Of the technique as poetics: a chiasm of dance from Michel Bernard

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Rosa Ana Fernandes de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Cardoso, Thereza Cristina Rocha, Costa, Sylvio de Sousa Gadelha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22978
Resumo: The present manuscript is part of the still unpublished ongoing PhD research developed in the Post-Graduation Program in Education of the Federal University of Ceará, which performs an investigation along with the translation to the Portuguese of the seminal work De la Création Chorégraphique de Michel Bernard (2001). The text comprehends the critical Introduction of the thesis and proposes considerations in the search of entangle the philosophical and pedagogical practices in dance from the philosophical thinking. It has been investigated conceptual bonds that aim to collaborate for a comprehension of the techniques in dace which are immanent to the sensory-perceptual processes of the bodily experience. The experimentation presented here relate central notions of the author’s work – dancing corporeality, orchesality and the author’s fictioning theory of sensation- as a fertile ground to rethink the teaching of the technical knowledge in dance, making them as one of the imbricate aspects of the poetics of the dance. To think technique as poetics has been our goal.
id UDESC-1_730ada92ec210b83ecc5ee083bee3863
oai_identifier_str oai::article/22978
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Of the technique as poetics: a chiasm of dance from Michel BernardDe la técnica como poética: un quiasma de danza desde el pensamiento de Michel BernardDa técnica como poética: um quiasma de dança a partir de Michel BernardTécnica em dançaPoética da corporeidadeMichel BernardPedagogia em dançaDance techniquePoetics of corporealityMichel BernardDance pedagogyTécnica en danzaPoética da corporeidadMichel BernardPedagogía en danzaThe present manuscript is part of the still unpublished ongoing PhD research developed in the Post-Graduation Program in Education of the Federal University of Ceará, which performs an investigation along with the translation to the Portuguese of the seminal work De la Création Chorégraphique de Michel Bernard (2001). The text comprehends the critical Introduction of the thesis and proposes considerations in the search of entangle the philosophical and pedagogical practices in dance from the philosophical thinking. It has been investigated conceptual bonds that aim to collaborate for a comprehension of the techniques in dace which are immanent to the sensory-perceptual processes of the bodily experience. The experimentation presented here relate central notions of the author’s work – dancing corporeality, orchesality and the author’s fictioning theory of sensation- as a fertile ground to rethink the teaching of the technical knowledge in dance, making them as one of the imbricate aspects of the poetics of the dance. To think technique as poetics has been our goal.Este artículo es parte inédita de la investigación de doctorado en fase de finalización en el Programa de Posgrado en Educación de la Universidad Federal de Ceará, que realiza un estudio de traducción al portugués de la obra seminal De la Création Chorégraphique, de Michel Bernard (2001). El texto forma parte de la introducción crítica de la tesis y propone reflexiones en la búsqueda por enredar las prácticas filosóficas y pedagógicas en danza desde el pensamiento del filósofo. Investigó costuras conceptuales que buscaron colaborar para una comprensión de la técnica en danza inmanente a los procesos sensorio-perceptivos de la experiencia corporal. Los experimentos aquí presentados relacionaron nociones clave en la obra del autor - corporeidad danzante, orquidealidad y teoría ficcional de la sensación - como territorio fértil para repensar la enseñanza de los saberes técnicos en danza, tomándolos como uno de los rostros entrelazados de la poética de la danza. Pensar la técnica como poética fue nuestra intención.O presente artigo é parte inédita da pesquisa de doutorado, em fase de finalização, no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Ceará, em que se realiza um estudo tradutório para o português da seminal obra De la Création Chorégraphique, de Michel Bernard (2001). O texto integra a Introdução crítica da tese em que são propostas reflexões no intento de enredar as práticas filosófica e pedagógica em dança, a partir do pensamento do filósofo. Investigou costuras conceituais que buscaram colaborar para uma compreensão de técnica em dança imanente aos processos sensório-perceptivos da experiência corporal. As experimentações aqui apresentadas colocaram, em relação, noções fulcrais na obra do autor – corporeidade dançante, orquesalidade e teoria ficcionária da sensação – enquanto território fértil para repensar o ensino de saberes técnicos em dança, tomando-os como uma das imbricadas faces da poética da dança. Pensar a técnica enquanto poética foi o nosso intento.