Scenic cartography: Theatrical activities in daily school life

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Renata Patrícia da
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/21566
Resumo: This article aims to discuss the theatrical performance as an action crossed by the events in/of the school daily life. Thus, it is proposed to discuss the school understanding it as a disciplinary institution and the unfolding of this in / from the daily life of its practitioners. To foster discussion about the theater as an action, it is presented the report of a pedagogical practice in a Municipal School of the Public Network, located in São Salvador do Tocantins (TO). Therefore, it is intended to expand the discussions around the theatrical doing in school and understand that the theater is inserted in this context, as an action in order to provoke ruptures, contributing to the tactics that occur in this place.
id UFMG-12_482e313e111fbd239e151487d9c499e2
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/21566
network_acronym_str UFMG-12
network_name_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository_id_str
spelling Scenic cartography: Theatrical activities in daily school lifeCartografías escénicas: Cursos de hacer teatro dentro y fuera de la vida diaria de la escuelaCartografias cênicas: Percursos do fazer teatral no/do cotidiano escolarTeatro da EscolaAção táticaPedagogia do teatroSchool TheaterTactical ActionTheater PedagogyTeatro escolarAcción tácticaPedagogía del teatro.This article aims to discuss the theatrical performance as an action crossed by the events in/of the school daily life. Thus, it is proposed to discuss the school understanding it as a disciplinary institution and the unfolding of this in / from the daily life of its practitioners. To foster discussion about the theater as an action, it is presented the report of a pedagogical practice in a Municipal School of the Public Network, located in São Salvador do Tocantins (TO). Therefore, it is intended to expand the discussions around the theatrical doing in school and understand that the theater is inserted in this context, as an action in order to provoke ruptures, contributing to the tactics that occur in this place.Este artículo tiene como objetivo discutir la actuación teatral como una acción cruzada por los acontecimientos de la vida cotidiana de la escuela. De esta manera, proponemos discutir la escuela como institución disciplinaria y las consecuencias de esto en la vida diaria de sus practicantes. Con el fin de fomentar la discusión sobre el teatro como acción, se presenta el informe de una práctica pedagógica en una Escuela Municipal de la Red Pública, situada en São Salvador do Tocantins (TO). Por lo tanto, se pretende ampliar las discusiones en torno de el hacer teatro en la escuela y entender que el teatro se inserta en este contexto, como una acción para provocar rupturas, contribuyendo a las tácticas que se producen en este lugar.Este artigo tem como intento discutir o fazer teatral enquanto uma ação atravessada pelos acontecimentos no/do cotidiano escolar. Desta forma, propõe-se discutir a escola compreendendo-a como instituição disciplinar e os desdobramentos disso no/do cotidiano de seus praticantes. Para fomentar a discussão acerca do teatro enquanto ação, apresenta-se o relato de uma prática pedagógica em uma Escola Municipal da Rede Pública, localizada em São Salvador do Tocantins (TO). Portanto, pretende-se ampliar as discussões em torno do fazer teatral na escola e compreender que o teatro se insere nesse contexto, como uma ação a fim de provocar rupturas, contribuindo para as táticas que ocorrem nesse lugar.Universidade Federal de Minas Gerais2020-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/2156610.35699/2237-5864.2020.21566PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 10 No. 19 (2020): may.2020 - oct.2020; 146-167PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 10 Núm. 19 (2020): may.2020 - oct.2020; 146-167PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 10 n. 19 (2020): mai-out; 146-1672238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/21566/17461Copyright (c) 2020 Renata Patrícia Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Renata Patrícia da2023-10-19T14:10:28Zoai:periodicos.ufmg.br:article/21566Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-10-19T14:10:28Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Scenic cartography: Theatrical activities in daily school life
Cartografías escénicas: Cursos de hacer teatro dentro y fuera de la vida diaria de la escuela
Cartografias cênicas: Percursos do fazer teatral no/do cotidiano escolar
title Scenic cartography: Theatrical activities in daily school life
spellingShingle Scenic cartography: Theatrical activities in daily school life
Silva, Renata Patrícia da
Teatro da Escola
Ação tática
Pedagogia do teatro
School Theater
Tactical Action
Theater Pedagogy
Teatro escolar
Acción táctica
Pedagogía del teatro.
title_short Scenic cartography: Theatrical activities in daily school life
title_full Scenic cartography: Theatrical activities in daily school life
title_fullStr Scenic cartography: Theatrical activities in daily school life
title_full_unstemmed Scenic cartography: Theatrical activities in daily school life
title_sort Scenic cartography: Theatrical activities in daily school life
author Silva, Renata Patrícia da
author_facet Silva, Renata Patrícia da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Renata Patrícia da
dc.subject.por.fl_str_mv Teatro da Escola
Ação tática
Pedagogia do teatro
School Theater
Tactical Action
Theater Pedagogy
Teatro escolar
Acción táctica
Pedagogía del teatro.
topic Teatro da Escola
Ação tática
Pedagogia do teatro
School Theater
Tactical Action
Theater Pedagogy
Teatro escolar
Acción táctica
Pedagogía del teatro.
description This article aims to discuss the theatrical performance as an action crossed by the events in/of the school daily life. Thus, it is proposed to discuss the school understanding it as a disciplinary institution and the unfolding of this in / from the daily life of its practitioners. To foster discussion about the theater as an action, it is presented the report of a pedagogical practice in a Municipal School of the Public Network, located in São Salvador do Tocantins (TO). Therefore, it is intended to expand the discussions around the theatrical doing in school and understand that the theater is inserted in this context, as an action in order to provoke ruptures, contributing to the tactics that occur in this place.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/21566
10.35699/2237-5864.2020.21566
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/21566
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2020.21566
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/21566/17461
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Renata Patrícia Silva
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Renata Patrícia Silva
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 10 No. 19 (2020): may.2020 - oct.2020; 146-167
PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 10 Núm. 19 (2020): may.2020 - oct.2020; 146-167
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 10 n. 19 (2020): mai-out; 146-167
2238-2046
1982-9507
reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
collection Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository.name.fl_str_mv Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistapos.ppga@gmail.com
_version_ 1797049079530782720