Theater that wheels’ invades the city: Essay about the show Of the tasty adventures of Dom Quixote…

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, José Alencar de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Oliveira, Natassia Duarte Garcia Leite de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22361
Resumo: In this article, the staging of the street show “Of the tasty adventures of Dom Quixote de La Mancha and his squire Sancho Pança – a chapter that could have been” (2006) (Das saborosas aventuras de Dom Quixote de La Mancha e seu escudeiro Sancho Pança – um capítulo que poderia ter sido) was discoursed, a free adaptation of the classic Dom Quixote de la Mancha (1605), by Miguel de Cervantes, directed by André Carreira. The objective is to understand the occupation of urban space as a scenic space, investigating the street as a dramaturgical possibility. For the analysis, the concept of Invasion Theater, proposed by André Carreira, was listed and the category of ‘organiCity’ was inaugurated. Therefore, semi-structured interviews were carried out with the director of the show and the members of the Teatro que Roda group, which were able to elucidate the process of creating the collective and the scenic composition proposed for the montage. It is understood that the occupation of this social space produces multiple layers of meaning of, for, with and through the street and demands expanding the notion of spatiality in the field of Performing Arts.
id UDESC-1_759c681236f318f32cb637f073bfb0ee
oai_identifier_str oai::article/22361
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Theater that wheels’ invades the city: Essay about the show Of the tasty adventures of Dom Quixote…Teatro que rueda invade la ciudad: Ensayo acerca del espectáculo De las Sabrosas Aventuras de Don Quijote... Teatro que Roda invade a cidade: Ensaio acerca do espetáculo Das Saborosas Aventuras de Dom Quixote... Direção de ArteEspacialidadeOrganiCidadeTeatro de InvasãoTeatro que RodaArt DirectionSpatialityOrganiCityInvasion TheaterTheater that RotatesDirección de arteEspacialidadOrganiCiudadTeatro de invasiónTeatro que RuedaIn this article, the staging of the street show “Of the tasty adventures of Dom Quixote de La Mancha and his squire Sancho Pança – a chapter that could have been” (2006) (Das saborosas aventuras de Dom Quixote de La Mancha e seu escudeiro Sancho Pança – um capítulo que poderia ter sido) was discoursed, a free adaptation of the classic Dom Quixote de la Mancha (1605), by Miguel de Cervantes, directed by André Carreira. The objective is to understand the occupation of urban space as a scenic space, investigating the street as a dramaturgical possibility. For the analysis, the concept of Invasion Theater, proposed by André Carreira, was listed and the category of ‘organiCity’ was inaugurated. Therefore, semi-structured interviews were carried out with the director of the show and the members of the Teatro que Roda group, which were able to elucidate the process of creating the collective and the scenic composition proposed for the montage. It is understood that the occupation of this social space produces multiple layers of meaning of, for, with and through the street and demands expanding the notion of spatiality in the field of Performing Arts.En el siguiente artículo, se discutió sobre el montaje del espectáculo de calle De las sabrosas aventuras de Don Quijote de La Mancha y su escudero Sancho Panza – (2006) un capítulo que podría ser una libre adaptación del clásico Don Quijote de la Mancha (1605), de Miguel de Cervantes, dirigida por André Carreira. El objetivo es comprender la ocupación del espacio urbano como espacio escénico, investigando la calle como posibilidad dramatúrgica. Para el análisis, se expuso el concepto de teatro de invasión, propuesto por André Carreira, y se introdujo la categoría de ‘OrganiCiudad’. Para esto, fueron realizadas entrevistas semiestructuradas con el director del espectáculo y los integrantes del grupo Teatro que Rueda, las cuales permitieron ilustrar el proceso de creación del colectivo y de composición escénica propuesta para el montaje. Se comprende que la ocupación de este espacio social produce múltiples camadas de significado de, para, con y por la calle y exige ampliar la noción de Espacialidad en el campo de las Artes Escénicas.No presente artigo, discorreu-se sobre a montagem do espetáculo de rua Das saborosas aventuras de Dom Quixote de La Mancha e seu escudeiro Sancho Pança - um capítulo que poderia ter sido (2006), uma livre adaptação do clássico Dom Quixote de la Mancha (1605), de Miguel de Cervantes, dirigida por André Carreira. O objetivo é compreender a ocupação do espaço urbano enquanto espaço cênico, investigando a rua como possibilidade dramatúrgica. Para a análise, elencou-se o conceito de teatro de invasão, proposto por André Carreira, e inaugurou-se a categoria de ‘organiCidade’. Para tanto, foram realizadas entrevistas semiestruturadas com o diretor do espetáculo e os integrantes do grupo Teatro que Roda, as quais puderam elucidar o processo de criação do coletivo e de composição cênica proposta para a montagem. Compreende-se que a ocupação deste espaço social produz múltiplas camadas de significação da, para, com e pela rua e exige ampliar a noção de espacialidade no campo das Artes da Cena.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2236110.5965/1414573103452022e0110Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-31Urdimento; Vol. 3 Núm. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-31Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-312358-695810.5965/10.5965/1414573103452022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22361/14899https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22361/14900Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMelo, José Alencar deOliveira, Natassia Duarte Garcia Leite de 2024-02-29T15:01:15Zoai::article/22361Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:01:15Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Theater that wheels’ invades the city: Essay about the show Of the tasty adventures of Dom Quixote…
Teatro que rueda invade la ciudad: Ensayo acerca del espectáculo De las Sabrosas Aventuras de Don Quijote...
