Scene workes: the participation of women in the theatrical cenotechnical craft
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24534 |
Resumo: | This article discusses the erasure and the exclusion of female stage technicians in Brazilian theatrical productions, as well as the sexual divisions present in the stages of the production line of this craft. For this, we dialogue with theoretical and methodological concepts of authors of feminist thought who contribute to the guided speeches: Perrot (1998), Spivak (2010) and Kilomba (2019). Through documental analysis, we point out the effective participation of women scenographic technicians and the division of labor present in the stages of scenographic production. |
id |
UDESC-1_a3c4f6a09e9755a7fc12ab3902cd5aba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/24534 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Scene workes: the participation of women in the theatrical cenotechnical craftTrabajadores de escena: la participación de las mujeres en el oficio escenotécnico teatralOperárias da cena: a participação de mulheres no ofício cenotécnico teatralcenotecniamulheres cenotécnicasdivisão sexual do trabalhoepistemicídiocenotechnicswomen cenotechniquessexual division of laborepistemicideescenografíamujeres escenotécnicasdivisión sexual del trabajoepistemicidioThis article discusses the erasure and the exclusion of female stage technicians in Brazilian theatrical productions, as well as the sexual divisions present in the stages of the production line of this craft. For this, we dialogue with theoretical and methodological concepts of authors of feminist thought who contribute to the guided speeches: Perrot (1998), Spivak (2010) and Kilomba (2019). Through documental analysis, we point out the effective participation of women scenographic technicians and the division of labor present in the stages of scenographic production.Este artículo discute el borrado y la exclusión de las mujeres escenotécnicas en las producciones teatrales brasileñas, así como las divisiones sexuales presentes en las etapas de la línea de producción de este oficio. Para ello, dialogamos con conceptos teóricos y metodológicos de autoras del pensamiento feminista que contribuyen a los discursos orientados: Perrot (1998), Spivak (2010) y Kilomba (2019). A través del análisis documental, señalamos la participación efectiva de las mujeres escenotécnicas y la división del trabajo presente en las etapas de la producción escenográfica.O presente artigo discute o apagamento e a exclusão de mulheres cenotécnicas nas produções teatrais brasileiras, assim como as divisões sexuais presentes nas etapas da linha de produção desse ofício. Para isso, dialogamos com conceitos teóricos e metodológicos de autoras do pensamento feminista que contribuem com os discursos pautados: Perrot (1998), Spivak (2010) e Kilomba (2019). Por meio de análise documental, apontamos a participação efetiva das mulheres cenotécnicas e a divisão do trabalho presente nas etapas da produção cenográfica. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2024-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2453410.5965/1414573101502024e0111Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-27Urdimento; Vol. 1 Núm. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-27Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-272358-695810.5965/10.5965/1414573101502024reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24534/16810https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24534/16811https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24534/16812Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Priscila de Souza Chagas do2024-04-30T11:34:26Zoai::article/24534Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-04-30T11:34:26Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Scene workes: the participation of women in the theatrical cenotechnical craft Trabajadores de escena: la participación de las mujeres en el oficio escenotécnico teatral Operárias da cena: a participação de mulheres no ofício cenotécnico teatral |
title |
Scene workes: the participation of women in the theatrical cenotechnical craft |
spellingShingle |
Scene workes: the participation of women in the theatrical cenotechnical craft Nascimento, Priscila de Souza Chagas do cenotecnia mulheres cenotécnicas divisão sexual do trabalho epistemicídio cenotechnics women cenotechniques sexual division of labor epistemicide escenografía mujeres escenotécnicas división sexual del trabajo epistemicidio |
title_short |
Scene workes: the participation of women in the theatrical cenotechnical craft |
title_full |
Scene workes: the participation of women in the theatrical cenotechnical craft |
title_fullStr |
Scene workes: the participation of women in the theatrical cenotechnical craft |
title_full_unstemmed |
Scene workes: the participation of women in the theatrical cenotechnical craft |
title_sort |
Scene workes: the participation of women in the theatrical cenotechnical craft |
author |
Nascimento, Priscila de Souza Chagas do |
author_facet |
Nascimento, Priscila de Souza Chagas do |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Priscila de Souza Chagas do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cenotecnia mulheres cenotécnicas divisão sexual do trabalho epistemicídio cenotechnics women cenotechniques sexual division of labor epistemicide escenografía mujeres escenotécnicas división sexual del trabajo epistemicidio |
topic |
cenotecnia mulheres cenotécnicas divisão sexual do trabalho epistemicídio cenotechnics women cenotechniques sexual division of labor epistemicide escenografía mujeres escenotécnicas división sexual del trabajo epistemicidio |
description |
This article discusses the erasure and the exclusion of female stage technicians in Brazilian theatrical productions, as well as the sexual divisions present in the stages of the production line of this craft. For this, we dialogue with theoretical and methodological concepts of authors of feminist thought who contribute to the guided speeches: Perrot (1998), Spivak (2010) and Kilomba (2019). Through documental analysis, we point out the effective participation of women scenographic technicians and the division of labor present in the stages of scenographic production. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24534 10.5965/1414573101502024e0111 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24534 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573101502024e0111 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24534/16810 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24534/16811 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24534/16812 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html application/epub+zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-27 Urdimento; Vol. 1 Núm. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-27 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-27 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573101502024 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042502666649600 |