Education and Theater in prison - A pedagogical experience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Janilce
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18884
Resumo: This article presents the accounts of the pedagogic experience with drama workshops held with inmates of Papuda (DF) Prison System (located in Brazil’s capital, Brasilia) between 2005 and 2013. As a result of this work, the book “Teatro em Cadeado - uma experiência em cela de aula, 2019” was written and published. This publication contains experiences with the male and female prison systems and their particularities. The appropriation of the performing language with people deprived of freedom is a psychosocial challenge. By proposing free expression in an oppressor space, the practice of drama has many functions, which is not only the artistic expression, it is the deconstruction of a marginalized and oppressed identity. The exercise of this artistic language amazed the students/inmates when they found themselves capable of transforming their pessimist reality, looking at themselves in a new way, and leading a transforming and liberating future
id UDESC-1_8f1c32aabfec6b61cbcaf5d8136223b4
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/18884
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Education and Theater in prison - A pedagogical experienceEducación y Teatro en la Cárcel - Una experiencia pedagógicaEducação e Teatro na Cadeia: Práticas pedagógicas realizadas no Sistema Penitenciário da Papuda/DFEducaçãoCárcereTeatroEducation JailTheaterEducaciónPrisiónTeatroThis article presents the accounts of the pedagogic experience with drama workshops held with inmates of Papuda (DF) Prison System (located in Brazil’s capital, Brasilia) between 2005 and 2013. As a result of this work, the book “Teatro em Cadeado - uma experiência em cela de aula, 2019” was written and published. This publication contains experiences with the male and female prison systems and their particularities. The appropriation of the performing language with people deprived of freedom is a psychosocial challenge. By proposing free expression in an oppressor space, the practice of drama has many functions, which is not only the artistic expression, it is the deconstruction of a marginalized and oppressed identity. The exercise of this artistic language amazed the students/inmates when they found themselves capable of transforming their pessimist reality, looking at themselves in a new way, and leading a transforming and liberating futureEste artículo presenta el relato de la experiencia pedagógica en talleres de teatro llevados a cabo con reclusos del Sistema Penitenciario Papuda (En la capital brasileña, Brasilia) desde 2005 a 2013. Como resultado de este trabajo se escribió y publicó el libro “Teatro em Cadeado - uma experiência em cela de aula, 2019”. En esta publicación se encuentra la vivencia con el presidio masculino y femenino y las especificidades de cada uno. La apropiación del lenguaje escénico con personas privadas de libertad es un desafío psicosocial. Al proponer expresión de libertad en un espacio opresor, la práctica del teatro ejerce muchas funciones, que no es solamente la expresión artística, sino que también la desconstrucción de la identidad marginalizada y oprimida. El ejercicio de este lenguaje artístico sorprendió al alumno/recluso al descubrirse capaz de transformar su realidad pesimista en una nueva mirada para si mismo y protagonizar un futuro liberador y trasformadorEste trabalho relata algumas práticas pedagógicas realizadas nas oficinas de teatro com internos do Sistema Penitenciário da Papuda, no Distrito Federal. Dialoga com o livro “Teatro em Cadeado - uma experiência em cela de aula”, publicado em 2019, como resultado do trabalho desenvolvido entre os anos de 2005 e 2013 nos presídios masculino e feminino. Ao propor possibilidades de liberdade num espaço opressor, a prática do teatro exerceu muitas funções positivas, não somente a expressão artística, mas a desconstrução da identidade marginalizada e oprimida dos presos. O exercício dessa linguagem artística surpreendeu o aluno/preso ao descobrir-se capaz de transformar sua realidade pessimista em um novo olhar para si, protagonizando um futuro libertador e transformador. O teatro, por fim, agiu como elemento humanizador e ressocializador para aqueles que puderam experimentá-lo dentro do sistema penitenciário.  Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2020-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1888410.5965/14145731033920200301Urdimento; Vol. 3 Núm. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-18Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-18Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-182358-695810.5965/1414573103392020reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18884/12591Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Janilce2020-12-30T23:13:55Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/18884Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2020-12-30T23:13:55Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Education and Theater in prison - A pedagogical experience
Educación y Teatro en la Cárcel - Una experiencia pedagógica
Educação e Teatro na Cadeia: Práticas pedagógicas realizadas no Sistema Penitenciário da Papuda/DF
title Education and Theater in prison - A pedagogical experience
spellingShingle Education and Theater in prison - A pedagogical experience
Rodrigues, Janilce
Educação
Cárcere
Teatro
Education
Jail
Theater
Educación
Prisión
Teatro
title_short Education and Theater in prison - A pedagogical experience
title_full Education and Theater in prison - A pedagogical experience
title_fullStr Education and Theater in prison - A pedagogical experience
title_full_unstemmed Education and Theater in prison - A pedagogical experience
title_sort Education and Theater in prison - A pedagogical experience
author Rodrigues, Janilce
author_facet Rodrigues, Janilce
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Janilce
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Cárcere
Teatro
Education
Jail
Theater
Educación
Prisión
Teatro
topic Educação
Cárcere
Teatro
Education
Jail
Theater
Educación
Prisión
Teatro
description This article presents the accounts of the pedagogic experience with drama workshops held with inmates of Papuda (DF) Prison System (located in Brazil’s capital, Brasilia) between 2005 and 2013. As a result of this work, the book “Teatro em Cadeado - uma experiência em cela de aula, 2019” was written and published. This publication contains experiences with the male and female prison systems and their particularities. The appropriation of the performing language with people deprived of freedom is a psychosocial challenge. By proposing free expression in an oppressor space, the practice of drama has many functions, which is not only the artistic expression, it is the deconstruction of a marginalized and oppressed identity. The exercise of this artistic language amazed the students/inmates when they found themselves capable of transforming their pessimist reality, looking at themselves in a new way, and leading a transforming and liberating future
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18884
10.5965/14145731033920200301
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18884
identifier_str_mv 10.5965/14145731033920200301
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18884/12591
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 3 Núm. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-18
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-18
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-18
2358-6958
10.5965/1414573103392020
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042506957422592