Maps and Desires: Maps and Desires - the universes of Ensaio para uma Cartografia and O Escuro que te Ilumina in Mónica Calle’s theatre

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, António Figueiredo
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22677
Resumo: This paper inquiries the performative turn in the theater of Monica Calle – Casa Conveniente, where the speech, apparently excluded, and the dramaturgy of the body, in exacerbation, will become a mode of "absent text". To this end, two performances are compared, Ensaio para uma Cartografia and O Escuro que te Ilumina ou as Últimas Sete Palavras de Cristo, together with its creative universes. Developing a historiography of the company, discussing a spectatorship of the aesthetics of this theatre-maker and textualizing the experiences of the body, we come to suggest that a performative cartography is the result of the spatial and subjective maps of these universes. Based on an autoethnographic approach, we have immersed (in a theoretical and practical way) in the drive, the desire, the physical and spiritual endurance and in the singular-collective dialectic – features of Calle’s artistic work. Using distinct writing regimes, the paper is divided into two parts: in I, the creation phases of the two universes are analyzed and, in II, a committed essay as a researcher-performer is sketched.
id UDESC-1_9a78234cf96a49f5f44e20830eda2b01
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/22677
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Maps and Desires: Maps and Desires - the universes of Ensaio para uma Cartografia and O Escuro que te Ilumina in Mónica Calle’s theatreMapas y Deseos: los universos de Ensaio para uma Cartografia e O Escuro que te Ilumina en el teatro de Mónica CalleMapas e Desejos: os Universos de Ensaio para uma Cartografia e O Escuro que te Ilumina no teatro de Mónica CalleCartografia performativaDramaturgia do corpoResistênciaEvangelhosMónica CallePerformative cartographyDramaturgy of the bodyEnduranceGospelsMónica CalleCartografía performativaDramaturgia del cuerpoResistenciaEvangeliosMónica CalleThis paper inquiries the performative turn in the theater of Monica Calle – Casa Conveniente, where the speech, apparently excluded, and the dramaturgy of the body, in exacerbation, will become a mode of "absent text". To this end, two performances are compared, Ensaio para uma Cartografia and O Escuro que te Ilumina ou as Últimas Sete Palavras de Cristo, together with its creative universes. Developing a historiography of the company, discussing a spectatorship of the aesthetics of this theatre-maker and textualizing the experiences of the body, we come to suggest that a performative cartography is the result of the spatial and subjective maps of these universes. Based on an autoethnographic approach, we have immersed (in a theoretical and practical way) in the drive, the desire, the physical and spiritual endurance and in the singular-collective dialectic – features of Calle’s artistic work. Using distinct writing regimes, the paper is divided into two parts: in I, the creation phases of the two universes are analyzed and, in II, a committed essay as a researcher-performer is sketched.El artículo estudia el giro performativo en el teatro de Mónica Calle – Casa Conveniente, en el que el discurso, aparentemente excluido, y la dramaturgia del cuerpo, en exacerbación, se convertirán en una modalidad de “texto ausente”. Para ello, se comparan dos espectáculos, Ensaio para uma Cartografia y O Escuro que te Ilumina o las Últimas Sete Palavras de Cristo, y sus universos de creación. Se propuso una cartografía performativa resultante de los mapas espaciales y subjetivos de estos universos, realizando una historiografía de la compañía, discutiendo una espectaduría de la estética de la directora y textualizando las vivencias del cuerpo. A través de un abordaje autoetnográfico, se sumergió, de forma teórica y práctica, en la pulsión, en el deseo, en la resistencia física y espiritual y en la dialéctica singular-colectiva – características del trabajo artístico de Calle. En distintos regímenes de redacción, el artículo se divide en dos partes: en la I se analizan las fases de creación de los dos universos y, en la II, se desarrolla un ensayo comprometido de investigador-performer.O artigo estuda a viragem performativa no teatro de Mónica Calle – Casa Conveniente, em que a fala, aparentemente excluída, e a dramaturgia do corpo, em exacerbamento, se tornarão um modo de texto ausente. Para tal, comparam-se dois espetáculos, Ensaio para uma Cartografia e O Escuro que te Iluminaou as Últimas Sete Palavras de Cristo, e seus universos de criação. Propôs-se uma cartografia performativa resultante dos mapas espaciais e subjetivos desses universos, efetuando uma historiografia da companhia, discutindo uma espectadoria da estética da encenadora e textualizando as experiências do corpo. Através de uma abordagem autoetnográfica, imergiu-se, de modo teórico e prático, no pulsar, no desejo, na resistência física e espiritual e na dialética singular-coletivo – características do trabalho artístico de Calle. Em regimes de escrita distintos, o artigo divide-se em duas partes: em I analisam-se as fases de criação dos dois universos e em II desenvolve-se um ensaio comprometido de investigador-performer.