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2297810.5965/1414573101462023e0206Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-20Urdimento; Vol. 1 Núm. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-20Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-202358-695810.5965/10.5965/1414573101462023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22978/15490https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22978/15491Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Rosa Ana Fernandes deCardoso, Thereza Cristina RochaCosta, Sylvio de Sousa Gadelha2024-02-29T15:07:32Zoai::article/22978Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:07:32Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Of the technique as poetics: a chiasm of dance from Michel Bernard
De la técnica como poética: un quiasma de danza desde el pensamiento de Michel Bernard
Da técnica como poética: um quiasma de dança a partir de Michel Bernard
title Of the technique as poetics: a chiasm of dance from Michel Bernard
spellingShingle Of the technique as poetics: a chiasm of dance from Michel Bernard
Lima, Rosa Ana Fernandes de
Técnica em dança
Poética da corporeidade
Michel Bernard
Pedagogia em dança
Dance technique
Poetics of corporeality
Michel Bernard
Dance pedagogy
Técnica en danza
Poética da corporeidad
Michel Bernard
Pedagogía en danza
title_short Of the technique as poetics: a chiasm of dance from Michel Bernard
title_full Of the technique as poetics: a chiasm of dance from Michel Bernard
title_fullStr Of the technique as poetics: a chiasm of dance from Michel Bernard
title_full_unstemmed Of the technique as poetics: a chiasm of dance from Michel Bernard
title_sort Of the technique as poetics: a chiasm of dance from Michel Bernard
author Lima, Rosa Ana Fernandes de
author_facet Lima, Rosa Ana Fernandes de
Cardoso, Thereza Cristina Rocha
Costa, Sylvio de Sousa Gadelha
author_role author
author2 Cardoso, Thereza Cristina Rocha
Costa, Sylvio de Sousa Gadelha
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Rosa Ana Fernandes de
Cardoso, Thereza Cristina Rocha
Costa, Sylvio de Sousa Gadelha
dc.subject.por.fl_str_mv Técnica em dança
Poética da corporeidade
Michel Bernard
Pedagogia em dança
Dance technique
Poetics of corporeality
Michel Bernard
Dance pedagogy
Técnica en danza
Poética da corporeidad
Michel Bernard
Pedagogía en danza
topic Técnica em dança
Poética da corporeidade
Michel Bernard
Pedagogia em dança
Dance technique
Poetics of corporeality
Michel Bernard
Dance pedagogy
Técnica en danza
Poética da corporeidad
Michel Bernard
Pedagogía en danza
description The present manuscript is part of the still unpublished ongoing PhD research developed in the Post-Graduation Program in Education of the Federal University of Ceará, which performs an investigation along with the translation to the Portuguese of the seminal work De la Création Chorégraphique de Michel Bernard (2001). The text comprehends the critical Introduction of the thesis and proposes considerations in the search of entangle the philosophical and pedagogical practices in dance from the philosophical thinking. It has been investigated conceptual bonds that aim to collaborate for a comprehension of the techniques in dace which are immanent to the sensory-perceptual processes of the bodily experience. The experimentation presented here relate central notions of the author’s work – dancing corporeality, orchesality and the author’s fictioning theory of sensation- as a fertile ground to rethink the teaching of the technical knowledge in dance, making them as one of the imbricate aspects of the poetics of the dance. To think technique as poetics has been our goal.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22978
10.5965/1414573101462023e0206
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22978
identifier_str_mv 10.5965/1414573101462023e0206
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22978/15490
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22978/15491
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-20
Urdimento; Vol. 1 Núm. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-20
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-20
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573101462023
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042501778505728