Scene workes: the participation of women in the theatrical cenotechnical craft

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Priscila de Souza Chagas do
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24534
Resumo: This article discusses the erasure and the exclusion of female stage technicians in Brazilian theatrical productions, as well as the sexual divisions present in the stages of the production line of this craft. For this, we dialogue with theoretical and methodological concepts of authors of feminist thought who contribute to the guided speeches: Perrot (1998), Spivak (2010) and Kilomba (2019). Through documental analysis, we point out the effective participation of women scenographic technicians and the division of labor present in the stages of scenographic production.
id UDESC-1_a3c4f6a09e9755a7fc12ab3902cd5aba
oai_identifier_str oai::article/24534
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Scene workes: the participation of women in the theatrical cenotechnical craftTrabajadores de escena: la participación de las mujeres en el oficio escenotécnico teatralOperárias da cena: a participação de mulheres no ofício cenotécnico teatralcenotecniamulheres cenotécnicasdivisão sexual do trabalhoepistemicídiocenotechnicswomen cenotechniquessexual division of laborepistemicideescenografíamujeres escenotécnicasdivisión sexual del trabajoepistemicidioThis article discusses the erasure and the exclusion of female stage technicians in Brazilian theatrical productions, as well as the sexual divisions present in the stages of the production line of this craft. For this, we dialogue with theoretical and methodological concepts of authors of feminist thought who contribute to the guided speeches: Perrot (1998), Spivak (2010) and Kilomba (2019). Through documental analysis, we point out the effective participation of women scenographic technicians and the division of labor present in the stages of scenographic production.Este artículo discute el borrado y la exclusión de las mujeres escenotécnicas en las producciones teatrales brasileñas, así como las divisiones sexuales presentes en las etapas de la línea de producción de este oficio. Para ello, dialogamos con conceptos teóricos y metodológicos de autoras del pensamiento feminista que contribuyen a los discursos orientados: Perrot (1998), Spivak (2010) y Kilomba (2019). A través del análisis documental, señalamos la participación efectiva de las mujeres escenotécnicas y la división del trabajo presente en las etapas de la producción escenográfica.O presente artigo discute o apagamento e a exclusão de mulheres cenotécnicas nas produções teatrais brasileiras, assim como as divisões sexuais presentes nas etapas da linha de produção desse ofício. Para isso, dialogamos com conceitos teóricos e metodológicos de autoras do pensamento feminista que contribuem com os discursos pautados: Perrot (1998), Spivak (2010) e Kilomba (2019). Por meio de análise documental, apontamos a participação efetiva das mulheres cenotécnicas e a divisão do trabalho presente nas etapas da produção cenográfica.  Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2024-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2453410.5965/1414573101502024e0111Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-27Urdimento; Vol. 1 Núm. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-27Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-272358-695810.5965/10.5965/1414573101502024reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24534/16810https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24534/16811https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24534/16812Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Priscila de Souza Chagas do2024-04-30T11:34:26Zoai::article/24534Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-04-30T11:34:26Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Scene workes: the participation of women in the theatrical cenotechnical craft
Trabajadores de escena: la participación de las mujeres en el oficio escenotécnico teatral
Operárias da cena: a participação de mulheres no ofício cenotécnico teatral
title Scene workes: the participation of women in the theatrical cenotechnical craft
spellingShingle Scene workes: the participation of women in the theatrical cenotechnical craft
Nascimento, Priscila de Souza Chagas do
cenotecnia
mulheres cenotécnicas
divisão sexual do trabalho
epistemicídio
cenotechnics
women cenotechniques
sexual division of labor
epistemicide
escenografía
mujeres escenotécnicas
división sexual del trabajo
epistemicidio
title_short Scene workes: the participation of women in the theatrical cenotechnical craft
title_full Scene workes: the participation of women in the theatrical cenotechnical craft
title_fullStr Scene workes: the participation of women in the theatrical cenotechnical craft
title_full_unstemmed Scene workes: the participation of women in the theatrical cenotechnical craft
title_sort Scene workes: the participation of women in the theatrical cenotechnical craft
author Nascimento, Priscila de Souza Chagas do
author_facet Nascimento, Priscila de Souza Chagas do
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Priscila de Souza Chagas do
dc.subject.por.fl_str_mv cenotecnia
mulheres cenotécnicas
divisão sexual do trabalho
epistemicídio
cenotechnics
women cenotechniques
sexual division of labor
epistemicide
escenografía
mujeres escenotécnicas
división sexual del trabajo
epistemicidio
topic cenotecnia
mulheres cenotécnicas
divisão sexual do trabalho
epistemicídio
cenotechnics
women cenotechniques
sexual division of labor
epistemicide
escenografía
mujeres escenotécnicas
división sexual del trabajo
epistemicidio
description This article discusses the erasure and the exclusion of female stage technicians in Brazilian theatrical productions, as well as the sexual divisions present in the stages of the production line of this craft. For this, we dialogue with theoretical and methodological concepts of authors of feminist thought who contribute to the guided speeches: Perrot (1998), Spivak (2010) and Kilomba (2019). Through documental analysis, we point out the effective participation of women scenographic technicians and the division of labor present in the stages of scenographic production.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24534
10.5965/1414573101502024e0111
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24534
identifier_str_mv 10.5965/1414573101502024e0111
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24534/16810
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24534/16811
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24534/16812
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-27
Urdimento; Vol. 1 Núm. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-27
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-27
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573101502024
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042502666649600