Perspectives on accessibility in performance based on the analysis of Birita Procura-se"

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo Junior, Sidnei Mauro de
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Berselli, Marcia, Souza, Vinicius Rodrigues de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24616
Resumo: The article presents an analysis of Birita Procura-se created by Ariadne Antico and Ésio Magalhães. Focusing on the perspective of accessibility, the study seeks to observe how the clown's performance, especially with the use of the flop, a specific clowning resource, favors the establishment of an accessible scene in which markers of disability are revisited through the displacement of the parameter of normality. As a methodological approach are used audio description (AD) and the questionnaire presented by Pavis in the book A análise de espetáculos (2003). The audio description is highlighted and exemplified once that it operates transversally in the study.
id UDESC-1_80e81b1cb4d3dc5ca03b89cbd45563ea
oai_identifier_str oai::article/24616
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Perspectives on accessibility in performance based on the analysis of Birita Procura-se" Perspectivas sobre la escena accesible desde el análisis del espectáculo Birita Procura-se"Perspectivas sobre a cena acessível a partir da análise do espetáculo "Birita Procura-se" análise de espetáculoscena acessívelpalhaçariateatroacessibilidadeperformance analysisaccessible sceneclowntheateraccessibilityanálisis de espectáculosescena accesiblepayaseríateatroaccesibilidadThe article presents an analysis of Birita Procura-se created by Ariadne Antico and Ésio Magalhães. Focusing on the perspective of accessibility, the study seeks to observe how the clown's performance, especially with the use of the flop, a specific clowning resource, favors the establishment of an accessible scene in which markers of disability are revisited through the displacement of the parameter of normality. As a methodological approach are used audio description (AD) and the questionnaire presented by Pavis in the book A análise de espetáculos (2003). The audio description is highlighted and exemplified once that it operates transversally in the study.El artículo presenta un análisis del espectáculo Birita Procura-se, creado por Ariadne Antico y Ésio Magalhães. Centrándose en la perspectiva de la accesibilidad, el estudio pretende observar cómo la actuación de la payasa, especialmente con el uso del flop, recurso específico en la payasería, favorece el establecimiento de una escena accesible en el que los marcadores de la discapacidad son revisitados a través del desplazamiento del parámetro de normalidad. Como aproximación metodológica se utiliza la audiodescripción y el cuestionario presentado por Pavis en la obra A análise de espetáculos (2003). Se destaca y ejemplifica la audiodescripción una vez que opera transversalmente en el estudio.O artigo apresenta a análise do espetáculo Birita Procura-se, criação de Ariadne Antico e Ésio Magalhães. Com enfoque na perspectiva da acessibilidade, o estudo busca observar como a atuação da palhaça, especialmente com o uso do flop, recurso específico da palhaçaria, favorece o estabelecimento de uma cena acessível, na qual os marcadores de deficiência são revisitados a partir do deslocamento do parâmetro de normalidade. Como abordagem metodológica, utiliza-se a audiodescrição (AD) e o questionário apresentado por Pavis na obra A análise dos espetáculos (2003). A AD, por operar transversalmente no estudo, é destacada e exemplificada.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2024-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2461610.5965/1414573101502024e0207Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-25Urdimento; Vol. 1 Núm. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-25Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-252358-695810.5965/10.5965/1414573101502024reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24616/16843https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24616/16844https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24616/16845Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMelo Junior, Sidnei Mauro deBerselli, MarciaSouza, Vinicius Rodrigues de2024-04-30T11:34:23Zoai::article/24616Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-04-30T11:34:23Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Perspectives on accessibility in performance based on the analysis of Birita Procura-se"
Perspectivas sobre la escena accesible desde el análisis del espectáculo Birita Procura-se"
Perspectivas sobre a cena acessível a partir da análise do espetáculo "Birita Procura-se"
title Perspectives on accessibility in performance based on the analysis of Birita Procura-se"
spellingShingle Perspectives on accessibility in performance based on the analysis of Birita Procura-se"
Melo Junior, Sidnei Mauro de
análise de espetáculos
cena acessível
palhaçaria
teatro
acessibilidade
performance analysis
accessible scene
clown
theater
accessibility
análisis de espectáculos
escena accesible
payasería
teatro
accesibilidad
title_short Perspectives on accessibility in performance based on the analysis of Birita Procura-se"
title_full Perspectives on accessibility in performance based on the analysis of Birita Procura-se"
title_fullStr Perspectives on accessibility in performance based on the analysis of Birita Procura-se"
title_full_unstemmed Perspectives on accessibility in performance based on the analysis of Birita Procura-se"
title_sort Perspectives on accessibility in performance based on the analysis of Birita Procura-se"
author Melo Junior, Sidnei Mauro de
author_facet Melo Junior, Sidnei Mauro de
Berselli, Marcia
Souza, Vinicius Rodrigues de
author_role author
author2 Berselli, Marcia
Souza, Vinicius Rodrigues de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo Junior, Sidnei Mauro de
Berselli, Marcia
Souza, Vinicius Rodrigues de
dc.subject.por.fl_str_mv análise de espetáculos
cena acessível
palhaçaria
teatro
acessibilidade
performance analysis
accessible scene
clown
theater
accessibility
análisis de espectáculos
escena accesible
payasería
teatro
accesibilidad
topic análise de espetáculos
cena acessível
palhaçaria
teatro
acessibilidade
performance analysis
accessible scene
clown
theater
accessibility
análisis de espectáculos
escena accesible
payasería
teatro
accesibilidad
description The article presents an analysis of Birita Procura-se created by Ariadne Antico and Ésio Magalhães. Focusing on the perspective of accessibility, the study seeks to observe how the clown's performance, especially with the use of the flop, a specific clowning resource, favors the establishment of an accessible scene in which markers of disability are revisited through the displacement of the parameter of normality. As a methodological approach are used audio description (AD) and the questionnaire presented by Pavis in the book A análise de espetáculos (2003). The audio description is highlighted and exemplified once that it operates transversally in the study.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24616
10.5965/1414573101502024e0207
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24616
identifier_str_mv 10.5965/1414573101502024e0207
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24616/16843
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24616/16844
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24616/16845
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-25
Urdimento; Vol. 1 Núm. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-25
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-25
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573101502024
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042502668746752