Of the technique as poetics: a chiasm of dance from Michel Bernard
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22978 |
Resumo: | The present manuscript is part of the still unpublished ongoing PhD research developed in the Post-Graduation Program in Education of the Federal University of Ceará, which performs an investigation along with the translation to the Portuguese of the seminal work De la Création Chorégraphique de Michel Bernard (2001). The text comprehends the critical Introduction of the thesis and proposes considerations in the search of entangle the philosophical and pedagogical practices in dance from the philosophical thinking. It has been investigated conceptual bonds that aim to collaborate for a comprehension of the techniques in dace which are immanent to the sensory-perceptual processes of the bodily experience. The experimentation presented here relate central notions of the author’s work – dancing corporeality, orchesality and the author’s fictioning theory of sensation- as a fertile ground to rethink the teaching of the technical knowledge in dance, making them as one of the imbricate aspects of the poetics of the dance. To think technique as poetics has been our goal. |
id |
UDESC-1_730ada92ec210b83ecc5ee083bee3863 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/22978 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Of the technique as poetics: a chiasm of dance from Michel BernardDe la técnica como poética: un quiasma de danza desde el pensamiento de Michel BernardDa técnica como poética: um quiasma de dança a partir de Michel BernardTécnica em dançaPoética da corporeidadeMichel BernardPedagogia em dançaDance techniquePoetics of corporealityMichel BernardDance pedagogyTécnica en danzaPoética da corporeidadMichel BernardPedagogía en danzaThe present manuscript is part of the still unpublished ongoing PhD research developed in the Post-Graduation Program in Education of the Federal University of Ceará, which performs an investigation along with the translation to the Portuguese of the seminal work De la Création Chorégraphique de Michel Bernard (2001). The text comprehends the critical Introduction of the thesis and proposes considerations in the search of entangle the philosophical and pedagogical practices in dance from the philosophical thinking. It has been investigated conceptual bonds that aim to collaborate for a comprehension of the techniques in dace which are immanent to the sensory-perceptual processes of the bodily experience. The experimentation presented here relate central notions of the author’s work – dancing corporeality, orchesality and the author’s fictioning theory of sensation- as a fertile ground to rethink the teaching of the technical knowledge in dance, making them as one of the imbricate aspects of the poetics of the dance. To think technique as poetics has been our goal.Este artículo es parte inédita de la investigación de doctorado en fase de finalización en el Programa de Posgrado en Educación de la Universidad Federal de Ceará, que realiza un estudio de traducción al portugués de la obra seminal De la Création Chorégraphique, de Michel Bernard (2001). El texto forma parte de la introducción crítica de la tesis y propone reflexiones en la búsqueda por enredar las prácticas filosóficas y pedagógicas en danza desde el pensamiento del filósofo. Investigó costuras conceptuales que buscaron colaborar para una comprensión de la técnica en danza inmanente a los procesos sensorio-perceptivos de la experiencia corporal. Los experimentos aquí presentados relacionaron nociones clave en la obra del autor - corporeidad danzante, orquidealidad y teoría ficcional de la sensación - como territorio fértil para repensar la enseñanza de los saberes técnicos en danza, tomándolos como uno de los rostros entrelazados de la poética de la danza. Pensar la técnica como poética fue nuestra intención.O presente artigo é parte inédita da pesquisa de doutorado, em fase de finalização, no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Ceará, em que se realiza um estudo tradutório para o português da seminal obra De la Création Chorégraphique, de Michel Bernard (2001). O texto integra a Introdução crítica da tese em que são propostas reflexões no intento de enredar as práticas filosófica e pedagógica em dança, a partir do pensamento do filósofo. Investigou costuras conceituais que buscaram colaborar para uma compreensão de técnica em dança imanente aos processos sensório-perceptivos da experiência corporal. As experimentações aqui apresentadas colocaram, em relação, noções fulcrais na obra do autor – corporeidade dançante, orquesalidade e teoria ficcionária da sensação – enquanto território fértil para repensar o ensino de saberes técnicos em dança, tomando-os como uma das imbricadas faces da poética da dança. Pensar a técnica enquanto poética foi o nosso intento.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2297810.5965/1414573101462023e0206Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-20Urdimento; Vol. 1 Núm. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-20Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-202358-695810.5965/10.5965/1414573101462023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22978/15490https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22978/15491Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Rosa Ana Fernandes deCardoso, Thereza Cristina RochaCosta, Sylvio de Sousa Gadelha2024-02-29T15:07:32Zoai::article/22978Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:07:32Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Of the technique as poetics: a chiasm of dance from Michel Bernard De la técnica como poética: un quiasma de danza desde el pensamiento de Michel Bernard Da técnica como poética: um quiasma de dança a partir de Michel Bernard |
title |
Of the technique as poetics: a chiasm of dance from Michel Bernard |
spellingShingle |
Of the technique as poetics: a chiasm of dance from Michel Bernard Lima, Rosa Ana Fernandes de Técnica em dança Poética da corporeidade Michel Bernard Pedagogia em dança Dance technique Poetics of corporeality Michel Bernard Dance pedagogy Técnica en danza Poética da corporeidad Michel Bernard Pedagogía en danza |
title_short |
Of the technique as poetics: a chiasm of dance from Michel Bernard |
title_full |
Of the technique as poetics: a chiasm of dance from Michel Bernard |
title_fullStr |
Of the technique as poetics: a chiasm of dance from Michel Bernard |
title_full_unstemmed |
Of the technique as poetics: a chiasm of dance from Michel Bernard |
title_sort |
Of the technique as poetics: a chiasm of dance from Michel Bernard |
author |
Lima, Rosa Ana Fernandes de |
author_facet |
Lima, Rosa Ana Fernandes de Cardoso, Thereza Cristina Rocha Costa, Sylvio de Sousa Gadelha |
author_role |
author |
author2 |
Cardoso, Thereza Cristina Rocha Costa, Sylvio de Sousa Gadelha |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Rosa Ana Fernandes de Cardoso, Thereza Cristina Rocha Costa, Sylvio de Sousa Gadelha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Técnica em dança Poética da corporeidade Michel Bernard Pedagogia em dança Dance technique Poetics of corporeality Michel Bernard Dance pedagogy Técnica en danza Poética da corporeidad Michel Bernard Pedagogía en danza |
topic |
Técnica em dança Poética da corporeidade Michel Bernard Pedagogia em dança Dance technique Poetics of corporeality Michel Bernard Dance pedagogy Técnica en danza Poética da corporeidad Michel Bernard Pedagogía en danza |
description |
The present manuscript is part of the still unpublished ongoing PhD research developed in the Post-Graduation Program in Education of the Federal University of Ceará, which performs an investigation along with the translation to the Portuguese of the seminal work De la Création Chorégraphique de Michel Bernard (2001). The text comprehends the critical Introduction of the thesis and proposes considerations in the search of entangle the philosophical and pedagogical practices in dance from the philosophical thinking. It has been investigated conceptual bonds that aim to collaborate for a comprehension of the techniques in dace which are immanent to the sensory-perceptual processes of the bodily experience. The experimentation presented here relate central notions of the author’s work – dancing corporeality, orchesality and the author’s fictioning theory of sensation- as a fertile ground to rethink the teaching of the technical knowledge in dance, making them as one of the imbricate aspects of the poetics of the dance. To think technique as poetics has been our goal. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22978 10.5965/1414573101462023e0206 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22978 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573101462023e0206 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22978/15490 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22978/15491 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-20 Urdimento; Vol. 1 Núm. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-20 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-20 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573101462023 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042501778505728 |