The dramaturgy of a puerperium: a videodance based on the Klauss Vianna Technique
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23979 |
Resumo: | This article presents the creative process and the construction of the dramaturgy of the videodance parTidabased on the Klauss Vianna Technique (TKV) of dance and somatic education. The videodance was performed by both authors, one who dances in the process of mothering and the other who guides her in the creation process. The creative process at TKV considers procedurality as a principle, improvisation as a technique and lability as a characteristic of choreography. Dramaturgy emerges from the mobility and combination of these factors and other scenic elements, incorporating the unique experience of each body that dances. The videodance reveals the slow departure of a body that was born from another, and the learning of both bodies to live apart. The creative research in TKV is shown here as a political action and reveals it as a possible methodology for a maternal artivism. |
id |
UDESC-1_68cce7c5d2f45dcf96ee18f00737d8a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/23979 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The dramaturgy of a puerperium: a videodance based on the Klauss Vianna TechniqueLa dramaturgia de un puerpério: una videodanza basada en la Técnica Klauss ViannaA dramaturgia de um puerpério: uma videodança a partir da Técnica Klauss ViannavideodançaTécnica Klauss Viannaprocesso criativodramaturgiaarte maternaartvideodanceKlauss Vianna techniquecreative processdramaturgymaternal artvideodanzaTécnica Klauss Viannaproceso creativodramaturgiaarte maternoThis article presents the creative process and the construction of the dramaturgy of the videodance parTidabased on the Klauss Vianna Technique (TKV) of dance and somatic education. The videodance was performed by both authors, one who dances in the process of mothering and the other who guides her in the creation process. The creative process at TKV considers procedurality as a principle, improvisation as a technique and lability as a characteristic of choreography. Dramaturgy emerges from the mobility and combination of these factors and other scenic elements, incorporating the unique experience of each body that dances. The videodance reveals the slow departure of a body that was born from another, and the learning of both bodies to live apart. The creative research in TKV is shown here as a political action and reveals it as a possible methodology for a maternal artivism.Este artículo presenta el proceso creativo y la construcción de la dramaturgia de la videodanza parTida a partir de la Técnica Klauss Vianna (TKV) de danza y educación somática. La videodanza fue realizada por ambas autoras, una que baila en el proceso de maternidad y la otra que la guía en el proceso de creación. El proceso creativo en TKV considera la procedimentalidad como principio, la improvisación como técnica y la labilidad como característica de la coreografía. La dramaturgia surge de la movilidad y combinación de estos factores y otros elementos escénicos, incorporando la experiencia única de cada cuerpo que baila. La videodanza revela la lenta partida de un cuerpo que nació de otro, y el aprendizaje de ambos cuerpos a vivir separados. La investigación creativa en TKV se muestra aquí como una acción política y la revela como una metodología posible para un artivismo maternal.Este artigo apresenta o processo criativo e a construção da dramaturgia da videodança parTida, por meio da Técnica Klauss Vianna (TKV) de dança e educação somática. A videodança foi realizada por ambas as autoras, uma que dança em processo de maternagem e a outra que a orienta no processo de criação. O processo criativo na TKV considera a processualidade como princípio, a improvisação como técnica e a labilidade como característica da coreografia. A dramaturgia emerge a partir da mobilidade e combinação desses fatores e dos demais elementos cênicos, incorporando a vivência singular de cada corpo que dança. A videodança revela a partida lenta de um corpo que foi parido de outro, e o aprendizado de ambos os corpos a viverem partidos. A pesquisa criativa em TKV se mostra aqui como uma ação política e a revela como metodologia possível para um artivismo materno.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2397910.5965/1414573103482023e0301Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-29Urdimento; Vol. 3 Núm. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-29Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-292358-695810.5965/10.5965/1414573103482023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23979/16030https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23979/16031https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23979/16032Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Jaqueline Barbosa PintoMiller, Jussara2024-02-29T15:04:23Zoai::article/23979Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:04:23Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The dramaturgy of a puerperium: a videodance based on the Klauss Vianna Technique La dramaturgia de un puerpério: una videodanza basada en la Técnica Klauss Vianna A dramaturgia de um puerpério: uma videodança a partir da Técnica Klauss Vianna |
title |
The dramaturgy of a puerperium: a videodance based on the Klauss Vianna Technique |
spellingShingle |
The dramaturgy of a puerperium: a videodance based on the Klauss Vianna Technique Silva, Jaqueline Barbosa Pinto videodança Técnica Klauss Vianna processo criativo dramaturgia arte materna artvideodance Klauss Vianna technique creative process dramaturgy maternal art videodanza Técnica Klauss Vianna proceso creativo dramaturgia arte materno |
title_short |
The dramaturgy of a puerperium: a videodance based on the Klauss Vianna Technique |
title_full |
The dramaturgy of a puerperium: a videodance based on the Klauss Vianna Technique |
title_fullStr |
The dramaturgy of a puerperium: a videodance based on the Klauss Vianna Technique |
title_full_unstemmed |
The dramaturgy of a puerperium: a videodance based on the Klauss Vianna Technique |
title_sort |
The dramaturgy of a puerperium: a videodance based on the Klauss Vianna Technique |
author |
Silva, Jaqueline Barbosa Pinto |
author_facet |
Silva, Jaqueline Barbosa Pinto Miller, Jussara |
author_role |
author |
author2 |
Miller, Jussara |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Jaqueline Barbosa Pinto Miller, Jussara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
videodança Técnica Klauss Vianna processo criativo dramaturgia arte materna artvideodance Klauss Vianna technique creative process dramaturgy maternal art videodanza Técnica Klauss Vianna proceso creativo dramaturgia arte materno |
topic |
videodança Técnica Klauss Vianna processo criativo dramaturgia arte materna artvideodance Klauss Vianna technique creative process dramaturgy maternal art videodanza Técnica Klauss Vianna proceso creativo dramaturgia arte materno |
description |
This article presents the creative process and the construction of the dramaturgy of the videodance parTidabased on the Klauss Vianna Technique (TKV) of dance and somatic education. The videodance was performed by both authors, one who dances in the process of mothering and the other who guides her in the creation process. The creative process at TKV considers procedurality as a principle, improvisation as a technique and lability as a characteristic of choreography. Dramaturgy emerges from the mobility and combination of these factors and other scenic elements, incorporating the unique experience of each body that dances. The videodance reveals the slow departure of a body that was born from another, and the learning of both bodies to live apart. The creative research in TKV is shown here as a political action and reveals it as a possible methodology for a maternal artivism. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23979 10.5965/1414573103482023e0301 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23979 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573103482023e0301 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23979/16030 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23979/16031 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23979/16032 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html application/epub+zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-29 Urdimento; Vol. 3 Núm. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-29 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-29 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573103482023 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042502582763520 |