“Lights, camera, action!”: Theater practices with deaf in a virtual environment
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20344 |
Resumo: | The article presents two theater workshops offered to the deaf people and developed online through virtual platforms during the year 2020. Two processes dramas are analyzed, highlighting teaching strategies that consider the references of the deaf and the use of the Brazilian Signal Language (Libras). The resources offered by the chosen platforms were integrated into the Process Drama, stimulating the elaboration of a pretext that dialogues with the virtual environment and contributing to the expansion of the scenic game during the development of the processes. |
id |
UDESC-1_99d6f8925819db86d6e7a819edb21d1e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/20344 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
“Lights, camera, action!”: Theater practices with deaf in a virtual environment“¡Luces, cámara, acción!”: prácticas teatrales con sordos en ambiente virtualLuzes, câmera, ação!: Práticas teatrais com surdos em ambiente virtualProcesso de DramaOficinas de TeatroTeatro com surdosExtensão UniversitáriaProcess DramaTheater workshopsDeaf theaterUniversity outreach activitiesProceso de DramaTalleres de teatroTeatro con sordosExtensión UniversitariaThe article presents two theater workshops offered to the deaf people and developed online through virtual platforms during the year 2020. Two processes dramas are analyzed, highlighting teaching strategies that consider the references of the deaf and the use of the Brazilian Signal Language (Libras). The resources offered by the chosen platforms were integrated into the Process Drama, stimulating the elaboration of a pretext that dialogues with the virtual environment and contributing to the expansion of the scenic game during the development of the processes. El artículo presenta dos talleres de teatro ofrecidos a personas sordas y desarrollados de forma remota a través de plataformas virtuales durante el año 2020. Se analizan dos procesos de Drama destacando estrategias de enseñanza que consideraron los referentes de los participantes sordos y el uso de la Lengua Brasileña de Signos (Libras). Los recursos ofrecidos por las plataformas elegidas se integraron en el proceso de Drama, estimulando la elaboración de un pre-texto que dialogaba con el entorno virtual y contribuyendo a la ampliación de las posibilidades del juego escénico durante el desarrollo de los procesos.O artigo apresenta duas oficinas de teatro oferecidas para público de pessoas surdas e desenvolvidas em modo remoto por meio de plataformas virtuais durante o ano de 2020. São analisados dois processos de Drama - abordagem para ensino e experimentação teatrais - destacando estratégias de ensino que consideraram as referências das e dos participantes surdas e surdos e o uso da Língua Brasileira de Sinais (Libras). Os recursos oferecidos pelas plataformas escolhidas foram integrados aos processos de Drama, estimulando a elaboração de um pré-texto que dialogasse com o ambiente virtual e contribuindo para a ampliação das possibilidades de jogo cênico durante o desenvolvimento dos processos.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2034410.5965/1414573102412021e0113Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-25Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-25Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-252358-695810.5965/1414573102412021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20344/13408Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Diego de MedeirosBerselli, MarciaLeopold, Douglas VicenteJardim, Priscila Lourenzo2021-12-13T23:28:28Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/20344Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2021-12-13T23:28:28Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Lights, camera, action!”: Theater practices with deaf in a virtual environment “¡Luces, cámara, acción!”: prácticas teatrales con sordos en ambiente virtual Luzes, câmera, ação!: Práticas teatrais com surdos em ambiente virtual |
title |
“Lights, camera, action!”: Theater practices with deaf in a virtual environment |
spellingShingle |
“Lights, camera, action!”: Theater practices with deaf in a virtual environment Pereira, Diego de Medeiros Processo de Drama Oficinas de Teatro Teatro com surdos Extensão Universitária Process Drama Theater workshops Deaf theater University outreach activities Proceso de Drama Talleres de teatro Teatro con sordos Extensión Universitaria |
title_short |
“Lights, camera, action!”: Theater practices with deaf in a virtual environment |
title_full |
“Lights, camera, action!”: Theater practices with deaf in a virtual environment |
title_fullStr |
“Lights, camera, action!”: Theater practices with deaf in a virtual environment |
title_full_unstemmed |
“Lights, camera, action!”: Theater practices with deaf in a virtual environment |
title_sort |
“Lights, camera, action!”: Theater practices with deaf in a virtual environment |
author |
Pereira, Diego de Medeiros |
author_facet |
Pereira, Diego de Medeiros Berselli, Marcia Leopold, Douglas Vicente Jardim, Priscila Lourenzo |
author_role |
author |
author2 |
Berselli, Marcia Leopold, Douglas Vicente Jardim, Priscila Lourenzo |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Diego de Medeiros Berselli, Marcia Leopold, Douglas Vicente Jardim, Priscila Lourenzo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Processo de Drama Oficinas de Teatro Teatro com surdos Extensão Universitária Process Drama Theater workshops Deaf theater University outreach activities Proceso de Drama Talleres de teatro Teatro con sordos Extensión Universitaria |
topic |
Processo de Drama Oficinas de Teatro Teatro com surdos Extensão Universitária Process Drama Theater workshops Deaf theater University outreach activities Proceso de Drama Talleres de teatro Teatro con sordos Extensión Universitaria |
description |
The article presents two theater workshops offered to the deaf people and developed online through virtual platforms during the year 2020. Two processes dramas are analyzed, highlighting teaching strategies that consider the references of the deaf and the use of the Brazilian Signal Language (Libras). The resources offered by the chosen platforms were integrated into the Process Drama, stimulating the elaboration of a pretext that dialogues with the virtual environment and contributing to the expansion of the scenic game during the development of the processes. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20344 10.5965/1414573102412021e0113 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20344 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573102412021e0113 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20344/13408 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-25 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-25 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-25 2358-6958 10.5965/1414573102412021 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042507418796032 |