What can laughter and clowning do against what kills (us)?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23226 |
Resumo: | The article initially addresses death as the theme of clown shows performed by the author and clown in her doctoral research, within a perspective intertwined with Nietzsche's tragic thought in the affirmation of life. Faced with the worsening of the health and social crisis that erupted in the COVID-19 pandemic in the country, the confrontation of death through comic and clown poetics comes to be considered from new angles and questions by the author, in view of the of the ostentatious and dominant necropolitics (Mbembe, 2016) of the far-right government in the presidency of Brazil in the period. From this context, some questions are posed about artistic creation, such us how to face what kills (us), saddens and oppresses (us), through play and creation of humor in clown art in favor of life. |
id |
UDESC-1_affc6211d880de8b3ea4e8aa723df788 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/23226 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
What can laughter and clowning do against what kills (us)?¿Qué pueden hacer la risa y el juego payasesco contra lo que (nos) mata (a nosotros)?O que podem o riso e o jogo palhacesco contra o que (nos) mata?Arte palhacescaMorteRisoAfirmação da vidaClown artDeathLaughterAffirmation of lifeArte de la payasadaMuerteRisaAfirmación de la vidaThe article initially addresses death as the theme of clown shows performed by the author and clown in her doctoral research, within a perspective intertwined with Nietzsche's tragic thought in the affirmation of life. Faced with the worsening of the health and social crisis that erupted in the COVID-19 pandemic in the country, the confrontation of death through comic and clown poetics comes to be considered from new angles and questions by the author, in view of the of the ostentatious and dominant necropolitics (Mbembe, 2016) of the far-right government in the presidency of Brazil in the period. From this context, some questions are posed about artistic creation, such us how to face what kills (us), saddens and oppresses (us), through play and creation of humor in clown art in favor of life.El artículo aborda inicialmente la muerte como tema de los espectáculos de payasadas realizados por la autora y payasa en su investigación doctoral, dentro de una perspectiva entrelazada con el pensamiento trágico de afirmación de la vida en Nietzsche. Ante el recrudecimiento de la crisis sanitaria y social desatada por la pandemia del COVID-19 en el país, el enfrentamiento de la muerte a través de la poética cómica y payasesca empieza a ser considerado desde nuevos ángulos y cuestionamientos por la autora, frente a la necropolítica (Mbembe, 2016) explícita y dominante del gobierno de extrema derecha en la presidencia de Brasil en el período. Desde ese contexto, se plantean algunas preguntas sobre la creación artística, siendo una de ellas cómo enfrentar lo que (nos) mata, entristece y oprime (a nosostros), a través del juego y la producción de humor en el arte payasesco en favor de la vida.O artigo, inicialmente, aborda a morte como tema de espetáculos palhacescos realizados pela autora e palhaça em sua pesquisa de doutorado, dentro de uma perspectiva entrelaçada com o pensamento trágico da afirmação da vida em Nietzsche. Diante do acirramento da crise sanitária e social eclodida na pandemia por covid-19 no país, o enfrentamento da morte por meio da poética cômica e palhacesca passa a ser considerado sob novos ângulos e questionamentos pela autora, tendo em vista a necropolítica (Mbembe, 2016) escancarada e imperante do governo de extrema-direita na presidência do Brasil no período. A partir desse contexto, são colocadas algumas questões para a criação artística sobre como enfrentar o que (nos) mata, entristece e oprime, através do jogo e da produção de humor na arte palhacesca, a favor da vida.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2322610.5965/1414573101462023e0108Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-27Urdimento; Vol. 1 Núm. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-27Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-272358-695810.5965/10.5965/1414573101462023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23226/15449https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23226/15450Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOlendzki, Luciane2024-02-29T15:06:59Zoai::article/23226Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:06:59Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
What can laughter and clowning do against what kills (us)? ¿Qué pueden hacer la risa y el juego payasesco contra lo que (nos) mata (a nosotros)? O que podem o riso e o jogo palhacesco contra o que (nos) mata? |
title |
What can laughter and clowning do against what kills (us)? |
spellingShingle |
What can laughter and clowning do against what kills (us)? Olendzki, Luciane Arte palhacesca Morte Riso Afirmação da vida Clown art Death Laughter Affirmation of life Arte de la payasada Muerte Risa Afirmación de la vida |
title_short |
What can laughter and clowning do against what kills (us)? |
title_full |
What can laughter and clowning do against what kills (us)? |
title_fullStr |
What can laughter and clowning do against what kills (us)? |
title_full_unstemmed |
What can laughter and clowning do against what kills (us)? |
title_sort |
What can laughter and clowning do against what kills (us)? |
author |
Olendzki, Luciane |
author_facet |
Olendzki, Luciane |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Olendzki, Luciane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arte palhacesca Morte Riso Afirmação da vida Clown art Death Laughter Affirmation of life Arte de la payasada Muerte Risa Afirmación de la vida |
topic |
Arte palhacesca Morte Riso Afirmação da vida Clown art Death Laughter Affirmation of life Arte de la payasada Muerte Risa Afirmación de la vida |
description |
The article initially addresses death as the theme of clown shows performed by the author and clown in her doctoral research, within a perspective intertwined with Nietzsche's tragic thought in the affirmation of life. Faced with the worsening of the health and social crisis that erupted in the COVID-19 pandemic in the country, the confrontation of death through comic and clown poetics comes to be considered from new angles and questions by the author, in view of the of the ostentatious and dominant necropolitics (Mbembe, 2016) of the far-right government in the presidency of Brazil in the period. From this context, some questions are posed about artistic creation, such us how to face what kills (us), saddens and oppresses (us), through play and creation of humor in clown art in favor of life. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23226 10.5965/1414573101462023e0108 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23226 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573101462023e0108 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23226/15449 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23226/15450 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-27 Urdimento; Vol. 1 Núm. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-27 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-27 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573101462023 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042501837225984 |