Scene, production and moqueca: Dimenti´s (1998-2012) bahian contemporary theater:
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
DOI: | 10.5965/1414573102442022e0207 |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21007 |
Resumo: | This article aimed to make visible a part of the recent history of Bahia´s (mainly Salvador) performing arts, by approaching Dimenti (1998-2012), a group in which I participated – this participation makes me a privileged witness of its aesthetic purposes, rehearsal practices and staging – of its history. By chronologically describing its plays, it is possible to notice a group with an intense production, interested in a profound dialogue with other languages. From the description of this small part of Bahia´s theater, we conclude that, within Nordeste’s theater, there are many theaters – from more traditional to more experimental ways of staging; artistic purposes and diverse topics – which inject complexity and dissent in the ways Brazilian theater became modern. |
id |
UDESC-1_7422e8be6eff625960faf8b692058582 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/21007 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
spelling |
Scene, production and moqueca: Dimenti´s (1998-2012) bahian contemporary theater: Escena, producción y moqueca: el teatro baiano contemporáno del Dimenti: Cena, produção e moqueca: o teatro baiano contemporâneo do Dimenti (1998-2012): TeatroDançaDimentiBahiaNordesteTheaterDanceDimentiBahiaNordesteTeatroDanzaDimentiBahíaNordesteThis article aimed to make visible a part of the recent history of Bahia´s (mainly Salvador) performing arts, by approaching Dimenti (1998-2012), a group in which I participated – this participation makes me a privileged witness of its aesthetic purposes, rehearsal practices and staging – of its history. By chronologically describing its plays, it is possible to notice a group with an intense production, interested in a profound dialogue with other languages. From the description of this small part of Bahia´s theater, we conclude that, within Nordeste’s theater, there are many theaters – from more traditional to more experimental ways of staging; artistic purposes and diverse topics – which inject complexity and dissent in the ways Brazilian theater became modern.Este artículo busca visibilizar parte de la historia reciente de las artes escénicas hechas en Bahía, en Salvador; que aborda el caso particular de Dimenti (1998-2012, sus propósitos estéticos, prácticas de ensayo y escenificación, su historia. Por medio de la descripción de su itinerario de montajes, es posible encontrar un grupo de producción intensa, interesado en un teatro en franco diálogo con otros lenguajes. A partir de la caracterización de este recorte en el teatro bahiano, entendemos que, en el teatro hecho en el Nordeste, hay muchos Nordestes – modos de escenificación de los más tradicionales a los más experimentales, objetivos, modos de funcionamiento y temáticas diversas – los cuales inyectan complejidad y disenso en los modos por los cuales el teatro brasileño se modernizó.Este artigo buscou visibilizar parte da história recente das artes cênicas feitas na Bahia, em Salvador; abordando o caso particular do Dimenti (1998-2012), seus propósitos estéticos, práticas de ensaio e encenação – sua história. Por meio da descrição de seu itinerário de montagens, foi caracterizado um grupo de produção intensa, interessado num teatro em franco diálogo com outras linguagens. A partir da caracterização deste recorte no teatro baiano, entende-se que, no teatro feito no Nordeste, há muitos Nordestes – modos de encenação dos mais tradicionais aos mais experimentais, objetivos, modos de funcionamento e temáticas diversas – os quais injetam complexidade e dissenso nos modos pelos quais o teatro brasileiro se modernizou.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2100710.5965/1414573102442022e0207Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-16Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-16Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-162358-695810.5965/10.5965/1414573102442022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21007/14217https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21007/14218Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLordelo, Lia da Rocha2024-02-29T15:03:06Zoai::article/21007Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:03:06Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Scene, production and moqueca: Dimenti´s (1998-2012) bahian contemporary theater: Escena, producción y moqueca: el teatro baiano contemporáno del Dimenti: Cena, produção e moqueca: o teatro baiano contemporâneo do Dimenti (1998-2012): |
title |
Scene, production and moqueca: Dimenti´s (1998-2012) bahian contemporary theater: |
spellingShingle |
Scene, production and moqueca: Dimenti´s (1998-2012) bahian contemporary theater: Scene, production and moqueca: Dimenti´s (1998-2012) bahian contemporary theater: Lordelo, Lia da Rocha Teatro Dança Dimenti Bahia Nordeste Theater Dance Dimenti Bahia Nordeste Teatro Danza Dimenti Bahía Nordeste Lordelo, Lia da Rocha Teatro Dança Dimenti Bahia Nordeste Theater Dance Dimenti Bahia Nordeste Teatro Danza Dimenti Bahía Nordeste |
title_short |
Scene, production and moqueca: Dimenti´s (1998-2012) bahian contemporary theater: |
title_full |
Scene, production and moqueca: Dimenti´s (1998-2012) bahian contemporary theater: |
title_fullStr |
Scene, production and moqueca: Dimenti´s (1998-2012) bahian contemporary theater: Scene, production and moqueca: Dimenti´s (1998-2012) bahian contemporary theater: |
title_full_unstemmed |
Scene, production and moqueca: Dimenti´s (1998-2012) bahian contemporary theater: Scene, production and moqueca: Dimenti´s (1998-2012) bahian contemporary theater: |
title_sort |
Scene, production and moqueca: Dimenti´s (1998-2012) bahian contemporary theater: |
author |
Lordelo, Lia da Rocha |
author_facet |
Lordelo, Lia da Rocha Lordelo, Lia da Rocha |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lordelo, Lia da Rocha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teatro Dança Dimenti Bahia Nordeste Theater Dance Dimenti Bahia Nordeste Teatro Danza Dimenti Bahía Nordeste |
topic |
Teatro Dança Dimenti Bahia Nordeste Theater Dance Dimenti Bahia Nordeste Teatro Danza Dimenti Bahía Nordeste |
description |
This article aimed to make visible a part of the recent history of Bahia´s (mainly Salvador) performing arts, by approaching Dimenti (1998-2012), a group in which I participated – this participation makes me a privileged witness of its aesthetic purposes, rehearsal practices and staging – of its history. By chronologically describing its plays, it is possible to notice a group with an intense production, interested in a profound dialogue with other languages. From the description of this small part of Bahia´s theater, we conclude that, within Nordeste’s theater, there are many theaters – from more traditional to more experimental ways of staging; artistic purposes and diverse topics – which inject complexity and dissent in the ways Brazilian theater became modern. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21007 10.5965/1414573102442022e0207 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21007 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573102442022e0207 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21007/14217 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21007/14218 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-16 Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-16 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-16 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573102442022 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1822180456102100992 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5965/1414573102442022e0207 |