Project Geringonça and its things: intermedialities in circus dramaturgy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23224 |
Resumo: | In this article, it was presented how the media are present and related in the artistic process Geringonça, proposed by the Brazilian circus collective Instrumento de Ver from the identification and creation of categories that allowed to point out the proposed intermedialities. The concept of media was chosen as a mode of expression and objects that organize, transport, store or change our perception of the world and act as means for the production of meaning, treated within the perspective of intermediality. It was also considered the importance of studying different circus creative procedures to propose clues aimed at understanding circus writing and dramaturgy. From the research we could see that the writing of the circus show puts the intermedialities in evidence, emphasizing the contrast between different media, in an equivalence of importance. |
id |
UDESC-1_72e4d69119d9f5ef6c0087331e145697 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/23224 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Project Geringonça and its things: intermedialities in circus dramaturgyProyecto Geringonça y sus cosas: intermedialidades en la dramaturgia circenseProjeto Geringonça e suas coisas: intermedialidades na dramaturgia do circoCircoMídiaIntermedialidadeDramaturgia do circoCircusMediaIntemedialityCircus dramaturgyCircoMediosIntermedialidadDramaturgia circenseIn this article, it was presented how the media are present and related in the artistic process Geringonça, proposed by the Brazilian circus collective Instrumento de Ver from the identification and creation of categories that allowed to point out the proposed intermedialities. The concept of media was chosen as a mode of expression and objects that organize, transport, store or change our perception of the world and act as means for the production of meaning, treated within the perspective of intermediality. It was also considered the importance of studying different circus creative procedures to propose clues aimed at understanding circus writing and dramaturgy. From the research we could see that the writing of the circus show puts the intermedialities in evidence, emphasizing the contrast between different media, in an equivalence of importance.En este artículo, se presentó cómo los medios están presentes y relacionados en el proceso artístico Geringonça, propuesto por el colectivo circense brasileño Instrumento de Ver a partir de la identificación y creación de categorías que permitieron señalar las intermedialidades propuestas. Se eligió el concepto de medio como un modo de expresión y objetos que organizan, transportan, almacenan o cambian nuestra percepción del mundo y actúan como medios para la producción de significado, tratados en la perspectiva de la intermedialidad. También se consideró la importancia de estudiar diferentes procedimientos creativos circenses para proponer pistas encaminadas a la comprensión de la escritura y la dramaturgia circenses. De la investigación pudimos ver que la escritura del espectáculo circense pone en evidencia las intermedialidades, enfatizando el contraste entre diferentes medios, en una equivalencia de importancia.Neste artigo foi apresentado o modo como as mídias estão presentes e se relacionam no processo artístico Geringonça, proposto pelo coletivo circense brasiliense Instrumento de Ver a partir da identificação e criação de categorias que permitiram apontar as intermedialidades propostas. Foi escolhido o conceito de mídia como modo de expressão e objetos que organizam, transportam, guardam ou alteram a nossa percepção de mundo e atuam como meios para a produção de sentido, dentro da perspectiva da intermedialidade. Foi considerada ainda a importância do estudo de diferentes procedimentos criativos circenses para propor pistas voltadas à compreensão da escrita e dramaturgia do circo. A partir da pesquisa pudemos perceber que a escrita do espetáculo de circo coloca as intermedialidades em evidência, ressaltando o contraste entre diferentes mídias, em uma equivalência de importâncias.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2322410.5965/1414573102472023e0301Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-25Urdimento; Vol. 2 Núm. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-25Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-252358-695810.5965/10.5965/1414573102472023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23224/15735https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23224/15736Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHenning, Julia2024-02-29T15:05:46Zoai::article/23224Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:05:46Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Project Geringonça and its things: intermedialities in circus dramaturgy Proyecto Geringonça y sus cosas: intermedialidades en la dramaturgia circense Projeto Geringonça e suas coisas: intermedialidades na dramaturgia do circo |
title |
Project Geringonça and its things: intermedialities in circus dramaturgy |
spellingShingle |
Project Geringonça and its things: intermedialities in circus dramaturgy Henning, Julia Circo Mídia Intermedialidade Dramaturgia do circo Circus Media Intemediality Circus dramaturgy Circo Medios Intermedialidad Dramaturgia circense |
title_short |
Project Geringonça and its things: intermedialities in circus dramaturgy |
title_full |
Project Geringonça and its things: intermedialities in circus dramaturgy |
title_fullStr |
Project Geringonça and its things: intermedialities in circus dramaturgy |
title_full_unstemmed |
Project Geringonça and its things: intermedialities in circus dramaturgy |
title_sort |
Project Geringonça and its things: intermedialities in circus dramaturgy |
author |
Henning, Julia |
author_facet |
Henning, Julia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Henning, Julia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Circo Mídia Intermedialidade Dramaturgia do circo Circus Media Intemediality Circus dramaturgy Circo Medios Intermedialidad Dramaturgia circense |
topic |
Circo Mídia Intermedialidade Dramaturgia do circo Circus Media Intemediality Circus dramaturgy Circo Medios Intermedialidad Dramaturgia circense |
description |
In this article, it was presented how the media are present and related in the artistic process Geringonça, proposed by the Brazilian circus collective Instrumento de Ver from the identification and creation of categories that allowed to point out the proposed intermedialities. The concept of media was chosen as a mode of expression and objects that organize, transport, store or change our perception of the world and act as means for the production of meaning, treated within the perspective of intermediality. It was also considered the importance of studying different circus creative procedures to propose clues aimed at understanding circus writing and dramaturgy. From the research we could see that the writing of the circus show puts the intermedialities in evidence, emphasizing the contrast between different media, in an equivalence of importance. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23224 10.5965/1414573102472023e0301 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23224 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573102472023e0301 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23224/15735 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23224/15736 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-25 Urdimento; Vol. 2 Núm. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-25 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-25 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573102472023 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042501835128832 |