The dramaturgy of a puerperium: a videodance based on the Klauss Vianna Technique

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Jaqueline Barbosa Pinto
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Miller, Jussara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23979
Resumo: This article presents the creative process and the construction of the dramaturgy of the videodance parTidabased on the Klauss Vianna Technique (TKV) of dance and somatic education. The videodance was performed by both authors, one who dances in the process of mothering and the other who guides her in the creation process. The creative process at TKV considers procedurality as a principle, improvisation as a technique and lability as a characteristic of choreography. Dramaturgy emerges from the mobility and combination of these factors and other scenic elements, incorporating the unique experience of each body that dances. The videodance reveals the slow departure of a body that was born from another, and the learning of both bodies to live apart. The creative research in TKV is shown here as a political action and reveals it as a possible methodology for a maternal artivism.
id UDESC-1_68cce7c5d2f45dcf96ee18f00737d8a2
oai_identifier_str oai::article/23979
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling The dramaturgy of a puerperium: a videodance based on the Klauss Vianna TechniqueLa dramaturgia de un puerpério: una videodanza basada en la Técnica Klauss ViannaA dramaturgia de um puerpério: uma videodança a partir da Técnica Klauss ViannavideodançaTécnica Klauss Viannaprocesso criativodramaturgiaarte maternaartvideodanceKlauss Vianna techniquecreative processdramaturgymaternal artvideodanzaTécnica Klauss Viannaproceso creativodramaturgiaarte maternoThis article presents the creative process and the construction of the dramaturgy of the videodance parTidabased on the Klauss Vianna Technique (TKV) of dance and somatic education. The videodance was performed by both authors, one who dances in the process of mothering and the other who guides her in the creation process. The creative process at TKV considers procedurality as a principle, improvisation as a technique and lability as a characteristic of choreography. Dramaturgy emerges from the mobility and combination of these factors and other scenic elements, incorporating the unique experience of each body that dances. The videodance reveals the slow departure of a body that was born from another, and the learning of both bodies to live apart. The creative research in TKV is shown here as a political action and reveals it as a possible methodology for a maternal artivism.Este artículo presenta el proceso creativo y la construcción de la dramaturgia de la videodanza parTida a partir de la Técnica Klauss Vianna (TKV) de danza y educación somática. La videodanza fue realizada por ambas autoras, una que baila en el proceso de maternidad y la otra que la guía en el proceso de creación. El proceso creativo en TKV considera la procedimentalidad como principio, la improvisación como técnica y la labilidad como característica de la coreografía. La dramaturgia surge de la movilidad y combinación de estos factores y otros elementos escénicos, incorporando la experiencia única de cada cuerpo que baila. La videodanza revela la lenta partida de un cuerpo que nació de otro, y el aprendizaje de ambos cuerpos a vivir separados. La investigación creativa en TKV se muestra aquí como una acción política y la revela como una metodología posible para un artivismo maternal.Este artigo apresenta o processo criativo e a construção da dramaturgia da videodança parTida, por meio da Técnica Klauss Vianna (TKV) de dança e educação somática. A videodança foi realizada por ambas as autoras, uma que dança em processo de maternagem e a outra que a orienta no processo de criação. O processo criativo na TKV considera a processualidade como princípio, a improvisação como técnica e a labilidade como característica da coreografia. A dramaturgia emerge a partir da mobilidade e combinação desses fatores e dos demais elementos cênicos, incorporando a vivência singular de cada corpo que dança. A videodança revela a partida lenta de um corpo que foi parido de outro, e o aprendizado de ambos os corpos a viverem partidos. A pesquisa criativa em TKV se mostra aqui como uma ação política e a revela como metodologia possível para um artivismo materno.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2397910.5965/1414573103482023e0301Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-29Urdimento; Vol. 3 Núm. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-29Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-292358-695810.5965/10.5965/1414573103482023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23979/16030https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23979/16031https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23979/16032Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Jaqueline Barbosa PintoMiller, Jussara2024-02-29T15:04:23Zoai::article/23979Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:04:23Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The dramaturgy of a puerperium: a videodance based on the Klauss Vianna Technique
La dramaturgia de un puerpério: una videodanza basada en la Técnica Klauss Vianna
A dramaturgia de um puerpério: uma videodança a partir da Técnica Klauss Vianna
title The dramaturgy of a puerperium: a videodance based on the Klauss Vianna Technique
spellingShingle The dramaturgy of a puerperium: a videodance based on the Klauss Vianna Technique
Silva, Jaqueline Barbosa Pinto
videodança
Técnica Klauss Vianna
processo criativo
dramaturgia
arte materna
artvideodance
Klauss Vianna technique
creative process
dramaturgy
maternal art
videodanza
Técnica Klauss Vianna
proceso creativo
dramaturgia
arte materno
title_short The dramaturgy of a puerperium: a videodance based on the Klauss Vianna Technique
title_full The dramaturgy of a puerperium: a videodance based on the Klauss Vianna Technique
title_fullStr The dramaturgy of a puerperium: a videodance based on the Klauss Vianna Technique
title_full_unstemmed The dramaturgy of a puerperium: a videodance based on the Klauss Vianna Technique
title_sort The dramaturgy of a puerperium: a videodance based on the Klauss Vianna Technique
author Silva, Jaqueline Barbosa Pinto
author_facet Silva, Jaqueline Barbosa Pinto
Miller, Jussara
author_role author
author2 Miller, Jussara
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Jaqueline Barbosa Pinto
Miller, Jussara
dc.subject.por.fl_str_mv videodança
Técnica Klauss Vianna
processo criativo
dramaturgia
arte materna
artvideodance
Klauss Vianna technique
creative process
dramaturgy
maternal art
videodanza
Técnica Klauss Vianna
proceso creativo
dramaturgia
arte materno
topic videodança
Técnica Klauss Vianna
processo criativo
dramaturgia
arte materna
artvideodance
Klauss Vianna technique
creative process
dramaturgy
maternal art
videodanza
Técnica Klauss Vianna
proceso creativo
dramaturgia
arte materno
description This article presents the creative process and the construction of the dramaturgy of the videodance parTidabased on the Klauss Vianna Technique (TKV) of dance and somatic education. The videodance was performed by both authors, one who dances in the process of mothering and the other who guides her in the creation process. The creative process at TKV considers procedurality as a principle, improvisation as a technique and lability as a characteristic of choreography. Dramaturgy emerges from the mobility and combination of these factors and other scenic elements, incorporating the unique experience of each body that dances. The videodance reveals the slow departure of a body that was born from another, and the learning of both bodies to live apart. The creative research in TKV is shown here as a political action and reveals it as a possible methodology for a maternal artivism.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23979
10.5965/1414573103482023e0301
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23979
identifier_str_mv 10.5965/1414573103482023e0301
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23979/16030
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23979/16031
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23979/16032
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-29
Urdimento; Vol. 3 Núm. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-29
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-29
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573103482023
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042502582763520