“Lights, camera, action!”: Theater practices with deaf in a virtual environment

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Diego de Medeiros
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Berselli, Marcia, Leopold, Douglas Vicente, Jardim, Priscila Lourenzo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20344
Resumo: The article presents two theater workshops offered to the deaf people and developed online through virtual platforms during the year 2020. Two processes dramas are analyzed, highlighting teaching strategies that consider the references of the deaf and the use of the Brazilian Signal Language (Libras). The resources offered by the chosen platforms were integrated into the Process Drama, stimulating the elaboration of a pretext that dialogues with the virtual environment and contributing to the expansion of the scenic game during the development of the processes. 
id UDESC-1_99d6f8925819db86d6e7a819edb21d1e
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/20344
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling “Lights, camera, action!”: Theater practices with deaf in a virtual environment“¡Luces, cámara, acción!”: prácticas teatrales con sordos en ambiente virtualLuzes, câmera, ação!: Práticas teatrais com surdos em ambiente virtualProcesso de DramaOficinas de TeatroTeatro com surdosExtensão UniversitáriaProcess DramaTheater workshopsDeaf theaterUniversity outreach activitiesProceso de DramaTalleres de teatroTeatro con sordosExtensión UniversitariaThe article presents two theater workshops offered to the deaf people and developed online through virtual platforms during the year 2020. Two processes dramas are analyzed, highlighting teaching strategies that consider the references of the deaf and the use of the Brazilian Signal Language (Libras). The resources offered by the chosen platforms were integrated into the Process Drama, stimulating the elaboration of a pretext that dialogues with the virtual environment and contributing to the expansion of the scenic game during the development of the processes.  El artículo presenta dos talleres de teatro ofrecidos a personas sordas y desarrollados de forma remota a través de plataformas virtuales durante el año 2020. Se analizan dos procesos de Drama destacando estrategias de enseñanza que consideraron los referentes de los participantes sordos y el uso de la Lengua Brasileña de Signos (Libras). Los recursos ofrecidos por las plataformas elegidas se integraron en el proceso de Drama, estimulando la elaboración de un pre-texto que dialogaba con el entorno virtual y contribuyendo a la ampliación de las posibilidades del juego escénico durante el desarrollo de los procesos.O artigo apresenta duas oficinas de teatro oferecidas para público de pessoas surdas e desenvolvidas em modo remoto por meio de plataformas virtuais durante o ano de 2020. São analisados dois processos de Drama - abordagem para ensino e experimentação teatrais - destacando estratégias de ensino que consideraram as referências das e dos participantes surdas e surdos e o uso da Língua Brasileira de Sinais (Libras). Os recursos oferecidos pelas plataformas escolhidas foram integrados aos processos de Drama, estimulando a elaboração de um pré-texto que dialogasse com o ambiente virtual e contribuindo para a ampliação das possibilidades de jogo cênico durante o desenvolvimento dos processos.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2034410.5965/1414573102412021e0113Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-25Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-25Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-252358-695810.5965/1414573102412021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20344/13408Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Diego de MedeirosBerselli, MarciaLeopold, Douglas VicenteJardim, Priscila Lourenzo2021-12-13T23:28:28Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/20344Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2021-12-13T23:28:28Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv “Lights, camera, action!”: Theater practices with deaf in a virtual environment
“¡Luces, cámara, acción!”: prácticas teatrales con sordos en ambiente virtual
Luzes, câmera, ação!: Práticas teatrais com surdos em ambiente virtual
title “Lights, camera, action!”: Theater practices with deaf in a virtual environment
spellingShingle “Lights, camera, action!”: Theater practices with deaf in a virtual environment
Pereira, Diego de Medeiros
Processo de Drama
Oficinas de Teatro
Teatro com surdos
Extensão Universitária
Process Drama
Theater workshops
Deaf theater
University outreach activities
Proceso de Drama
Talleres de teatro
Teatro con sordos
Extensión Universitaria
title_short “Lights, camera, action!”: Theater practices with deaf in a virtual environment
title_full “Lights, camera, action!”: Theater practices with deaf in a virtual environment
title_fullStr “Lights, camera, action!”: Theater practices with deaf in a virtual environment
title_full_unstemmed “Lights, camera, action!”: Theater practices with deaf in a virtual environment
title_sort “Lights, camera, action!”: Theater practices with deaf in a virtual environment
author Pereira, Diego de Medeiros
author_facet Pereira, Diego de Medeiros
Berselli, Marcia
Leopold, Douglas Vicente
Jardim, Priscila Lourenzo
author_role author
author2 Berselli, Marcia
Leopold, Douglas Vicente
Jardim, Priscila Lourenzo
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Diego de Medeiros
Berselli, Marcia
Leopold, Douglas Vicente
Jardim, Priscila Lourenzo
dc.subject.por.fl_str_mv Processo de Drama
Oficinas de Teatro
Teatro com surdos
Extensão Universitária
Process Drama
Theater workshops
Deaf theater
University outreach activities
Proceso de Drama
Talleres de teatro
Teatro con sordos
Extensión Universitaria
topic Processo de Drama
Oficinas de Teatro
Teatro com surdos
Extensão Universitária
Process Drama
Theater workshops
Deaf theater
University outreach activities
Proceso de Drama
Talleres de teatro
Teatro con sordos
Extensión Universitaria
description The article presents two theater workshops offered to the deaf people and developed online through virtual platforms during the year 2020. Two processes dramas are analyzed, highlighting teaching strategies that consider the references of the deaf and the use of the Brazilian Signal Language (Libras). The resources offered by the chosen platforms were integrated into the Process Drama, stimulating the elaboration of a pretext that dialogues with the virtual environment and contributing to the expansion of the scenic game during the development of the processes. 
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20344
10.5965/1414573102412021e0113
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20344
identifier_str_mv 10.5965/1414573102412021e0113
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20344/13408
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-25
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-25
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-25
2358-6958
10.5965/1414573102412021
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042507418796032