Feminicide as a matter: exploring the dramaturgical narrative

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Senna, Raquel Turco Zepka
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Torres Neto, Walter Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22268
Resumo: The present article presents and discusses two topics related to each other. The first topic refers to the dynamics and strategies in teaching or perfecting theatrical writing. That is, a contribution to a pedagogy of dramaturgy. The second topic is expressed through the presentation, followed by comments, of an excerpt of a text that aims to be theatrical.  The text in concern, Hipólito, finds itself within the process of writing, and here we propose a partial reflection surrounding the writing process performed by us. Therefore, our article does not present final conclusions, remaining “open” until the writing process reaches an end, and by then we will be able to provide a better judgment of the text from its truthful place of enunciation, which is the theatrical space.
id UDESC-1_b113b65b739b5679255ebd3df499c70a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/22268
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Feminicide as a matter: exploring the dramaturgical narrativeEl feminicidio como material: explorando la narrativa dramatúrgicaO feminicídio como material: explorando a narrativa dramatúrgicaDramaturgiaFeminmicídioPedagogia teatralProcessos criativosEscritaDramaturgyFeminicideTheatrical pedagogyCreative processesWritingDramaturgiaFeminicidioPedagogía teatralProcesos creativosEscrituraThe present article presents and discusses two topics related to each other. The first topic refers to the dynamics and strategies in teaching or perfecting theatrical writing. That is, a contribution to a pedagogy of dramaturgy. The second topic is expressed through the presentation, followed by comments, of an excerpt of a text that aims to be theatrical.  The text in concern, Hipólito, finds itself within the process of writing, and here we propose a partial reflection surrounding the writing process performed by us. Therefore, our article does not present final conclusions, remaining “open” until the writing process reaches an end, and by then we will be able to provide a better judgment of the text from its truthful place of enunciation, which is the theatrical space.En este artículo tratamos de presentar y problematizar dos cuestiones que se relacionan entre sí. La primera se refiere a las estrategias y dinámicas para la enseñanza o perfeccionamiento de la escritura teatral, es decir, una contribución a una pedagogía de la dramaturgia. La segunda se traduce en la presentación, seguida de comentarios, de un fragmento de un texto para ser teatralizado. El texto en cuestión, Hipólito, está en proceso de redacción, y aquí presentamos una reflexión parcial sobre ese proceso remitido por nosotros. Por lo tanto, nuestro artículo no presenta conclusiones; sigue “abierto” hasta que termine el proceso de escritura y podamos juzgar mejor ese texto desde su verdadero lugar de enunciación, que es el espacio teatral.Nesse artigo procuramos apresentar e problematizar duas questões relacionadas entre si. A primeira questão é referente às estratégias e dinâmicas para o ensino ou aperfeiçoamento da escrita teatral, isto é, uma contribuição para uma pedagogia da dramaturgia. A segunda questão se traduz na apresentação, seguida de comentários, de um fragmento de um texto que se deseja teatral. O texto em questão, Hipólito, encontra-se em processo de escrita e aqui apresentamos uma reflexão parcial sobre o processo de sua redação encaminhado por nós. Portanto, nosso artigo não apresenta conclusões finais, permanecendo em “aberto” até que o processo de escrita termine e possamos julgar melhor esse texto desde seu verdadeiro lugar de enunciação que é o espaço teatral.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2226810.5965/1414573102442022e0301Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-20Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-20Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-202358-695810.5965/10.5965/1414573102442022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22268/14748https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22268/14749Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSenna, Raquel Turco ZepkaTorres Neto, Walter Lima 2022-09-26T20:44:55Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/22268Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-09-26T20:44:55Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Feminicide as a matter: exploring the dramaturgical narrative
El feminicidio como material: explorando la narrativa dramatúrgica
O feminicídio como material: explorando a narrativa dramatúrgica
title Feminicide as a matter: exploring the dramaturgical narrative
spellingShingle Feminicide as a matter: exploring the dramaturgical narrative
Senna, Raquel Turco Zepka
Dramaturgia
Feminmicídio
Pedagogia teatral
Processos criativos
Escrita
Dramaturgy
Feminicide
Theatrical pedagogy
Creative processes
Writing
Dramaturgia
Feminicidio
Pedagogía teatral
Procesos creativos
Escritura
title_short Feminicide as a matter: exploring the dramaturgical narrative
title_full Feminicide as a matter: exploring the dramaturgical narrative
title_fullStr Feminicide as a matter: exploring the dramaturgical narrative
title_full_unstemmed Feminicide as a matter: exploring the dramaturgical narrative
title_sort Feminicide as a matter: exploring the dramaturgical narrative
author Senna, Raquel Turco Zepka
author_facet Senna, Raquel Turco Zepka
Torres Neto, Walter Lima
author_role author
author2 Torres Neto, Walter Lima
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Senna, Raquel Turco Zepka
Torres Neto, Walter Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Dramaturgia
Feminmicídio
Pedagogia teatral
Processos criativos
Escrita
Dramaturgy
Feminicide
Theatrical pedagogy
Creative processes
Writing
Dramaturgia
Feminicidio
Pedagogía teatral
Procesos creativos
Escritura
topic Dramaturgia
Feminmicídio
Pedagogia teatral
Processos criativos
Escrita
Dramaturgy
Feminicide
Theatrical pedagogy
Creative processes
Writing
Dramaturgia
Feminicidio
Pedagogía teatral
Procesos creativos
Escritura
description The present article presents and discusses two topics related to each other. The first topic refers to the dynamics and strategies in teaching or perfecting theatrical writing. That is, a contribution to a pedagogy of dramaturgy. The second topic is expressed through the presentation, followed by comments, of an excerpt of a text that aims to be theatrical.  The text in concern, Hipólito, finds itself within the process of writing, and here we propose a partial reflection surrounding the writing process performed by us. Therefore, our article does not present final conclusions, remaining “open” until the writing process reaches an end, and by then we will be able to provide a better judgment of the text from its truthful place of enunciation, which is the theatrical space.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22268
10.5965/1414573102442022e0301
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22268
identifier_str_mv 10.5965/1414573102442022e0301
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22268/14748
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22268/14749
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-20
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-20
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-20
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573102442022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042508002852864