Scene, production and moqueca: Dimenti´s (1998-2012) bahian contemporary theater:
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21007 |
Resumo: | This article aimed to make visible a part of the recent history of Bahia´s (mainly Salvador) performing arts, by approaching Dimenti (1998-2012), a group in which I participated – this participation makes me a privileged witness of its aesthetic purposes, rehearsal practices and staging – of its history. By chronologically describing its plays, it is possible to notice a group with an intense production, interested in a profound dialogue with other languages. From the description of this small part of Bahia´s theater, we conclude that, within Nordeste’s theater, there are many theaters – from more traditional to more experimental ways of staging; artistic purposes and diverse topics – which inject complexity and dissent in the ways Brazilian theater became modern. |
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Scene, production and moqueca: Dimenti´s (1998-2012) bahian contemporary theater: Escena, producción y moqueca: el teatro baiano contemporáno del Dimenti: Cena, produção e moqueca: o teatro baiano contemporâneo do Dimenti (1998-2012): TeatroDançaDimentiBahiaNordesteTheaterDanceDimentiBahiaNordesteTeatroDanzaDimentiBahíaNordesteThis article aimed to make visible a part of the recent history of Bahia´s (mainly Salvador) performing arts, by approaching Dimenti (1998-2012), a group in which I participated – this participation makes me a privileged witness of its aesthetic purposes, rehearsal practices and staging – of its history. By chronologically describing its plays, it is possible to notice a group with an intense production, interested in a profound dialogue with other languages. From the description of this small part of Bahia´s theater, we conclude that, within Nordeste’s theater, there are many theaters – from more traditional to more experimental ways of staging; artistic purposes and diverse topics – which inject complexity and dissent in the ways Brazilian theater became modern.Este artículo busca visibilizar parte de la historia reciente de las artes escénicas hechas en Bahía, en Salvador; que aborda el caso particular de Dimenti (1998-2012, sus propósitos estéticos, prácticas de ensayo y escenificación, su historia. Por medio de la descripción de su itinerario de montajes, es posible encontrar un grupo de producción intensa, interesado en un teatro en franco diálogo con otros lenguajes. A partir de la caracterización de este recorte en el teatro bahiano, entendemos que, en el teatro hecho en el Nordeste, hay muchos Nordestes – modos de escenificación de los más tradicionales a los más experimentales, objetivos, modos de funcionamiento y temáticas diversas – los cuales inyectan complejidad y disenso en los modos por los cuales el teatro brasileño se modernizó.Este artigo buscou visibilizar parte da história recente das artes cênicas feitas na Bahia, em Salvador; abordando o caso particular do Dimenti (1998-2012), seus propósitos estéticos, práticas de ensaio e encenação – sua história. Por meio da descrição de seu itinerário de montagens, foi caracterizado um grupo de produção intensa, interessado num teatro em franco diálogo com outras linguagens. A partir da caracterização deste recorte no teatro baiano, entende-se que, no teatro feito no Nordeste, há muitos Nordestes – modos de encenação dos mais tradicionais aos mais experimentais, objetivos, modos de funcionamento e temáticas diversas – os quais injetam complexidade e dissenso nos modos pelos quais o teatro brasileiro se modernizou.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2100710.5965/1414573102442022e0207Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-16Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-16Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-162358-695810.5965/10.5965/1414573102442022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21007/14217https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21007/14218Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLordelo, Lia da Rocha2024-02-29T15:03:06Zoai::article/21007Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:03:06Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
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