Teatro que Roda invade a cidade: Ensaio acerca do espetáculo Das Saborosas Aventuras de Dom Quixote...
title Theater that wheels’ invades the city: Essay about the show Of the tasty adventures of Dom Quixote…
spellingShingle Theater that wheels’ invades the city: Essay about the show Of the tasty adventures of Dom Quixote…
Melo, José Alencar de
Direção de Arte
Espacialidade
OrganiCidade
Teatro de Invasão
Teatro que Roda
Art Direction
Spatiality
OrganiCity
Invasion Theater
Theater that Rotates
Dirección de arte
Espacialidad
OrganiCiudad
Teatro de invasión
Teatro que Rueda
title_short Theater that wheels’ invades the city: Essay about the show Of the tasty adventures of Dom Quixote…
title_full Theater that wheels’ invades the city: Essay about the show Of the tasty adventures of Dom Quixote…
title_fullStr Theater that wheels’ invades the city: Essay about the show Of the tasty adventures of Dom Quixote…
title_full_unstemmed Theater that wheels’ invades the city: Essay about the show Of the tasty adventures of Dom Quixote…
title_sort Theater that wheels’ invades the city: Essay about the show Of the tasty adventures of Dom Quixote…
author Melo, José Alencar de
author_facet Melo, José Alencar de
Oliveira, Natassia Duarte Garcia Leite de
author_role author
author2 Oliveira, Natassia Duarte Garcia Leite de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, José Alencar de
Oliveira, Natassia Duarte Garcia Leite de
dc.subject.por.fl_str_mv Direção de Arte
Espacialidade
OrganiCidade
Teatro de Invasão
Teatro que Roda
Art Direction
Spatiality
OrganiCity
Invasion Theater
Theater that Rotates
Dirección de arte
Espacialidad
OrganiCiudad
Teatro de invasión
Teatro que Rueda
topic Direção de Arte
Espacialidade
OrganiCidade
Teatro de Invasão
Teatro que Roda
Art Direction
Spatiality
OrganiCity
Invasion Theater
Theater that Rotates
Dirección de arte
Espacialidad
OrganiCiudad
Teatro de invasión
Teatro que Rueda
description In this article, the staging of the street show “Of the tasty adventures of Dom Quixote de La Mancha and his squire Sancho Pança – a chapter that could have been” (2006) (Das saborosas aventuras de Dom Quixote de La Mancha e seu escudeiro Sancho Pança – um capítulo que poderia ter sido) was discoursed, a free adaptation of the classic Dom Quixote de la Mancha (1605), by Miguel de Cervantes, directed by André Carreira. The objective is to understand the occupation of urban space as a scenic space, investigating the street as a dramaturgical possibility. For the analysis, the concept of Invasion Theater, proposed by André Carreira, was listed and the category of ‘organiCity’ was inaugurated. Therefore, semi-structured interviews were carried out with the director of the show and the members of the Teatro que Roda group, which were able to elucidate the process of creating the collective and the scenic composition proposed for the montage. It is understood that the occupation of this social space produces multiple layers of meaning of, for, with and through the street and demands expanding the notion of spatiality in the field of Performing Arts.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22361
10.5965/1414573103452022e0110
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22361
identifier_str_mv 10.5965/1414573103452022e0110
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22361/14899
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22361/14900
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-31
Urdimento; Vol. 3 Núm. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-31
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-31
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573103452022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042501078056960