Scenic cartography: Theatrical activities in daily school life
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/21566 |
Resumo: | This article aims to discuss the theatrical performance as an action crossed by the events in/of the school daily life. Thus, it is proposed to discuss the school understanding it as a disciplinary institution and the unfolding of this in / from the daily life of its practitioners. To foster discussion about the theater as an action, it is presented the report of a pedagogical practice in a Municipal School of the Public Network, located in São Salvador do Tocantins (TO). Therefore, it is intended to expand the discussions around the theatrical doing in school and understand that the theater is inserted in this context, as an action in order to provoke ruptures, contributing to the tactics that occur in this place. |
id |
UFMG-12_482e313e111fbd239e151487d9c499e2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/21566 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Scenic cartography: Theatrical activities in daily school lifeCartografías escénicas: Cursos de hacer teatro dentro y fuera de la vida diaria de la escuelaCartografias cênicas: Percursos do fazer teatral no/do cotidiano escolarTeatro da EscolaAção táticaPedagogia do teatroSchool TheaterTactical ActionTheater PedagogyTeatro escolarAcción tácticaPedagogía del teatro.This article aims to discuss the theatrical performance as an action crossed by the events in/of the school daily life. Thus, it is proposed to discuss the school understanding it as a disciplinary institution and the unfolding of this in / from the daily life of its practitioners. To foster discussion about the theater as an action, it is presented the report of a pedagogical practice in a Municipal School of the Public Network, located in São Salvador do Tocantins (TO). Therefore, it is intended to expand the discussions around the theatrical doing in school and understand that the theater is inserted in this context, as an action in order to provoke ruptures, contributing to the tactics that occur in this place.Este artículo tiene como objetivo discutir la actuación teatral como una acción cruzada por los acontecimientos de la vida cotidiana de la escuela. De esta manera, proponemos discutir la escuela como institución disciplinaria y las consecuencias de esto en la vida diaria de sus practicantes. Con el fin de fomentar la discusión sobre el teatro como acción, se presenta el informe de una práctica pedagógica en una Escuela Municipal de la Red Pública, situada en São Salvador do Tocantins (TO). Por lo tanto, se pretende ampliar las discusiones en torno de el hacer teatro en la escuela y entender que el teatro se inserta en este contexto, como una acción para provocar rupturas, contribuyendo a las tácticas que se producen en este lugar.Este artigo tem como intento discutir o fazer teatral enquanto uma ação atravessada pelos acontecimentos no/do cotidiano escolar. Desta forma, propõe-se discutir a escola compreendendo-a como instituição disciplinar e os desdobramentos disso no/do cotidiano de seus praticantes. Para fomentar a discussão acerca do teatro enquanto ação, apresenta-se o relato de uma prática pedagógica em uma Escola Municipal da Rede Pública, localizada em São Salvador do Tocantins (TO). Portanto, pretende-se ampliar as discussões em torno do fazer teatral na escola e compreender que o teatro se insere nesse contexto, como uma ação a fim de provocar rupturas, contribuindo para as táticas que ocorrem nesse lugar.Universidade Federal de Minas Gerais2020-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/2156610.35699/2237-5864.2020.21566PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 10 No. 19 (2020): may.2020 - oct.2020; 146-167PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 10 Núm. 19 (2020): may.2020 - oct.2020; 146-167PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 10 n. 19 (2020): mai-out; 146-1672238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/21566/17461Copyright (c) 2020 Renata Patrícia Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Renata Patrícia da2023-10-19T14:10:28Zoai:periodicos.ufmg.br:article/21566Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-10-19T14:10:28Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Scenic cartography: Theatrical activities in daily school life Cartografías escénicas: Cursos de hacer teatro dentro y fuera de la vida diaria de la escuela Cartografias cênicas: Percursos do fazer teatral no/do cotidiano escolar |
title |
Scenic cartography: Theatrical activities in daily school life |
spellingShingle |
Scenic cartography: Theatrical activities in daily school life Silva, Renata Patrícia da Teatro da Escola Ação tática Pedagogia do teatro School Theater Tactical Action Theater Pedagogy Teatro escolar Acción táctica Pedagogía del teatro. |
title_short |
Scenic cartography: Theatrical activities in daily school life |
title_full |
Scenic cartography: Theatrical activities in daily school life |
title_fullStr |
Scenic cartography: Theatrical activities in daily school life |
title_full_unstemmed |
Scenic cartography: Theatrical activities in daily school life |
title_sort |
Scenic cartography: Theatrical activities in daily school life |
author |
Silva, Renata Patrícia da |
author_facet |
Silva, Renata Patrícia da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Renata Patrícia da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teatro da Escola Ação tática Pedagogia do teatro School Theater Tactical Action Theater Pedagogy Teatro escolar Acción táctica Pedagogía del teatro. |
topic |
Teatro da Escola Ação tática Pedagogia do teatro School Theater Tactical Action Theater Pedagogy Teatro escolar Acción táctica Pedagogía del teatro. |
description |
This article aims to discuss the theatrical performance as an action crossed by the events in/of the school daily life. Thus, it is proposed to discuss the school understanding it as a disciplinary institution and the unfolding of this in / from the daily life of its practitioners. To foster discussion about the theater as an action, it is presented the report of a pedagogical practice in a Municipal School of the Public Network, located in São Salvador do Tocantins (TO). Therefore, it is intended to expand the discussions around the theatrical doing in school and understand that the theater is inserted in this context, as an action in order to provoke ruptures, contributing to the tactics that occur in this place. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/21566 10.35699/2237-5864.2020.21566 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/21566 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2020.21566 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/21566/17461 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Renata Patrícia Silva info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Renata Patrícia Silva |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 10 No. 19 (2020): may.2020 - oct.2020; 146-167 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 10 Núm. 19 (2020): may.2020 - oct.2020; 146-167 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 10 n. 19 (2020): mai-out; 146-167 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049079530782720 |