Perspectives on accessibility in performance based on the analysis of Birita Procura-se"
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24616 |
Resumo: | The article presents an analysis of Birita Procura-se created by Ariadne Antico and Ésio Magalhães. Focusing on the perspective of accessibility, the study seeks to observe how the clown's performance, especially with the use of the flop, a specific clowning resource, favors the establishment of an accessible scene in which markers of disability are revisited through the displacement of the parameter of normality. As a methodological approach are used audio description (AD) and the questionnaire presented by Pavis in the book A análise de espetáculos (2003). The audio description is highlighted and exemplified once that it operates transversally in the study. |
id |
UDESC-1_80e81b1cb4d3dc5ca03b89cbd45563ea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/24616 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Perspectives on accessibility in performance based on the analysis of Birita Procura-se" Perspectivas sobre la escena accesible desde el análisis del espectáculo Birita Procura-se"Perspectivas sobre a cena acessível a partir da análise do espetáculo "Birita Procura-se" análise de espetáculoscena acessívelpalhaçariateatroacessibilidadeperformance analysisaccessible sceneclowntheateraccessibilityanálisis de espectáculosescena accesiblepayaseríateatroaccesibilidadThe article presents an analysis of Birita Procura-se created by Ariadne Antico and Ésio Magalhães. Focusing on the perspective of accessibility, the study seeks to observe how the clown's performance, especially with the use of the flop, a specific clowning resource, favors the establishment of an accessible scene in which markers of disability are revisited through the displacement of the parameter of normality. As a methodological approach are used audio description (AD) and the questionnaire presented by Pavis in the book A análise de espetáculos (2003). The audio description is highlighted and exemplified once that it operates transversally in the study.El artículo presenta un análisis del espectáculo Birita Procura-se, creado por Ariadne Antico y Ésio Magalhães. Centrándose en la perspectiva de la accesibilidad, el estudio pretende observar cómo la actuación de la payasa, especialmente con el uso del flop, recurso específico en la payasería, favorece el establecimiento de una escena accesible en el que los marcadores de la discapacidad son revisitados a través del desplazamiento del parámetro de normalidad. Como aproximación metodológica se utiliza la audiodescripción y el cuestionario presentado por Pavis en la obra A análise de espetáculos (2003). Se destaca y ejemplifica la audiodescripción una vez que opera transversalmente en el estudio.O artigo apresenta a análise do espetáculo Birita Procura-se, criação de Ariadne Antico e Ésio Magalhães. Com enfoque na perspectiva da acessibilidade, o estudo busca observar como a atuação da palhaça, especialmente com o uso do flop, recurso específico da palhaçaria, favorece o estabelecimento de uma cena acessível, na qual os marcadores de deficiência são revisitados a partir do deslocamento do parâmetro de normalidade. Como abordagem metodológica, utiliza-se a audiodescrição (AD) e o questionário apresentado por Pavis na obra A análise dos espetáculos (2003). A AD, por operar transversalmente no estudo, é destacada e exemplificada.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2024-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2461610.5965/1414573101502024e0207Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-25Urdimento; Vol. 1 Núm. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-25Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-252358-695810.5965/10.5965/1414573101502024reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24616/16843https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24616/16844https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24616/16845Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMelo Junior, Sidnei Mauro deBerselli, MarciaSouza, Vinicius Rodrigues de2024-04-30T11:34:23Zoai::article/24616Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-04-30T11:34:23Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Perspectives on accessibility in performance based on the analysis of Birita Procura-se" Perspectivas sobre la escena accesible desde el análisis del espectáculo Birita Procura-se" Perspectivas sobre a cena acessível a partir da análise do espetáculo "Birita Procura-se" |
title |
Perspectives on accessibility in performance based on the analysis of Birita Procura-se" |
spellingShingle |
Perspectives on accessibility in performance based on the analysis of Birita Procura-se" Melo Junior, Sidnei Mauro de análise de espetáculos cena acessível palhaçaria teatro acessibilidade performance analysis accessible scene clown theater accessibility análisis de espectáculos escena accesible payasería teatro accesibilidad |
title_short |
Perspectives on accessibility in performance based on the analysis of Birita Procura-se" |
title_full |
Perspectives on accessibility in performance based on the analysis of Birita Procura-se" |
title_fullStr |
Perspectives on accessibility in performance based on the analysis of Birita Procura-se" |
title_full_unstemmed |
Perspectives on accessibility in performance based on the analysis of Birita Procura-se" |
title_sort |
Perspectives on accessibility in performance based on the analysis of Birita Procura-se" |
author |
Melo Junior, Sidnei Mauro de |
author_facet |
Melo Junior, Sidnei Mauro de Berselli, Marcia Souza, Vinicius Rodrigues de |
author_role |
author |
author2 |
Berselli, Marcia Souza, Vinicius Rodrigues de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo Junior, Sidnei Mauro de Berselli, Marcia Souza, Vinicius Rodrigues de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
análise de espetáculos cena acessível palhaçaria teatro acessibilidade performance analysis accessible scene clown theater accessibility análisis de espectáculos escena accesible payasería teatro accesibilidad |
topic |
análise de espetáculos cena acessível palhaçaria teatro acessibilidade performance analysis accessible scene clown theater accessibility análisis de espectáculos escena accesible payasería teatro accesibilidad |
description |
The article presents an analysis of Birita Procura-se created by Ariadne Antico and Ésio Magalhães. Focusing on the perspective of accessibility, the study seeks to observe how the clown's performance, especially with the use of the flop, a specific clowning resource, favors the establishment of an accessible scene in which markers of disability are revisited through the displacement of the parameter of normality. As a methodological approach are used audio description (AD) and the questionnaire presented by Pavis in the book A análise de espetáculos (2003). The audio description is highlighted and exemplified once that it operates transversally in the study. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24616 10.5965/1414573101502024e0207 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24616 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573101502024e0207 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24616/16843 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24616/16844 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24616/16845 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html application/epub+zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-25 Urdimento; Vol. 1 Núm. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-25 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-25 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573101502024 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042502668746752 |