Project Geringonça and its things: intermedialities in circus dramaturgy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Henning, Julia
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23224
Resumo: In this article, it was presented how the media are present and related in the artistic process Geringonça, proposed by the Brazilian circus collective Instrumento de Ver from the identification and creation of categories that allowed to point out the proposed intermedialities. The concept of media was chosen as a mode of expression and objects that organize, transport, store or change our perception of the world and act as means for the production of meaning, treated within the perspective of intermediality. It was also considered the importance of studying different circus creative procedures to propose clues aimed at understanding circus writing and dramaturgy. From the research we could see that the writing of the circus show puts the intermedialities in evidence, emphasizing the contrast between different media, in an equivalence of importance.
id UDESC-1_72e4d69119d9f5ef6c0087331e145697
oai_identifier_str oai::article/23224
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Project Geringonça and its things: intermedialities in circus dramaturgyProyecto Geringonça y sus cosas: intermedialidades en la dramaturgia circenseProjeto Geringonça e suas coisas: intermedialidades na dramaturgia do circoCircoMídiaIntermedialidadeDramaturgia do circoCircusMediaIntemedialityCircus dramaturgyCircoMediosIntermedialidadDramaturgia circenseIn this article, it was presented how the media are present and related in the artistic process Geringonça, proposed by the Brazilian circus collective Instrumento de Ver from the identification and creation of categories that allowed to point out the proposed intermedialities. The concept of media was chosen as a mode of expression and objects that organize, transport, store or change our perception of the world and act as means for the production of meaning, treated within the perspective of intermediality. It was also considered the importance of studying different circus creative procedures to propose clues aimed at understanding circus writing and dramaturgy. From the research we could see that the writing of the circus show puts the intermedialities in evidence, emphasizing the contrast between different media, in an equivalence of importance.En este artículo, se presentó cómo los medios están presentes y relacionados en el proceso artístico Geringonça, propuesto por el colectivo circense brasileño Instrumento de Ver a partir de la identificación y creación de categorías que permitieron señalar las intermedialidades propuestas. Se eligió el concepto de medio como un modo de expresión y objetos que organizan, transportan, almacenan o cambian nuestra percepción del mundo y actúan como medios para la producción de significado, tratados en la perspectiva de la intermedialidad. También se consideró la importancia de estudiar diferentes procedimientos creativos circenses para proponer pistas encaminadas a la comprensión de la escritura y la dramaturgia circenses. De la investigación pudimos ver que la escritura del espectáculo circense pone en evidencia las intermedialidades, enfatizando el contraste entre diferentes medios, en una equivalencia de importancia.Neste artigo foi apresentado o modo como as mídias estão presentes e se relacionam no processo artístico Geringonça, proposto pelo coletivo circense brasiliense Instrumento de Ver a partir da identificação e criação de categorias que permitiram apontar as intermedialidades propostas. Foi escolhido o conceito de mídia como modo de expressão e objetos que organizam, transportam, guardam ou alteram a nossa percepção de mundo e atuam como meios para a produção de sentido, dentro da perspectiva da intermedialidade. Foi considerada ainda a importância do estudo de diferentes procedimentos criativos circenses para propor pistas voltadas à compreensão da escrita e dramaturgia do circo. A partir da pesquisa pudemos perceber que a escrita do espetáculo de circo coloca as intermedialidades em evidência, ressaltando o contraste entre diferentes mídias, em uma equivalência de importâncias.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2322410.5965/1414573102472023e0301Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-25Urdimento; Vol. 2 Núm. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-25Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-252358-695810.5965/10.5965/1414573102472023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23224/15735https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23224/15736Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHenning, Julia2024-02-29T15:05:46Zoai::article/23224Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:05:46Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Project Geringonça and its things: intermedialities in circus dramaturgy
Proyecto Geringonça y sus cosas: intermedialidades en la dramaturgia circense
Projeto Geringonça e suas coisas: intermedialidades na dramaturgia do circo
title Project Geringonça and its things: intermedialities in circus dramaturgy
spellingShingle Project Geringonça and its things: intermedialities in circus dramaturgy
Henning, Julia
Circo
Mídia
Intermedialidade
Dramaturgia do circo
Circus
Media
Intemediality
Circus dramaturgy
Circo
Medios
Intermedialidad
Dramaturgia circense
title_short Project Geringonça and its things: intermedialities in circus dramaturgy
title_full Project Geringonça and its things: intermedialities in circus dramaturgy
title_fullStr Project Geringonça and its things: intermedialities in circus dramaturgy
title_full_unstemmed Project Geringonça and its things: intermedialities in circus dramaturgy
title_sort Project Geringonça and its things: intermedialities in circus dramaturgy
author Henning, Julia
author_facet Henning, Julia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Henning, Julia
dc.subject.por.fl_str_mv Circo
Mídia
Intermedialidade
Dramaturgia do circo
Circus
Media
Intemediality
Circus dramaturgy
Circo
Medios
Intermedialidad
Dramaturgia circense
topic Circo
Mídia
Intermedialidade
Dramaturgia do circo
Circus
Media
Intemediality
Circus dramaturgy
Circo
Medios
Intermedialidad
Dramaturgia circense
description In this article, it was presented how the media are present and related in the artistic process Geringonça, proposed by the Brazilian circus collective Instrumento de Ver from the identification and creation of categories that allowed to point out the proposed intermedialities. The concept of media was chosen as a mode of expression and objects that organize, transport, store or change our perception of the world and act as means for the production of meaning, treated within the perspective of intermediality. It was also considered the importance of studying different circus creative procedures to propose clues aimed at understanding circus writing and dramaturgy. From the research we could see that the writing of the circus show puts the intermedialities in evidence, emphasizing the contrast between different media, in an equivalence of importance.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23224
10.5965/1414573102472023e0301
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23224
identifier_str_mv 10.5965/1414573102472023e0301
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23224/15735
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23224/15736
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-25
Urdimento; Vol. 2 Núm. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-25
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-25
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573102472023
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042501835128832