Corporeity and animation theater at school: hide or show
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21513 |
Resumo: | One of the biggest challenges encountered in teaching the performing arts is to put the student in evidence when sharing his scenic creation with colleagues, especially when the focus is usually the body. When reflecting on this aspect, the present text dealt with the possibility of the body work with students in Elementary School with the starting point in the Theater of Animation – theoretical reflection based on my Doctorate in Arts research Scenic, in progress, at the University of Brasília. This article will address the following aspects: the bodily course within the Animation Theater aimed at Elementary Schools; the body in the shade; the embodiment of the puppet with the hands; and, the body in the scene in direct animation. As methodological procedures analysis of articles, dissertations and theses were used. It was concluded that the corporeity in the puppet theater presents unique nuances to the experience in drama classes in elementary school. |
id |
UDESC-1_b13774eb60b7866bbf85d247d5c37d63 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/21513 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Corporeity and animation theater at school: hide or showCorporeidad y teatro de animación en la escuela: esconder o mostrarCorporeidade e teatro de animação na escola: esconder ou mostrarCorporeidadesTeatro de AnimaçãoPedagogia do TeatroCorporeityAnimation TheaterTheater PedagogyCorporeidadPedagogía del TeatroOne of the biggest challenges encountered in teaching the performing arts is to put the student in evidence when sharing his scenic creation with colleagues, especially when the focus is usually the body. When reflecting on this aspect, the present text dealt with the possibility of the body work with students in Elementary School with the starting point in the Theater of Animation – theoretical reflection based on my Doctorate in Arts research Scenic, in progress, at the University of Brasília. This article will address the following aspects: the bodily course within the Animation Theater aimed at Elementary Schools; the body in the shade; the embodiment of the puppet with the hands; and, the body in the scene in direct animation. As methodological procedures analysis of articles, dissertations and theses were used. It was concluded that the corporeity in the puppet theater presents unique nuances to the experience in drama classes in elementary school.Uno de los mayores desafíos que enfrenta la enseñanza de las artes de la escena es poner el estudiante en evidencia al momento de compartir con los colegas su creación escénica, sobre todo cuando lo que suele destacarse es su cuerpo. Al reflexionar sobre tal aspecto, el presente texto abordó la posibilidad del trabajo corpóreo con estudiantes de la Enseñanza Básica con el punto de partida en el Teatro de Animación - reflexión teórica a partir de mi investigación en curso en el Doctorado en Artes Escénicas, en proceso, en la Universidad de Brasilia. Este artículo abordó los aspectos subsecuentes: la trayectoria corpórea dentro del Teatro de Animación destinado a la Enseñanza Básica; el cuerpo en la sombra; la corporificación del muñeco con las manos; y el cuerpo en escena en la animación directa. Como procedimientos metodológicos se ha hecho uso de análisis teórico de artículos, disertaciones y tesis. Se concluyó que la corporeidad en el teatro de animación presenta matices únicos para la experiencia en las clases de teatro con estudiantes de la Enseñanza Básica.Um dos maiores desafios encontrados no ensino das artes da cena é o de colocar o estudante em evidência no momento de compartilhar com os colegas sua criação cênica, sobretudo, quando o que normalmente é posto em destaque é o seu corpo. Ao refletir sobre tal aspecto, o presente texto tratou da possibilidade do trabalho corpóreo com estudantes do Ensino Fundamental com o ponto de partida no Teatro de Animação – reflexão teórica a partir da minha pesquisa de Doutorado em Artes Cênicas, em andamento, na Universidade de Brasília. Este artigo abordará os seguintes aspectos: o percurso corpóreo dentro do Teatro de Animação, voltado para o Ensino Fundamental; o corpo na sombra; a corporificação do boneco com as mãos e o corpo em cena na animação direta. Como procedimento metodológico, fez-se uso de análise de artigos, dissertações e teses. Concluiu-se que a corporeidade no teatro de animação apresenta nuances únicas para a experiência nas aulas de teatro no Ensino Fundamental.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2151310.5965/1414573101432022e0109Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenasUrdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenasUrdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas2358-695810.5965/1414573101432022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21513/14079https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21513/14117Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Jailson Araújo2024-02-29T15:04:19Zoai::article/21513Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:04:19Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Corporeity and animation theater at school: hide or show Corporeidad y teatro de animación en la escuela: esconder o mostrar Corporeidade e teatro de animação na escola: esconder ou mostrar |
title |
Corporeity and animation theater at school: hide or show |
spellingShingle |
Corporeity and animation theater at school: hide or show Carvalho, Jailson Araújo Corporeidades Teatro de Animação Pedagogia do Teatro Corporeity Animation Theater Theater Pedagogy Corporeidad Pedagogía del Teatro |
title_short |
Corporeity and animation theater at school: hide or show |
title_full |
Corporeity and animation theater at school: hide or show |
title_fullStr |
Corporeity and animation theater at school: hide or show |
title_full_unstemmed |
Corporeity and animation theater at school: hide or show |
title_sort |
Corporeity and animation theater at school: hide or show |
author |
Carvalho, Jailson Araújo |
author_facet |
Carvalho, Jailson Araújo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Jailson Araújo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Corporeidades Teatro de Animação Pedagogia do Teatro Corporeity Animation Theater Theater Pedagogy Corporeidad Pedagogía del Teatro |
topic |
Corporeidades Teatro de Animação Pedagogia do Teatro Corporeity Animation Theater Theater Pedagogy Corporeidad Pedagogía del Teatro |
description |
One of the biggest challenges encountered in teaching the performing arts is to put the student in evidence when sharing his scenic creation with colleagues, especially when the focus is usually the body. When reflecting on this aspect, the present text dealt with the possibility of the body work with students in Elementary School with the starting point in the Theater of Animation – theoretical reflection based on my Doctorate in Arts research Scenic, in progress, at the University of Brasília. This article will address the following aspects: the bodily course within the Animation Theater aimed at Elementary Schools; the body in the shade; the embodiment of the puppet with the hands; and, the body in the scene in direct animation. As methodological procedures analysis of articles, dissertations and theses were used. It was concluded that the corporeity in the puppet theater presents unique nuances to the experience in drama classes in elementary school. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21513 10.5965/1414573101432022e0109 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21513 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573101432022e0109 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21513/14079 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21513/14117 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas 2358-6958 10.5965/1414573101432022 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042500957470720 |