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2267710.5965/1414573103452022e0109Urdimento; Vol. 3 Núm. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-29Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-29Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-292358-695810.5965/10.5965/1414573103452022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22677/14896https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22677/14897Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarques, António Figueiredo2022-12-12T17:58:15Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/22677Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-12-12T17:58:15Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Maps and Desires: Maps and Desires - the universes of Ensaio para uma Cartografia and O Escuro que te Ilumina in Mónica Calle’s theatre
Mapas y Deseos: los universos de Ensaio para uma Cartografia e O Escuro que te Ilumina en el teatro de Mónica Calle
Mapas e Desejos: os Universos de Ensaio para uma Cartografia e O Escuro que te Ilumina no teatro de Mónica Calle
title Maps and Desires: Maps and Desires - the universes of Ensaio para uma Cartografia and O Escuro que te Ilumina in Mónica Calle’s theatre
spellingShingle Maps and Desires: Maps and Desires - the universes of Ensaio para uma Cartografia and O Escuro que te Ilumina in Mónica Calle’s theatre
Marques, António Figueiredo
Cartografia performativa
Dramaturgia do corpo
Resistência
Evangelhos
Mónica Calle
Performative cartography
Dramaturgy of the body
Endurance
Gospels
Mónica Calle
Cartografía performativa
Dramaturgia del cuerpo
Resistencia
Evangelios
Mónica Calle
title_short Maps and Desires: Maps and Desires - the universes of Ensaio para uma Cartografia and O Escuro que te Ilumina in Mónica Calle’s theatre
title_full Maps and Desires: Maps and Desires - the universes of Ensaio para uma Cartografia and O Escuro que te Ilumina in Mónica Calle’s theatre
title_fullStr Maps and Desires: Maps and Desires - the universes of Ensaio para uma Cartografia and O Escuro que te Ilumina in Mónica Calle’s theatre
title_full_unstemmed Maps and Desires: Maps and Desires - the universes of Ensaio para uma Cartografia and O Escuro que te Ilumina in Mónica Calle’s theatre
title_sort Maps and Desires: Maps and Desires - the universes of Ensaio para uma Cartografia and O Escuro que te Ilumina in Mónica Calle’s theatre
author Marques, António Figueiredo
author_facet Marques, António Figueiredo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marques, António Figueiredo
dc.subject.por.fl_str_mv Cartografia performativa
Dramaturgia do corpo
Resistência
Evangelhos
Mónica Calle
Performative cartography
Dramaturgy of the body
Endurance
Gospels
Mónica Calle
Cartografía performativa
Dramaturgia del cuerpo
Resistencia
Evangelios
Mónica Calle
topic Cartografia performativa
Dramaturgia do corpo
Resistência
Evangelhos
Mónica Calle
Performative cartography
Dramaturgy of the body
Endurance
Gospels
Mónica Calle
Cartografía performativa
Dramaturgia del cuerpo
Resistencia
Evangelios
Mónica Calle
description This paper inquiries the performative turn in the theater of Monica Calle – Casa Conveniente, where the speech, apparently excluded, and the dramaturgy of the body, in exacerbation, will become a mode of "absent text". To this end, two performances are compared, Ensaio para uma Cartografia and O Escuro que te Ilumina ou as Últimas Sete Palavras de Cristo, together with its creative universes. Developing a historiography of the company, discussing a spectatorship of the aesthetics of this theatre-maker and textualizing the experiences of the body, we come to suggest that a performative cartography is the result of the spatial and subjective maps of these universes. Based on an autoethnographic approach, we have immersed (in a theoretical and practical way) in the drive, the desire, the physical and spiritual endurance and in the singular-collective dialectic – features of Calle’s artistic work. Using distinct writing regimes, the paper is divided into two parts: in I, the creation phases of the two universes are analyzed and, in II, a committed essay as a researcher-performer is sketched.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22677
10.5965/1414573103452022e0109
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22677
identifier_str_mv 10.5965/1414573103452022e0109
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22677/14896
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22677/14897
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 3 Núm. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-29
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-29
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-29
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573103452022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042508051087360