might emerge from its gaps. Thinking of the common sense that circles the theme, the research had as a purpose the proposition of counter-narratives that would trigger off healing processes through the denouncement atmosphere, recurrent in the contemporary scene.Este artículo parte de la experiencia traumática de la violación y sus implicaciones a nivel personal y social. Con el fin de investigar las posibilidades de intervención en la esfera pública a través del teatro performativo, el estudio se basó en el enfoque autobiográfico, analizando el trabajo artístico realizado sobre el tema. A través de una perspectiva filosófica, investigó las estructuras de poder que mantienen la violencia sexual, considerando también la subversión que puede surgir de sus brechas. Pensando en el sentido común que rodea al tema, el objetivo de la investigación fue proponer contrarelatos que desencadenaran procesos de curación a través de la atmosfera de denuncia recurrente en la escena contemporánea.Este artigo parte da experiência traumática do estupro e suas implicações em nível pessoal e social. A fim de investigar as possibilidades de intervenção na esfera pública por meio do teatro performativo, o estudo teve como base a abordagem autobiográfica, analisando trabalhos artísticos realizados sobre o tema. Partindo de uma perspectiva filosófica, foram investigadas estruturas de poder que mantêm a violência sexual, considerando também a subversão que pode emergir de suas brechas. Pensando no senso comum que rodeia o tema, a pesquisa teve como objetivo propor contra-narrativas que desencadeassem processos curativos por meio da atmosfera de denúncia recorrente na cena contemporânea.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1937510.5965/1414573101402021e0107Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-28Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-28Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-282358-695810.5965/10.5965/2358695801402021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19375/12816Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPrado, CamilaCaetano, Nina2024-02-29T14:50:23Zoai::article/19375Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:50:23Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
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